Nedtelling til ”Fahrenheit 9/11”

Scanbox satser stort på Michael Moores medieombruste dokumentarfilm ”Fahrenheit 9/11”. Til premieren 27.august går distributøren ut med 19 kopier i Norge og håper på 100 000 solgte kinobilletter.

Scanbox satser stort på Michael Moores medieombruste dokumentarfilm ”Fahrenheit 9/11”. Til premieren 27.august går distributøren ut med 19 kopier i Norge og håper på 100 000 solgte kinobilletter.

I august vil den politiske filmtemperaturen i Norge stige til Fahrenheit 9/11 når Scanbox satser hardt på lanseringen av Michael Moores gullpalmevinner fra Cannes. Innkjøpsansvarlig Jim Frazee i Scanbox sikret seg rettighetene allerede under fjorårets festival, lenge før filmen var ferdig. I USA har den toppet kinolistene allerede i premierehelgen forrige uke.

– Vi har alltid likt filmene hans, og vi var veldig begeistret for Bowling for Columbine. Vi prøvde å kjøpe den også, men Sandrew var mer aggressive enn oss på pris da. Denne gangen prøvde jeg å få kjøpt filmen med en gang. Etter at jeg leste en én sides oppsummering av hva den skulle handle om, kjøpte jeg den under Cannes-festivalen i fjor, et år før den ble vist der, forteller Frazee.

Frazee mener Moore er et viktig korrektiv til den dominerende politikken i USA.

– Moore er provoserende og underholdende, men også kunnskapsrik, og vi er stolte av å ha filmen. Jeg vil si at han presenterer en annen side, som ikke er diskutert så mye, av den politiske atmosfæren i Statene. Mange mener han overdriver, men det synes ikke jeg.

Fahrenheit 9/11 er hundre prosent korrekt, og det er forsket grundig på alt som er tatt med i filmen. Men det blir feil å si at det er en ren dokumentar. Det er en annerledes film. Filmen representerer synspunktet til én mann. Storyen er provoserende, med masse fakta, men han leverer samtidig to timer underholdning. Veldig få filmskapere lager filmer som Moore, og han gjør det sjokkerende bra, synes Frazee.

At filmen får mye gratisomtale grunnet medieblesten rundt Moore og hans personlighet, innrømmer Frazee gladelig.

– Det er helt naturlig at en film som til de grader setter agenda og er debattskapende får så voldsom forhåndsomtale. Versjonen som ble vist i Cannes er omredigert og kanskje tilføyd noen scener, men vil være stort sett den samme. Vi vil vise den i Haugesund før premieren 27. august, forteller Frazee.

19 kopier av filmen skal ut i Norge, og Scanbox håper å slå besøkstallene fra Moores forrige film, Bowling for Columbine, som nådde hele 91 000 besøkende på kino – noe som er uhyre sjelden for en dokumentarfilm.

Fahrenheit 9/11 er en film med bredere appell enn Bowling for Columbine. Vi håper derfor på over 100 000 besøkende. Vi håper og tror den vil skape debatt gjennom sitt fokus på den uoffisielle siden av hele Irak-saken og hvordan Bush styrer Amerika. Filmen avslører forbausende ting om Bush og hans nære tilknytning til de som styrer oljeindustrien i Saudi-Arabia. Moore viser hvor tragisk saken er – at det ble igangsatt en krig uten gode nok grunner, mener han.

Scanbox forventer å selge 400 000 kinobilletter når ”Fahrenheit 9/11” lanseres samtidig på kinoene i Norden.

Nedtelling til ”Fahrenheit 9/11”

Scanbox satser stort på Michael Moores medieombruste dokumentarfilm ”Fahrenheit 9/11”. Til premieren 27.august går distributøren ut med 19 kopier i Norge og håper på 100 000 solgte kinobilletter.

Scanbox satser stort på Michael Moores medieombruste dokumentarfilm ”Fahrenheit 9/11”. Til premieren 27.august går distributøren ut med 19 kopier i Norge og håper på 100 000 solgte kinobilletter.

I august vil den politiske filmtemperaturen i Norge stige til Fahrenheit 9/11 når Scanbox satser hardt på lanseringen av Michael Moores gullpalmevinner fra Cannes. Innkjøpsansvarlig Jim Frazee i Scanbox sikret seg rettighetene allerede under fjorårets festival, lenge før filmen var ferdig. I USA har den toppet kinolistene allerede i premierehelgen forrige uke.

– Vi har alltid likt filmene hans, og vi var veldig begeistret for Bowling for Columbine. Vi prøvde å kjøpe den også, men Sandrew var mer aggressive enn oss på pris da. Denne gangen prøvde jeg å få kjøpt filmen med en gang. Etter at jeg leste en én sides oppsummering av hva den skulle handle om, kjøpte jeg den under Cannes-festivalen i fjor, et år før den ble vist der, forteller Frazee.

Frazee mener Moore er et viktig korrektiv til den dominerende politikken i USA.

– Moore er provoserende og underholdende, men også kunnskapsrik, og vi er stolte av å ha filmen. Jeg vil si at han presenterer en annen side, som ikke er diskutert så mye, av den politiske atmosfæren i Statene. Mange mener han overdriver, men det synes ikke jeg.

Fahrenheit 9/11 er hundre prosent korrekt, og det er forsket grundig på alt som er tatt med i filmen. Men det blir feil å si at det er en ren dokumentar. Det er en annerledes film. Filmen representerer synspunktet til én mann. Storyen er provoserende, med masse fakta, men han leverer samtidig to timer underholdning. Veldig få filmskapere lager filmer som Moore, og han gjør det sjokkerende bra, synes Frazee.

At filmen får mye gratisomtale grunnet medieblesten rundt Moore og hans personlighet, innrømmer Frazee gladelig.

– Det er helt naturlig at en film som til de grader setter agenda og er debattskapende får så voldsom forhåndsomtale. Versjonen som ble vist i Cannes er omredigert og kanskje tilføyd noen scener, men vil være stort sett den samme. Vi vil vise den i Haugesund før premieren 27. august, forteller Frazee.

19 kopier av filmen skal ut i Norge, og Scanbox håper å slå besøkstallene fra Moores forrige film, Bowling for Columbine, som nådde hele 91 000 besøkende på kino – noe som er uhyre sjelden for en dokumentarfilm.

Fahrenheit 9/11 er en film med bredere appell enn Bowling for Columbine. Vi håper derfor på over 100 000 besøkende. Vi håper og tror den vil skape debatt gjennom sitt fokus på den uoffisielle siden av hele Irak-saken og hvordan Bush styrer Amerika. Filmen avslører forbausende ting om Bush og hans nære tilknytning til de som styrer oljeindustrien i Saudi-Arabia. Moore viser hvor tragisk saken er – at det ble igangsatt en krig uten gode nok grunner, mener han.

Scanbox forventer å selge 400 000 kinobilletter når ”Fahrenheit 9/11” lanseres samtidig på kinoene i Norden.

MENY