Salgsmarkedet gjør festivalen i Berlin til en av verdens viktigste filmfestivaler. Hvordan ble de norske filmene mottatt der i år?
Salgsmarkedet gjør festivalen i Berlin til en av verdens viktigste filmfestivaler. Hvordan ble de norske filmene mottatt der i år?
Salgsmarkedet gjør festivalen i Berlin til en av verdens viktigste filmfestivaler. Hvordan ble de norske filmene mottatt der i år?
Norske filmer er vanligvis godt representert på filmfestivalen i Berlin, så også i år. I år var Hans Petter Molands nye film Beautiful Country (se foto) invitert til hovedkonkurransen. Bare Bea, Petter Næss´ første film etter Elling, og Magnus Martens´ debutfilm United konkurrerte i 14pluss, den nye seksjonen i Kinderfilmfest. Kortfilmen Zenith (regi: Bruce Parramore) var den eneste norske filmen i Panorama-seksjonen. Buddy, Kaptein Sabeltann, Fia og klovnene, Mors Elling og Kvinnen i mitt liv ble dessuten vist på markedet. Aksel Hennie var årets norske ”Shooting star”.
– Berlin er en av de festivalene man må delta på dersom man jobber med å markedsføre et lands filmer, sier Stine Oppegaard, som er utlandsansvarlig for spillefilm i Norsk filminstitutt.
– Noe av det som gjør Berlin så viktig, er at festivalen også har et salgsmarked. I tillegg til prestisjen det innebærer at en film er invitert til festivalen, er det også en viktig faktor i forhold til salg av filmene. Salgsagentene arrangerer markedsvisninger av filmene, som blir besøkt av både kjøpere, festivaler og presse.
De norske filmene på programmet fikk mye omtale i mediene her hjemme. Men gjenspeilte det mottakelsen på selve festivalen?
– Hans Petter Molands film fikk akkurat så mye oppmerksomhet som norske medier har gitt inntrykk av, sier Oppegaard.
– Jeg var til stede på pressevisningen av Beautiful Country, og den var fullsatt og med spontan applaus i salen, noe som ikke er så vanlig på slike pressevisninger. Deretter ble det en fullsatt og følelsesladet pressekonferanse. Når det gjelder United og Bare Bea, besto publikum både av tysk ungdom og profesjonelle kjøpere som ville teste mottakelsen i salen. Stemningen var svært god, og de fleste i salen ble sittende og høre på regissør Martens, skuespillerne, manusforfatter og produsentene besvare spørsmål etterpå.
Umiddelbart etter festivalen er det tid for gjennomgang av henvendelsene vedrørende de norske filmene, både når det gjelder salg og nye festivalinvitasjoner.
– Det er selvfølgelig for tidlig å si noe om salgene da det av og til kan ta flere måneder, men generelt har det vært god interesse fra kjøpere på alle de norske filmene, også filmer som ikke ble vist på markedet, så som Lille frk Norge og Salmer fra kjøkkenet, forteller Oppegaard. – Når det gjelder festivaler oppsto det umiddelbart en stor interesse for Beautiful Country, i tillegg til alle barne- og ungdomsfilmene.
Som en ekstra oppmerksomhet rundt norsk film hadde den tyske distributøren valgt å ha premiere på Salmer fra kjøkkenet (dubbet til tysk) den samme uken som festivalen begynte, og en bil med campingvognen ble observert kjørende rundt i Berlins gater. Rapportene tyder på meget gode besøkstall allerede etter første uke med kommersielle visninger.
Salgsmarkedet gjør festivalen i Berlin til en av verdens viktigste filmfestivaler. Hvordan ble de norske filmene mottatt der i år?
Salgsmarkedet gjør festivalen i Berlin til en av verdens viktigste filmfestivaler. Hvordan ble de norske filmene mottatt der i år?
Norske filmer er vanligvis godt representert på filmfestivalen i Berlin, så også i år. I år var Hans Petter Molands nye film Beautiful Country (se foto) invitert til hovedkonkurransen. Bare Bea, Petter Næss´ første film etter Elling, og Magnus Martens´ debutfilm United konkurrerte i 14pluss, den nye seksjonen i Kinderfilmfest. Kortfilmen Zenith (regi: Bruce Parramore) var den eneste norske filmen i Panorama-seksjonen. Buddy, Kaptein Sabeltann, Fia og klovnene, Mors Elling og Kvinnen i mitt liv ble dessuten vist på markedet. Aksel Hennie var årets norske ”Shooting star”.
– Berlin er en av de festivalene man må delta på dersom man jobber med å markedsføre et lands filmer, sier Stine Oppegaard, som er utlandsansvarlig for spillefilm i Norsk filminstitutt.
– Noe av det som gjør Berlin så viktig, er at festivalen også har et salgsmarked. I tillegg til prestisjen det innebærer at en film er invitert til festivalen, er det også en viktig faktor i forhold til salg av filmene. Salgsagentene arrangerer markedsvisninger av filmene, som blir besøkt av både kjøpere, festivaler og presse.
De norske filmene på programmet fikk mye omtale i mediene her hjemme. Men gjenspeilte det mottakelsen på selve festivalen?
– Hans Petter Molands film fikk akkurat så mye oppmerksomhet som norske medier har gitt inntrykk av, sier Oppegaard.
– Jeg var til stede på pressevisningen av Beautiful Country, og den var fullsatt og med spontan applaus i salen, noe som ikke er så vanlig på slike pressevisninger. Deretter ble det en fullsatt og følelsesladet pressekonferanse. Når det gjelder United og Bare Bea, besto publikum både av tysk ungdom og profesjonelle kjøpere som ville teste mottakelsen i salen. Stemningen var svært god, og de fleste i salen ble sittende og høre på regissør Martens, skuespillerne, manusforfatter og produsentene besvare spørsmål etterpå.
Umiddelbart etter festivalen er det tid for gjennomgang av henvendelsene vedrørende de norske filmene, både når det gjelder salg og nye festivalinvitasjoner.
– Det er selvfølgelig for tidlig å si noe om salgene da det av og til kan ta flere måneder, men generelt har det vært god interesse fra kjøpere på alle de norske filmene, også filmer som ikke ble vist på markedet, så som Lille frk Norge og Salmer fra kjøkkenet, forteller Oppegaard. – Når det gjelder festivaler oppsto det umiddelbart en stor interesse for Beautiful Country, i tillegg til alle barne- og ungdomsfilmene.
Som en ekstra oppmerksomhet rundt norsk film hadde den tyske distributøren valgt å ha premiere på Salmer fra kjøkkenet (dubbet til tysk) den samme uken som festivalen begynte, og en bil med campingvognen ble observert kjørende rundt i Berlins gater. Rapportene tyder på meget gode besøkstall allerede etter første uke med kommersielle visninger.