Det er svært sjelden tenåringsjenter spiller hovedrollen i norske langfilmer. De gangene det har skjedd, har kritikkene vært svært blandete, viser vårt vesle tilbakeblikk på norsk filmhistorie.
Det er svært sjelden tenåringsjenter spiller hovedrollen i norske langfilmer. De gangene det har skjedd, har kritikkene vært svært blandete, viser vårt vesle tilbakeblikk på norsk filmhistorie.
Det er svært sjelden tenåringsjenter spiller hovedrollen i norske langfilmer. De gangene det har skjedd, har kritikkene vært svært blandete, viser vårt vesle tilbakeblikk på norsk filmhistorie.
Ung flukt (Edith Carlmar, 1959)
I Ung flukt spiller den unge Liv Ullmann 17 år gamle Gerd, som sammen med artianeren Anders drar fra byen til en husmannsplass i skogen. Sven Krohn skrev i Aftenposten at ”Liv Ullmann er flink som den grådige, rotløse, snafsete ungpikestakkaren med portvin og røyk i blodet fra hun var en neve stor. Hun er sågar en meget dyktig skuespillerinne”. Arne Hestenes skrev i Dagbladet om Ung flukt at ”dens moral er diffus, dens hensikt utydelig, og den pendler, mange vakre detaljer til tross, mellom det lyriske sjeledrama og den bastante folkekomedie…”
Snart 17 (Laila Mikkelsen, 1984)
Gerd Brotnow spiller 17-årige Marianne, som etter møtet med brevvennen Svein må gjøre et viktig valg. Arbeiderbladets Bjørn Granum var ikke nådig mot Snart 17: ”…De medvirkende amatører gjør vel hva de kan, men like forbanna kommer det stive replikker ut fra ufri kropper.” Thor Ellingsen i Dagbladet mener at man ikke kommer ”personen, det unge mennesket Marianne nærmere i løpet av filmen.” Briten Peter Cowie har skrevet boken ”Straight from the heart. Modern Norwegian Cinema 1971-1999”. Han mener filmen mangler en karismatisk sentral prestasjon.
Frida- med hjertet i hånden (Berit Nesheim, 1991)
Maria Kvalheim spiller 13-årige Frida, som leser ”Om kjærlighet” av Erich Fromm og forsøker å gjøre menneskene rundt seg lykkelige. Granum i Arbeiderbladet gleder seg over ”en norsk film der man ikke har vært redde for å la ordet få en avgjørende plass”. Ellingsen i Dagbladet melder om ”et meget vellykket filmprosjekt” og en ”morsom og sjarmerende” ungdomsfilm på høyde med de danske. Peter Cowie mener Frida er upretensiøs og at manuset beskriver hennes følelser med ”wit and feeling”.
Søndagsengler(Berit Nesheim, 1996)
17-årige Marie Theisen debuterte i denne Oscar-nominerte filmen. Ellingsen i Dagbladet ga terningkast 5: ”Regissørens nese for nye talenter fornekter seg ikke. Som i «Frida»-filmene for TV og kino og «Høyere enn himmelen», har hun funnet en ung skuespiller som virkelig kan bære en hovedrolle, kan hende den mest krevende Nesheim hittil har arbeidet med…” Peter Cowie trekker paralleller til Ingmar Bergman og applauderer den burleske humoren i filmen.
Lime (Nathilde Overrrein Rapp, 2001)
Rita Kvist spiller 15-årige Tanja i denne filmen, som fikk knallhard medfart av kritikerne. Martin Nordvik i Adresseavisen skrev at ”Replikkvekslingene er til tider pinlig utydelige, stive og ufrivillig komiske, og skikkelsene blir litt for kompliserte oppgaver for så urutinerte skuespillere.” Fædrelandsvennens Knut Holt undret seg over hvorfor det er ”en rekke avkledningsscener og halvnakenscener når de ikke behøves?”
(Foto: Rita Kvist i Lime)
Det er svært sjelden tenåringsjenter spiller hovedrollen i norske langfilmer. De gangene det har skjedd, har kritikkene vært svært blandete, viser vårt vesle tilbakeblikk på norsk filmhistorie.
Det er svært sjelden tenåringsjenter spiller hovedrollen i norske langfilmer. De gangene det har skjedd, har kritikkene vært svært blandete, viser vårt vesle tilbakeblikk på norsk filmhistorie.
Ung flukt (Edith Carlmar, 1959)
I Ung flukt spiller den unge Liv Ullmann 17 år gamle Gerd, som sammen med artianeren Anders drar fra byen til en husmannsplass i skogen. Sven Krohn skrev i Aftenposten at ”Liv Ullmann er flink som den grådige, rotløse, snafsete ungpikestakkaren med portvin og røyk i blodet fra hun var en neve stor. Hun er sågar en meget dyktig skuespillerinne”. Arne Hestenes skrev i Dagbladet om Ung flukt at ”dens moral er diffus, dens hensikt utydelig, og den pendler, mange vakre detaljer til tross, mellom det lyriske sjeledrama og den bastante folkekomedie…”
Snart 17 (Laila Mikkelsen, 1984)
Gerd Brotnow spiller 17-årige Marianne, som etter møtet med brevvennen Svein må gjøre et viktig valg. Arbeiderbladets Bjørn Granum var ikke nådig mot Snart 17: ”…De medvirkende amatører gjør vel hva de kan, men like forbanna kommer det stive replikker ut fra ufri kropper.” Thor Ellingsen i Dagbladet mener at man ikke kommer ”personen, det unge mennesket Marianne nærmere i løpet av filmen.” Briten Peter Cowie har skrevet boken ”Straight from the heart. Modern Norwegian Cinema 1971-1999”. Han mener filmen mangler en karismatisk sentral prestasjon.
Frida- med hjertet i hånden (Berit Nesheim, 1991)
Maria Kvalheim spiller 13-årige Frida, som leser ”Om kjærlighet” av Erich Fromm og forsøker å gjøre menneskene rundt seg lykkelige. Granum i Arbeiderbladet gleder seg over ”en norsk film der man ikke har vært redde for å la ordet få en avgjørende plass”. Ellingsen i Dagbladet melder om ”et meget vellykket filmprosjekt” og en ”morsom og sjarmerende” ungdomsfilm på høyde med de danske. Peter Cowie mener Frida er upretensiøs og at manuset beskriver hennes følelser med ”wit and feeling”.
Søndagsengler(Berit Nesheim, 1996)
17-årige Marie Theisen debuterte i denne Oscar-nominerte filmen. Ellingsen i Dagbladet ga terningkast 5: ”Regissørens nese for nye talenter fornekter seg ikke. Som i «Frida»-filmene for TV og kino og «Høyere enn himmelen», har hun funnet en ung skuespiller som virkelig kan bære en hovedrolle, kan hende den mest krevende Nesheim hittil har arbeidet med…” Peter Cowie trekker paralleller til Ingmar Bergman og applauderer den burleske humoren i filmen.
Lime (Nathilde Overrrein Rapp, 2001)
Rita Kvist spiller 15-årige Tanja i denne filmen, som fikk knallhard medfart av kritikerne. Martin Nordvik i Adresseavisen skrev at ”Replikkvekslingene er til tider pinlig utydelige, stive og ufrivillig komiske, og skikkelsene blir litt for kompliserte oppgaver for så urutinerte skuespillere.” Fædrelandsvennens Knut Holt undret seg over hvorfor det er ”en rekke avkledningsscener og halvnakenscener når de ikke behøves?”
(Foto: Rita Kvist i Lime)