Jan Vardøen vil restaurere Frogner kino til fordums storhet

Jan Vardøen vil restaurere Frogner kino til fordums storhet

Jan Vardøen har kjøpt Frogner kino for 15,4 millioner kroner. Planen er å restaurere funkiskinoen til sin fordums storhet fra 1926 og starte kinodrift. – Jeg vil at de som besøker kinoen skal oppleve den som det filmens tempel den var ment å være, forteller han.

– Målet er at kinoen skal framstå slik den sto under åpningsaftenen i 1926, forteller en entusiastisk Jan Vardøen om sitt nye prosjekt på filmfronten. Han har fått tilslag på sitt bud på Frogner kino for 15,4 millioner kroner.

– Alt skal gjenskapes: baldekiner, kobber, gamle billettluker og vestibyler, de opprinnelige kinostolene, vi skal pusse opp frisene som Per Krogh opprinnelig lagde for kinoen – kort sagt: det skal bli som en tidsreise tilbake til 1926.

Frogner kino var Oslos første kommunale kino da den åpnet i 1926. Den er fortsatt en av kun to bevarte funkis-kinoer i Skandinavia. Det var arkitekt Lars Backer som tegnet den innvendig, han er også kjent for funkisbygningen Ekeberg-restauranten. De siste årene har kinoen vært uvirksom, etter at den en tid fungerte som mikse- og spesialkino. Lenge forsøkte Søylen Eiendom å selge den til næringsinteresser med helt andre interesser enn kinodrift, blant annet en aktør innen dagligvare.

En ukjent budgiver, som ikke hadde planer om kinodrift i lokalene, skal ha lagt inn bud før Vardøen nå fikk tilslag på 15,4 millioner. Selve salgssummen er én ting, men det vil koste betydelige beløp å restaurere kinoen til sin fordums storhet, erkjenner den profilerte gründeren, restauratøren og fimmskaperen.

– Dette kan jeg heldigvis mye om, det er hva jeg har drevet med store deler av mitt yrkesliv. Jeg tror jeg vet hvordan jeg kan gjøre det rimeligere enn andre ville gjort det, og så har jeg fått sterke signaler fra andre aktører om at de ønsker å hjelpe meg litt. Og så vil jeg søke hjelp hos Fortidsminneforeningen, Kulturminnefondet, Sparebankstiftelsen. Det finnes faktisk også EU-midler for kulturbygg. Jeg tror vi har en god sak når vi søker midler fra disse institusjonene. Det er bare å krysse fingrene og hoppe ut i det, ler han.

Det skal bli Oslos eneste kino som vil framstå slik den var under åpningspremieren. Den skal bli en liten perle, stråler Vardøen. Men om den skal fungere etter hensikten, slik at den ikke bare blir et museum eller kultursenter, må nye Frogner kino vise film.

– Det er en kino som skal ha drift. Jeg kan ikke se at vi kan gå i pluss på dette kinoprosjektet, men vi er avhengig av inntekter fra kinodriften. Om vi går i null, så blir jeg lykkelig, men jeg er forberedt på å måtte dekke mange av utgiftene i en lang periode. Vi er åpne for samarbeid med andre kinoer og institusjoner, eller om privatpersoner ønsker å leie kinoen, så lenge det ikke går på bekostning av kinoens eget uttrykk.

Det blir både digital og analog projeksjon, forteller han.

– Selvfølgelig blir det også 35mm! Det blir et stort trykk på barnefilmer. Vi skal ha en ”barnevakt” i helgene, der man kan ”parkere” barna som under oppsyn får servert underholdning som kinoen har spesialtilpasset. God, gammeldagse barnematinéer, med andre ord. Jeg vil at barn skal få oppleve gleden ved kinoen som kollektivt eventyr. Derfor ønsker vi også å satse på skolevisninger der elevene kan få oppleve kinofilm slik den ble vist under sin storhetstid.

Kinoen som tempel er et nøkkelord i restaureringsarbeidet.

– Mitt ønske er at de som besøker kinoen skal bli slått av atmosfæren og få en følelsen av det ”filmens tempel” en kino kan være. Jeg håper at noen barn får sin første filmopplevelse akkurat i denne kinoen, for å få en følelse av magien.

Vardøen understreker at nye Frogner kino skal være et tillegg til alle de andre kinotilbudene i hovedstaden.

– Vi skal ikke konkurrere med Gimle, ikke med Vega Scene eller Kunsternes Hus kino, vi skal fylle et tomrom som ikke utnyttes i dag, som skal bli vårt. Det er viktig for meg å understreke at vi må finne vår egen identitet på siden av hva de andre holder på med, men at vi utfyller og hjelper hverandre.

– Jeg ser for meg at et samarbeid med Cinemateket eller Nasjonalbiblioteket kunne vært spennende, med visning av klassiske norske filmer, for eksempel. Men også dokumentarfilmer og lavbudsjettfilmer som søker seg en rimelig arena å vise filmer på som ikke er der i dag. Og hvis OsloPix vil ha et spennende visningslokale til, er vi med!

Sist, men ikke minst, så ønsker Vardøen at nye Frogner kino skal finne tilbake til sin opprinnelige funksjon som bydelskino.

– Jeg håper virkelig at lokalbefolkningen vil slutte opp om kinoen. Det blir viktig at kinoen blir tilgjengelig for dem, at det blir noe de føler som en naturlig del av de tilbudene som finnes i nærområdene.

Frogner Kino slik den så ut innvendig inntil nylig (foto av Raymond Fruseth Gangstad):

1 kommentar til Jan Vardøen vil restaurere Frogner kino til fordums storhet

Legg igjen en kommentar

Jan Vardøen vil restaurere Frogner kino til fordums storhet

Jan Vardøen vil restaurere Frogner kino til fordums storhet

Jan Vardøen har kjøpt Frogner kino for 15,4 millioner kroner. Planen er å restaurere funkiskinoen til sin fordums storhet fra 1926 og starte kinodrift. – Jeg vil at de som besøker kinoen skal oppleve den som det filmens tempel den var ment å være, forteller han.

– Målet er at kinoen skal framstå slik den sto under åpningsaftenen i 1926, forteller en entusiastisk Jan Vardøen om sitt nye prosjekt på filmfronten. Han har fått tilslag på sitt bud på Frogner kino for 15,4 millioner kroner.

– Alt skal gjenskapes: baldekiner, kobber, gamle billettluker og vestibyler, de opprinnelige kinostolene, vi skal pusse opp frisene som Per Krogh opprinnelig lagde for kinoen – kort sagt: det skal bli som en tidsreise tilbake til 1926.

Frogner kino var Oslos første kommunale kino da den åpnet i 1926. Den er fortsatt en av kun to bevarte funkis-kinoer i Skandinavia. Det var arkitekt Lars Backer som tegnet den innvendig, han er også kjent for funkisbygningen Ekeberg-restauranten. De siste årene har kinoen vært uvirksom, etter at den en tid fungerte som mikse- og spesialkino. Lenge forsøkte Søylen Eiendom å selge den til næringsinteresser med helt andre interesser enn kinodrift, blant annet en aktør innen dagligvare.

En ukjent budgiver, som ikke hadde planer om kinodrift i lokalene, skal ha lagt inn bud før Vardøen nå fikk tilslag på 15,4 millioner. Selve salgssummen er én ting, men det vil koste betydelige beløp å restaurere kinoen til sin fordums storhet, erkjenner den profilerte gründeren, restauratøren og fimmskaperen.

– Dette kan jeg heldigvis mye om, det er hva jeg har drevet med store deler av mitt yrkesliv. Jeg tror jeg vet hvordan jeg kan gjøre det rimeligere enn andre ville gjort det, og så har jeg fått sterke signaler fra andre aktører om at de ønsker å hjelpe meg litt. Og så vil jeg søke hjelp hos Fortidsminneforeningen, Kulturminnefondet, Sparebankstiftelsen. Det finnes faktisk også EU-midler for kulturbygg. Jeg tror vi har en god sak når vi søker midler fra disse institusjonene. Det er bare å krysse fingrene og hoppe ut i det, ler han.

Det skal bli Oslos eneste kino som vil framstå slik den var under åpningspremieren. Den skal bli en liten perle, stråler Vardøen. Men om den skal fungere etter hensikten, slik at den ikke bare blir et museum eller kultursenter, må nye Frogner kino vise film.

– Det er en kino som skal ha drift. Jeg kan ikke se at vi kan gå i pluss på dette kinoprosjektet, men vi er avhengig av inntekter fra kinodriften. Om vi går i null, så blir jeg lykkelig, men jeg er forberedt på å måtte dekke mange av utgiftene i en lang periode. Vi er åpne for samarbeid med andre kinoer og institusjoner, eller om privatpersoner ønsker å leie kinoen, så lenge det ikke går på bekostning av kinoens eget uttrykk.

Det blir både digital og analog projeksjon, forteller han.

– Selvfølgelig blir det også 35mm! Det blir et stort trykk på barnefilmer. Vi skal ha en ”barnevakt” i helgene, der man kan ”parkere” barna som under oppsyn får servert underholdning som kinoen har spesialtilpasset. God, gammeldagse barnematinéer, med andre ord. Jeg vil at barn skal få oppleve gleden ved kinoen som kollektivt eventyr. Derfor ønsker vi også å satse på skolevisninger der elevene kan få oppleve kinofilm slik den ble vist under sin storhetstid.

Kinoen som tempel er et nøkkelord i restaureringsarbeidet.

– Mitt ønske er at de som besøker kinoen skal bli slått av atmosfæren og få en følelsen av det ”filmens tempel” en kino kan være. Jeg håper at noen barn får sin første filmopplevelse akkurat i denne kinoen, for å få en følelse av magien.

Vardøen understreker at nye Frogner kino skal være et tillegg til alle de andre kinotilbudene i hovedstaden.

– Vi skal ikke konkurrere med Gimle, ikke med Vega Scene eller Kunsternes Hus kino, vi skal fylle et tomrom som ikke utnyttes i dag, som skal bli vårt. Det er viktig for meg å understreke at vi må finne vår egen identitet på siden av hva de andre holder på med, men at vi utfyller og hjelper hverandre.

– Jeg ser for meg at et samarbeid med Cinemateket eller Nasjonalbiblioteket kunne vært spennende, med visning av klassiske norske filmer, for eksempel. Men også dokumentarfilmer og lavbudsjettfilmer som søker seg en rimelig arena å vise filmer på som ikke er der i dag. Og hvis OsloPix vil ha et spennende visningslokale til, er vi med!

Sist, men ikke minst, så ønsker Vardøen at nye Frogner kino skal finne tilbake til sin opprinnelige funksjon som bydelskino.

– Jeg håper virkelig at lokalbefolkningen vil slutte opp om kinoen. Det blir viktig at kinoen blir tilgjengelig for dem, at det blir noe de føler som en naturlig del av de tilbudene som finnes i nærområdene.

Frogner Kino slik den så ut innvendig inntil nylig (foto av Raymond Fruseth Gangstad):

One Response to Jan Vardøen vil restaurere Frogner kino til fordums storhet

Legg igjen en kommentar

MENY