«Børning» på vei gjennom Norge

Norges første bilfilm, "Børning", spilles inn over det ganske land, fra Oslo til Nordkapp – alt dokumentert og delt via sosiale medier. - Vi har valgt å bruke Facebook som aktiv rekrutteringsplattform for hjelp, og fordi vi ønsker å involvere lokalmiljøet, forteller produsent Sveinung Golimo.

Foto: Collage av produksjonsfoto hentet fra Facebook.

En filmsjanger som Norge fortsatt ikke har beskjeftiget seg med er bilfilmen, en erke-amerikansk sjanger for et samfunn sementert på privatbilismens frihetsskapende premisser. Men det er ingen tvil om at bilkulturen er sterk også her til lands. Filmen Børning forsøker å fylle sjanger-tomrommet ved å være den første, norske bilfilmen.

- Filmen forteller om det vi kaller tidenes bilrace, som går fra Oslo til Nordkapp. De handler om to gamle rivaler i bilmiljøet, som utfordrer hverandre til det som blir et spesielt billøp. Hovedrollen spilles av Anders Baasmo Christiansen, og i sentrale biroller har vi blant annet Sven Nordin, Otto Jespersen og Jenny Skavlan, mens regien er ved Hallvard Bræin, forteller Sveinung Golimo fra Filmkameratene.

Filmen har ikke premiere før i august 2014, men produksjonen har vært på veien mot Nordkapp i to uker – og de nærmer seg målet allerede.

- Vi begynte å filme 9.august, og det har gått fort oppover, forteller Golimo lattermildt.

- Vi har tatt noen sentrale stopp, med filming i blant annet Trondheim og Mo i Rana. Nå er vi i Finnmark – ikke langt fra Nordkapp. I tillegg har vi hatt noen mindre enheter som har stoppet og tatt bilder underveis. Så går turen tilbake til Oslo, for filming der og i østlandsområdet, legger han til.

Som et ledd i produksjonen har teamet valgt å ta i bruk sosiale medier. Børning-siden på Facebook har – i norsk sammenheng – et særdeles høyt antall abonnenter. Her legges det ut oppdateringer fortløpende, i tillegg til etterlysning av hjelp fra publikum til innspillingen.

- For å få til dette prosjektet har vi vært helt avhengige av å ha et godt samarbeid med bilmiljøet. Vi har jobbet tett med både amcar- og gatebilmiljøet for å få folk til å stille opp. Filmen har ikke mottatt noe forhåndsstøtte fra NFI, og vi har et veldig presset budsjett til å være en «storfilm». Derfor er vi avhengig av både bil- og lokalmiljø på reisen nordover. Vi har valgt å bruke Facebook som aktiv rekrutteringsplattform for hjelp. Dette er litt fordi vi må ha hjelp, og også fordi vi ønsker å involvere lokalmiljøet når vi kommer fra Oslo-området selv. Slikt sett er sosiale medier en fin arena for å komme i kontakt med lokalmiljøet på. Og det er selvfølgelig viktig for å bygge kjennskap til filmen. Det har vært en ekstremt positiv erfaring. Folk stiller med biler og som statister – et utrolig engasjement og entusiasme rundt prosjektet.

-Vi har jobbet mye med sosiale medier tidligere, og føltes vi lyktes bra med Trolljegeren. Selv om strategien der var helt annerledes. Vi har fått en del oppmerksomhet fra lokalpressen på vår ferd, som også er veldig viktig for oss.

Golimo forteller at de – av alle ting – er inspirert av Hurtigruta minutt for minutt. Spesifikt det folkelige engasjementet som formen legger opp til.

-Også innspillingen av filmen er en road trip, og vi er veldig inspirert av Hurtigruta minutt for minutt. Vi ser et potensiale i den formen, og det lokale engasjementet er veldig viktig. Folk setter pris på at man kommer på besøk og vil vise frem bygda og nærmiljøet. Bil er en interesse som engasjerer mange i Norge, så vi har fått mange henvendelser fra folk som ønsker at vi skal komme innom. Vi søkte om støtte under markedsvurdering, uten hell. Jeg tror dette har sammenheng med at det er få som forstår hvor stort det bilinteresserte publikum i Norge er. Samtidig er dette en underholdende film selv om man ikke er interessert i bil, men de som er det vil få en stor opplevelse – det er skikkelige biler vi har med her, avslutter han.

Børning sin Facebook-side oppdateres jevnlig, og er verdt å følge med på for interesserte.

Skriv kommentar