Hvem får først ferdig en norskprodusert «true crime»-serie?

Hvem får først ferdig en norskprodusert «true crime»-serie?

Hvilken TV-kanal får på lufta den første norskproduserte krim-serien fra virkeligheten? TV2 og Filmhimmelen i Stavanger synes å ligge noen hestehoder foran NRK med «Hvem drepte Birgitte Tengs?», mens «Hvem drepte Tina?» og «Hvem skjøt på Orderud gård?» følger tett på.

Foto: Produsent/regissør Bjørn Eivind Aarskog og manusforfatter/regissør Bjørn Olav Jahr.

Vi har gjennomført intervjuer med svært mange mennesker på Karmøy. Fire av 10 episoder er snart ferdige, sier gravejournalist Bjørn Olav Jahr. Han er manusforfatter og medregissør for true crime-tv-serien om hva som skjedde den skjebnesvangre mainatten i 1995 da 17 år gamle Birgitte Tengs ble voldtatt og drept.

– Du bygger filmmanuset på din bok, Hvem drepte Birgitte Tengs. Har du i opptakene hørt noe nytt som kan bidra til en løsning på drapsgåten?

  Ja. Men høyst sannsynlig er det politiet som må finne det endelige svaret. Jeg har en god dialog med Kripos´ Cold case-team.

– Kildene til boka di slapp å stå foran kamera. Hvor lett er det å overtale dem til å bli med i en tv-serie?

Det er en enorm fordel å ha skrevet boka først. At jeg har snakket med 200 kilder, gjør at jeg har fått tillit i ulike miljøer. Det gjør det nok lettere å stille foran kamera. Samtidig er det en belastning for mange, særlig for de som sitter på ulike typer førstehåndsinformasjon. Jeg har stor respekt for alle som bidrar.

Fra opptakene til «Hvem drepte Birgitte Tengs?»: Fra ø.v. fotograf Magnus Wathne, produsent og regissør Bjørn Eivind Aarskog, manusforfatter og regissør Bjørn Olav Jahr. Nederst: SFX sminke Walin og skuespiller. Foto: Marie von Krogh

Dramatiseringer

– Dere skal benytte dramatiseringer i serien. Hvorfor?

Vi kan ikke ha for mye talking heads, vi må ha variasjon. Vi vil blant annet vise Birgittes bevegelser i gågaten i Kopervik rundt midnatt slik at seerne kan forestille seg alle som snakket med henne den siste kvelden hun var i live, sier Jahr.

Dramatiseringer løfter kvaliteten og gir et sterkere inntrykk spesielt der vi ikke har noen som kan vise hva som skjedde. Når for eksempel politiet ikke selv vil stille opp og fortelle at de drapsnatten sto 4-5 meter fra liket på åstedet, men ikke så det i mørket, dramatiserer vi det, sier den andre regissøren, Bjørn Eivind Aarskog.

Han driver Filmhimmelen som tidligere het Exposed. Gjennom det har han jobbet som filmfotograf og kreativ produsent i 22 år.

– Hvorfor satser du på true crime-serier, en til nå uprøvd sjanger fra norske regissører?

  Du har rett i at dette kan bli den første norsklagede true crime-tv-serien. Men dokumentar om krim fra virkeligheten har jeg laget før som produsent og fotograf for Sannhetsjegeren – historien om Tore Sandberg og Fritz Moen. Da forfulgte vi også løse tråder. Etter å ha sett hvordan gravejournalistene Bjørn Olav Jahr og Erlend Frafjord har brukt flere år på å nøste i Tengs-saken og i Tina-saken, knyttet jeg dem til meg slik at vi kan fortsette nøstingen. TV-serie-formatet gir oss en unik mulighet til å gå i dybden.

Fra opptak til «Hvem drepte Birgitte Tengs»: Ø.v. fotograf Magnus Wathne og skuespillere. Foto: Motiejus Kurmis

 TV 2 vant budrunde

Flere tv-kanaler – NRK, TV 2 og Discovery – ville kjøpe Tengs-serien. Etter en budrunde gikk TV 2 av med seieren etter å ha betalt 9 av de 11 millioner kronene den koster.

Serien er planlagt vist serien høsten 2018, etter det Rushprint erfarer i skarp konkurranse med NRK som arbeider med en tv-serie om Orderud-drapene.

Programredaktør i TV 2, Jarle Nakken, vil ikke si noe om sendestart for Tengs-serien, men forklarer gjerne hvorfor kanalen har kjøpt den:

– En serie om et av Norges mest omtalte og uløste drap er av stor interesse. Vi tror det vil treffe bra hos våre seere. Krim har i mange år vært populært, og true crime-filmer er en videreutvikling av sjangeren som har fått stor oppmerksomhet i utlandet.

Nakken minner om at TV 2 står bak programmet Åsted Norge der seerne hjelper politiet med å løse saker.

– Noen vil innvende at TV 2 ”fråtser” i tragiske saker ved også å gå inn i true crime

– Jeg reagerer på spørsmålet ditt. Dette blir en dokumentarserie der alt blir nøye ettergått. Det kan ha stor samfunnsmessig betydning, sier Nakken.

– Filmhimmelen i Stavanger vil lage en sesong 2 om Tina Jørgensen-drapet med manus av Erlend Frafjord som har skrevet bok om saken. Vil TV 2 kjøpe den også?

Hva vi kjøper i framtiden, kommenterer vi aldri.

 Øvrig finansiering

Filmhimmelen har fått 250.000 kroner fra Norsk filminstitutt i utviklingsstøtte til dramatiseringene. Filmkraft Rogaland har bevilget til sammen 500.000 kroner til utvikling av seriene pluss 250.000 kroner til produksjon av Tengs-serien. I tillegg er Mediefondet Zefyr på banen.

– Hvorfor har Zefyr gått inn med 500.000 statlige filmkroner til en tv-serie om drapet på Karmøy?

– Fordi vi er opptatt av bransjebygging. Å støtte tv-serier bidrar i større grad til å skape varig filmproduksjon på Vestlandet enn om vi bare støtter enkeltfilmer. Serier har høyere budsjett og gir filmarbeidere og leverandører arbeid over lengre tid, svarer fondsleder Lars Leegaard Marøy.

Av et budsjett på 11 millioner kroner, vil sju millioner gå til filmfolk i Rogaland.

– Næringseffekten er med andre ord betydelig, sier han. – Dessuten er det et stort potensial for inntekter til Filmhimmelen i form av salg til utlandet.

Lars Marøy i film- og mediefondet Zefyr (tidligere Fuzz).

Spennende dramaturgi

Da Zefyr vurderte å støtte Tengs-serien, la fondet vekt på dramaturgien som Aarskog og Jahr vil benytte.

– Deres vri hever seg over det amerikanske true crime-serier ofte presenterer. Manuset inneholder spenningskurver fra første til siste episode, dessuten er det gode avslutninger i hver av de 10 episodene.

– NRK arbeider med en serie om Orderud-drapene i samarbeid med selskapet Monster Entertainment i Oslo, som blant annet har laget tv-seriene Nobel og Unge lovende. Filmhimmelen i Stavanger har ikke slike meritter å vise til. Har det vært vanskelig å støtte dem av den grunn?

– Nei, vi har vurdert selskapets gjennomføringsevne seriøst. Filmhimmelen besitter en betydelig kompetanse. Regissør Bjørn Eivind Aarskog har blant annet vært fotograf og produsent for spillefilmen Alt om min far og dokumentaren om Tore Sandberg og justismordet på Fritz Moen. Zefyr ønsker nettopp å støtte selskaper som Filmhimmelen slik at ingen skal kunne stille den type spørsmål.

– Dere har fått en søknad om støtte til Filmhimmelens serie om Tina-drapet. Vil dere innvilge den?

– Det er for tidlig å si. Generelt er vi positive til at Filmhimmelen følger opp én serie med en ny så fort som mulig. Ethvert selskap vil oppbemanne med frilansere når de holder på med et prosjekt. Da er det viktig at luften ikke går ut av ballongen. Det er tungt å stramme inn livreima i et par år for så å forsøke å komme i gang igjen.

– I Norge har sett true crime-serier fra andre land. Men trenger vi slike serier om norske ugjerninger?

– Jeg ser ingen hindring i å få slike tv-serier laget i Norge. Dessverre er det uoppklarte drapet på Birgitte Tengs er godt utgangspunkt for sjangeren. Filmhimmelen ser ut til å ha gjort hjemmeleksen sin til de grader, så jeg tror de vil trenge ned i saken og framstille den på en filmatisk god måte. Nå skal vi til Stavanger for å se noen av opptakene. Det gleder vi oss til.

Kårboligen på Orderud gård.

Hvem skjøt på Orderud gård?

Monster Entertainment i Oslo vil ikke fortelle mye om true crime-prosjektet de skal lage for NRK. Selskapet begynte for to år siden å jobbe med en tv-serie om trippeldrapet på Orderud gård i 1999, opplyser produsent Vanja Strømstad.

– Dette er en av Norges største krimsaker som ennå ikke er løst. Fire personer ble dømt for medvirkning til tre drap, men vi vet ikke hvem som skjøt. Siden da har det vokst opp en ny generasjon som knapt kjenner saken. Derfor ser vi på den på ny.

– Privatetterforsker Tore Sandberg har lenge arbeidet for en gjenopptakelse. Bruker dere ham som manusforfatter?

 – Vi har ikke knyttet til oss noen fordi vi ønsker å stå fritt.

– Samarbeider dere med en gravejournalist?

– Nei, serien er et team-arbeid som lages av en dokumentarredaksjon. Det er veldig spennende.

– Hvem er regissør?

– Serien er ikke regissørdrevet.

– Når skal den sendes?

 – Det kan vi ikke si noe om, men vi håper det blir til høsten. Vi skulle gjerne vært først ute med Norges første true crime-serie, men det er heller ikke noe poeng i å rushe, sier Strømstad.

I del 2 om true crime-seriene fra Stavanger bringer Rushprint et intervju med gravejournalist Erlend Frafjord.

DE AKTUELLE SERIENE:


Hvem drepte Birgitte Tengs? 10 episoder om det uoppklarte drapet på Karmøy i 1995. Regi: Bjørn Eivind Aarskog og Bjørn Olav Jahr Manusforfatter: Bjørn Olav Jahr bygger manuset på sin egen bok Hvem drepte Birgitte Tengs Fotografer: Bjørn Eivind Aarskog og Magnus Wathne Klippere: Helge Billing, Magnus Wathne, Aleksander Tranberg Komponist: Espen Kluge Produsent: Filmhimmelen AS i Stavanger, drevet av Bjørn Eivind Aarskog Budsjett: 11 millioner kroner Sendes på: TV 2, tidspunkt uavklart.


Hvem drepte Tina? 8 episoder om det uoppklarte drapet i Stavanger i 2000 Regi: Bjørn Eivind Aarskog og Erlend Frafjord Manusforfatter: Erlend Frafjord bygger manuset på sin egen bok Da Tina ble drept Fotografer: Bjørn Eivind Aarskog og frilansere Klippere: Helge Billing, Magnus Wathne og Aleksander Tranberg Komponist: Espen Kluge Produsent: Filmhimmelen i Stavanger, drevet av Bjørn Eivind Aarskog. Budsjett: 11 millioner kroner Sendes på: Uavklart.


Hvem skjøt på Orderud gård?  Produsent: Monster Entertainment vil i samarbeid med NRK lage en serie om trippeldrapet på Orderud gård i 1999. Regi/manus: Serien lages av en dokumentarredaksjon og er ikke regissørdrevet Antall episoder: Uvisst Budsjett: Ukjent Sendes på: NRK. Tidspunkt uavklart.

Hvem får først ferdig en norskprodusert «true crime»-serie?

Hvem får først ferdig en norskprodusert «true crime»-serie?

Hvilken TV-kanal får på lufta den første norskproduserte krim-serien fra virkeligheten? TV2 og Filmhimmelen i Stavanger synes å ligge noen hestehoder foran NRK med «Hvem drepte Birgitte Tengs?», mens «Hvem drepte Tina?» og «Hvem skjøt på Orderud gård?» følger tett på.

Foto: Produsent/regissør Bjørn Eivind Aarskog og manusforfatter/regissør Bjørn Olav Jahr.

Vi har gjennomført intervjuer med svært mange mennesker på Karmøy. Fire av 10 episoder er snart ferdige, sier gravejournalist Bjørn Olav Jahr. Han er manusforfatter og medregissør for true crime-tv-serien om hva som skjedde den skjebnesvangre mainatten i 1995 da 17 år gamle Birgitte Tengs ble voldtatt og drept.

– Du bygger filmmanuset på din bok, Hvem drepte Birgitte Tengs. Har du i opptakene hørt noe nytt som kan bidra til en løsning på drapsgåten?

  Ja. Men høyst sannsynlig er det politiet som må finne det endelige svaret. Jeg har en god dialog med Kripos´ Cold case-team.

– Kildene til boka di slapp å stå foran kamera. Hvor lett er det å overtale dem til å bli med i en tv-serie?

Det er en enorm fordel å ha skrevet boka først. At jeg har snakket med 200 kilder, gjør at jeg har fått tillit i ulike miljøer. Det gjør det nok lettere å stille foran kamera. Samtidig er det en belastning for mange, særlig for de som sitter på ulike typer førstehåndsinformasjon. Jeg har stor respekt for alle som bidrar.

Fra opptakene til «Hvem drepte Birgitte Tengs?»: Fra ø.v. fotograf Magnus Wathne, produsent og regissør Bjørn Eivind Aarskog, manusforfatter og regissør Bjørn Olav Jahr. Nederst: SFX sminke Walin og skuespiller. Foto: Marie von Krogh

Dramatiseringer

– Dere skal benytte dramatiseringer i serien. Hvorfor?

Vi kan ikke ha for mye talking heads, vi må ha variasjon. Vi vil blant annet vise Birgittes bevegelser i gågaten i Kopervik rundt midnatt slik at seerne kan forestille seg alle som snakket med henne den siste kvelden hun var i live, sier Jahr.

Dramatiseringer løfter kvaliteten og gir et sterkere inntrykk spesielt der vi ikke har noen som kan vise hva som skjedde. Når for eksempel politiet ikke selv vil stille opp og fortelle at de drapsnatten sto 4-5 meter fra liket på åstedet, men ikke så det i mørket, dramatiserer vi det, sier den andre regissøren, Bjørn Eivind Aarskog.

Han driver Filmhimmelen som tidligere het Exposed. Gjennom det har han jobbet som filmfotograf og kreativ produsent i 22 år.

– Hvorfor satser du på true crime-serier, en til nå uprøvd sjanger fra norske regissører?

  Du har rett i at dette kan bli den første norsklagede true crime-tv-serien. Men dokumentar om krim fra virkeligheten har jeg laget før som produsent og fotograf for Sannhetsjegeren – historien om Tore Sandberg og Fritz Moen. Da forfulgte vi også løse tråder. Etter å ha sett hvordan gravejournalistene Bjørn Olav Jahr og Erlend Frafjord har brukt flere år på å nøste i Tengs-saken og i Tina-saken, knyttet jeg dem til meg slik at vi kan fortsette nøstingen. TV-serie-formatet gir oss en unik mulighet til å gå i dybden.

Fra opptak til «Hvem drepte Birgitte Tengs»: Ø.v. fotograf Magnus Wathne og skuespillere. Foto: Motiejus Kurmis

 TV 2 vant budrunde

Flere tv-kanaler – NRK, TV 2 og Discovery – ville kjøpe Tengs-serien. Etter en budrunde gikk TV 2 av med seieren etter å ha betalt 9 av de 11 millioner kronene den koster.

Serien er planlagt vist serien høsten 2018, etter det Rushprint erfarer i skarp konkurranse med NRK som arbeider med en tv-serie om Orderud-drapene.

Programredaktør i TV 2, Jarle Nakken, vil ikke si noe om sendestart for Tengs-serien, men forklarer gjerne hvorfor kanalen har kjøpt den:

– En serie om et av Norges mest omtalte og uløste drap er av stor interesse. Vi tror det vil treffe bra hos våre seere. Krim har i mange år vært populært, og true crime-filmer er en videreutvikling av sjangeren som har fått stor oppmerksomhet i utlandet.

Nakken minner om at TV 2 står bak programmet Åsted Norge der seerne hjelper politiet med å løse saker.

– Noen vil innvende at TV 2 ”fråtser” i tragiske saker ved også å gå inn i true crime

– Jeg reagerer på spørsmålet ditt. Dette blir en dokumentarserie der alt blir nøye ettergått. Det kan ha stor samfunnsmessig betydning, sier Nakken.

– Filmhimmelen i Stavanger vil lage en sesong 2 om Tina Jørgensen-drapet med manus av Erlend Frafjord som har skrevet bok om saken. Vil TV 2 kjøpe den også?

Hva vi kjøper i framtiden, kommenterer vi aldri.

 Øvrig finansiering

Filmhimmelen har fått 250.000 kroner fra Norsk filminstitutt i utviklingsstøtte til dramatiseringene. Filmkraft Rogaland har bevilget til sammen 500.000 kroner til utvikling av seriene pluss 250.000 kroner til produksjon av Tengs-serien. I tillegg er Mediefondet Zefyr på banen.

– Hvorfor har Zefyr gått inn med 500.000 statlige filmkroner til en tv-serie om drapet på Karmøy?

– Fordi vi er opptatt av bransjebygging. Å støtte tv-serier bidrar i større grad til å skape varig filmproduksjon på Vestlandet enn om vi bare støtter enkeltfilmer. Serier har høyere budsjett og gir filmarbeidere og leverandører arbeid over lengre tid, svarer fondsleder Lars Leegaard Marøy.

Av et budsjett på 11 millioner kroner, vil sju millioner gå til filmfolk i Rogaland.

– Næringseffekten er med andre ord betydelig, sier han. – Dessuten er det et stort potensial for inntekter til Filmhimmelen i form av salg til utlandet.

Lars Marøy i film- og mediefondet Zefyr (tidligere Fuzz).

Spennende dramaturgi

Da Zefyr vurderte å støtte Tengs-serien, la fondet vekt på dramaturgien som Aarskog og Jahr vil benytte.

– Deres vri hever seg over det amerikanske true crime-serier ofte presenterer. Manuset inneholder spenningskurver fra første til siste episode, dessuten er det gode avslutninger i hver av de 10 episodene.

– NRK arbeider med en serie om Orderud-drapene i samarbeid med selskapet Monster Entertainment i Oslo, som blant annet har laget tv-seriene Nobel og Unge lovende. Filmhimmelen i Stavanger har ikke slike meritter å vise til. Har det vært vanskelig å støtte dem av den grunn?

– Nei, vi har vurdert selskapets gjennomføringsevne seriøst. Filmhimmelen besitter en betydelig kompetanse. Regissør Bjørn Eivind Aarskog har blant annet vært fotograf og produsent for spillefilmen Alt om min far og dokumentaren om Tore Sandberg og justismordet på Fritz Moen. Zefyr ønsker nettopp å støtte selskaper som Filmhimmelen slik at ingen skal kunne stille den type spørsmål.

– Dere har fått en søknad om støtte til Filmhimmelens serie om Tina-drapet. Vil dere innvilge den?

– Det er for tidlig å si. Generelt er vi positive til at Filmhimmelen følger opp én serie med en ny så fort som mulig. Ethvert selskap vil oppbemanne med frilansere når de holder på med et prosjekt. Da er det viktig at luften ikke går ut av ballongen. Det er tungt å stramme inn livreima i et par år for så å forsøke å komme i gang igjen.

– I Norge har sett true crime-serier fra andre land. Men trenger vi slike serier om norske ugjerninger?

– Jeg ser ingen hindring i å få slike tv-serier laget i Norge. Dessverre er det uoppklarte drapet på Birgitte Tengs er godt utgangspunkt for sjangeren. Filmhimmelen ser ut til å ha gjort hjemmeleksen sin til de grader, så jeg tror de vil trenge ned i saken og framstille den på en filmatisk god måte. Nå skal vi til Stavanger for å se noen av opptakene. Det gleder vi oss til.

Kårboligen på Orderud gård.

Hvem skjøt på Orderud gård?

Monster Entertainment i Oslo vil ikke fortelle mye om true crime-prosjektet de skal lage for NRK. Selskapet begynte for to år siden å jobbe med en tv-serie om trippeldrapet på Orderud gård i 1999, opplyser produsent Vanja Strømstad.

– Dette er en av Norges største krimsaker som ennå ikke er løst. Fire personer ble dømt for medvirkning til tre drap, men vi vet ikke hvem som skjøt. Siden da har det vokst opp en ny generasjon som knapt kjenner saken. Derfor ser vi på den på ny.

– Privatetterforsker Tore Sandberg har lenge arbeidet for en gjenopptakelse. Bruker dere ham som manusforfatter?

 – Vi har ikke knyttet til oss noen fordi vi ønsker å stå fritt.

– Samarbeider dere med en gravejournalist?

– Nei, serien er et team-arbeid som lages av en dokumentarredaksjon. Det er veldig spennende.

– Hvem er regissør?

– Serien er ikke regissørdrevet.

– Når skal den sendes?

 – Det kan vi ikke si noe om, men vi håper det blir til høsten. Vi skulle gjerne vært først ute med Norges første true crime-serie, men det er heller ikke noe poeng i å rushe, sier Strømstad.

I del 2 om true crime-seriene fra Stavanger bringer Rushprint et intervju med gravejournalist Erlend Frafjord.

DE AKTUELLE SERIENE:


Hvem drepte Birgitte Tengs? 10 episoder om det uoppklarte drapet på Karmøy i 1995. Regi: Bjørn Eivind Aarskog og Bjørn Olav Jahr Manusforfatter: Bjørn Olav Jahr bygger manuset på sin egen bok Hvem drepte Birgitte Tengs Fotografer: Bjørn Eivind Aarskog og Magnus Wathne Klippere: Helge Billing, Magnus Wathne, Aleksander Tranberg Komponist: Espen Kluge Produsent: Filmhimmelen AS i Stavanger, drevet av Bjørn Eivind Aarskog Budsjett: 11 millioner kroner Sendes på: TV 2, tidspunkt uavklart.


Hvem drepte Tina? 8 episoder om det uoppklarte drapet i Stavanger i 2000 Regi: Bjørn Eivind Aarskog og Erlend Frafjord Manusforfatter: Erlend Frafjord bygger manuset på sin egen bok Da Tina ble drept Fotografer: Bjørn Eivind Aarskog og frilansere Klippere: Helge Billing, Magnus Wathne og Aleksander Tranberg Komponist: Espen Kluge Produsent: Filmhimmelen i Stavanger, drevet av Bjørn Eivind Aarskog. Budsjett: 11 millioner kroner Sendes på: Uavklart.


Hvem skjøt på Orderud gård?  Produsent: Monster Entertainment vil i samarbeid med NRK lage en serie om trippeldrapet på Orderud gård i 1999. Regi/manus: Serien lages av en dokumentarredaksjon og er ikke regissørdrevet Antall episoder: Uvisst Budsjett: Ukjent Sendes på: NRK. Tidspunkt uavklart.

MENY