Filmkritikerprisen til Upperdog

Filmkritikerprisen 2010 for fjorårets beste norske langfilm går til Upperdog, regissert av Sara Johnsen.

Norsk filmkritikerlag melder om prisen i en pressemelding. Prisen, et grafisk trykk av kunstneren Runi Langum, ble i dag overrakt Sara Johnsen av Norsk filmkritikerlags leder Øyvor Dalan Vik. Prisen deles i år ut for 46. gang og er kåret etter en avstemning blant de om lag 100 medlemmene i Norsk filmkritikerlag. Johnsen vant prisen også i 2006, med Vinterkyss. Den andre nominerte filmen til årets pris var Nord, regissert av Rune Denstad Langlo.

I begrunnelsen heter det:
"Årets prisvinner har utmerket seg med en filmatisk så vel som handlingsmessig modenhet og stor vilje til innsikt i alvoret helt vanlige mennesker opplever i livene sine. Filmen er preget av nyanserte stemningsoppbygninger og sofistikert lyd- og lysarbeid, samtidig som uttrykket ofte er rått og direkte.

Regissøren makter dessuten å gjøre historiene sine større enn deres enkelte bestanddeler; hun viser oss sine hovedpersoners personlige anliggender, men blottstiller dem aldri helt. Samtidig klarer hun gjennom det som skjer i fire unge menneskers liv på et gitt tidspunkt å si noe presist om dagens politiske hverdag i Norge, men også om de ulike unge menneskenes følelsesliv og behov, om mulighetene for og nødvendigheten av noen ganger å ta valg som får store konsekvenser. Årets prisvinner har laget en film som har engasjert og rørt sitt publikum, det være seg unge eller eldre."

Flere opplysninger om vinnerfilmen, samt en oversikt over prisene den har vunnet, finner du her.

Tidligere vinnere av Filmkritikerprisen, finner du her.

Legg igjen en kommentar