Uansvarlig markedsføring av 2012?

2012 Blogg

Det er ikke skildringen av verdens undergang i katastrofefilmen 2012 som har skremt amerikanerne de siste ukene. Det er snarere den virale markedsføringen som ifølge The Guardian har skapt hysteriske tilstander.

Først var det traileren som viste en tsunami velte over Himalaya-fjellkjedene idet en stemme proklamerte at verden ville gå under i 2012. Verdens myndigheter gjør ikke nok for å forberede oss, het det, og vi ble oppfordret til å søke på ”2012” på nettet for å få vite ”sannheten”. Og hva finner vi der?  Jo, over 1000 websider og hundrevis av bøker som er besatt av året ”2012” som innfallsport til verdens undergang .

Og så var det den fiktive websiden ”The Institute for Human Continuity» der man lenge har fulgt de voksende truslene mot menneskeheten. Websiden kan ifølge Guardian vise til undersøkelser som viser at oddsen for en global destruksjon nå ligger på 94 prosent. «To ensure your chance of survival, register for the lottery», heter det videre, noe som i realiteten er en oppfordring til å kjøpe kinobillett.

Men mange var ikke med på spøken. Ifølge Guardian ble NASA oppringt av titusenvis av skremte mennesker fra hele verden som ba romfartsorganisasjonen om å ta affære før det er for sent. Pågangen ble så voldsom at NASA etablerte en egen webside for å håndtere behovet for informasjon.

Ikke siden Orson Welles skremte vettet av amerikanske radiolyttere med sin versjon av War of the Worlds har det oppstått tilsvarende panikk. Radiodramaet ble kringkastet i forbindelse med Halloween i 1938 og skulle bli Welles gjennombrudd som teatermann. Årsaken til panikken var at mesteparten av dramaet ble presentert som en nyhetsreportasje om en invasjon fra Mars. Dessuten ble sendingen kringkastet uten reklameavbrekk, siden den var en del av Mercury-teatrets faste radioprogram, noe som bidro til å forsterke den dramatiske effekten.

Du kan høre den originale radiodramaversjonen her:

Her kan du se en NPR-dokumentar om radiodramaet og effekten av det:

Uansvarlig markedsføring av 2012?

2012 Blogg

Det er ikke skildringen av verdens undergang i katastrofefilmen 2012 som har skremt amerikanerne de siste ukene. Det er snarere den virale markedsføringen som ifølge The Guardian har skapt hysteriske tilstander.

Først var det traileren som viste en tsunami velte over Himalaya-fjellkjedene idet en stemme proklamerte at verden ville gå under i 2012. Verdens myndigheter gjør ikke nok for å forberede oss, het det, og vi ble oppfordret til å søke på ”2012” på nettet for å få vite ”sannheten”. Og hva finner vi der?  Jo, over 1000 websider og hundrevis av bøker som er besatt av året ”2012” som innfallsport til verdens undergang .

Og så var det den fiktive websiden ”The Institute for Human Continuity» der man lenge har fulgt de voksende truslene mot menneskeheten. Websiden kan ifølge Guardian vise til undersøkelser som viser at oddsen for en global destruksjon nå ligger på 94 prosent. «To ensure your chance of survival, register for the lottery», heter det videre, noe som i realiteten er en oppfordring til å kjøpe kinobillett.

Men mange var ikke med på spøken. Ifølge Guardian ble NASA oppringt av titusenvis av skremte mennesker fra hele verden som ba romfartsorganisasjonen om å ta affære før det er for sent. Pågangen ble så voldsom at NASA etablerte en egen webside for å håndtere behovet for informasjon.

Ikke siden Orson Welles skremte vettet av amerikanske radiolyttere med sin versjon av War of the Worlds har det oppstått tilsvarende panikk. Radiodramaet ble kringkastet i forbindelse med Halloween i 1938 og skulle bli Welles gjennombrudd som teatermann. Årsaken til panikken var at mesteparten av dramaet ble presentert som en nyhetsreportasje om en invasjon fra Mars. Dessuten ble sendingen kringkastet uten reklameavbrekk, siden den var en del av Mercury-teatrets faste radioprogram, noe som bidro til å forsterke den dramatiske effekten.

Du kan høre den originale radiodramaversjonen her:

Her kan du se en NPR-dokumentar om radiodramaet og effekten av det:

MENY