Variety holder øye med Lars von Triers fotograf

Manuel Alberto Claro og Peter Suschitzky EFA 475x268

Manuel Alberto Claro får prisen Carlo Di Palma European Film Award (EFA) overrakt av Peter Suschitzky.

Filmfotografen Manuel Alberto Claros innsats på Lars von Triers Melancholia får Variety til å utnevne Claro som en av de ti filmfotografene man bør holde øye med fremover.

-Triers forrige fotograf Anthony Dod Mantle! er Manuel Alberto Claros svar på Varietys spørsmål: ”Hvem er ditt forbilde?”

Ifølge Trier er den visuelle stilen på Melancholia ikke helt som han ville hatt den.

-Det er en Vanity Fair-aktig undergangsestetikk. Det er som fløte på fløte. En damefilm! Jeg føler en trang til at avstøte filmen akkurat som et organ som er feiltransplanteret. Jeg håper virkelig at det gjemmer seg en liten bensplint nede i all fløten som noen kan knekke en tann på,” sa regissøren da Melancholia ble vist på Cannes-festivalen.

Allikevel har Trier avtalt med Claro at han skal fotografere hans neste film Nymfomanen.

Det var bare to måneder før han kom inn på Den Danske Filmskolen at Claro for alvor tok filmkameraet på skulderen og kasserte stillfotografiet, skriver Filmmagasinet Ekko.

I flere intervjuer nevner Claro fotograferne Irving Penn, Robert Frank og Jacques-Henri Lartigue som viktige inspirasjonskilder til hans filmbilder.

Variety holder øye med Lars von Triers fotograf

Manuel Alberto Claro og Peter Suschitzky EFA 475x268

Manuel Alberto Claro får prisen Carlo Di Palma European Film Award (EFA) overrakt av Peter Suschitzky.

Filmfotografen Manuel Alberto Claros innsats på Lars von Triers Melancholia får Variety til å utnevne Claro som en av de ti filmfotografene man bør holde øye med fremover.

-Triers forrige fotograf Anthony Dod Mantle! er Manuel Alberto Claros svar på Varietys spørsmål: ”Hvem er ditt forbilde?”

Ifølge Trier er den visuelle stilen på Melancholia ikke helt som han ville hatt den.

-Det er en Vanity Fair-aktig undergangsestetikk. Det er som fløte på fløte. En damefilm! Jeg føler en trang til at avstøte filmen akkurat som et organ som er feiltransplanteret. Jeg håper virkelig at det gjemmer seg en liten bensplint nede i all fløten som noen kan knekke en tann på,” sa regissøren da Melancholia ble vist på Cannes-festivalen.

Allikevel har Trier avtalt med Claro at han skal fotografere hans neste film Nymfomanen.

Det var bare to måneder før han kom inn på Den Danske Filmskolen at Claro for alvor tok filmkameraet på skulderen og kasserte stillfotografiet, skriver Filmmagasinet Ekko.

I flere intervjuer nevner Claro fotograferne Irving Penn, Robert Frank og Jacques-Henri Lartigue som viktige inspirasjonskilder til hans filmbilder.

MENY