-Regionale filmfond og incentivordninger øker mest

Adams
Anders Thomas Jensens ’Adams æbler’ ble støttet av FilmFyn. Foto: Rolf Konow

-Skattebasert finansiering (incentivordninger) og regionale filmfond er den den formen for filmfinansiering som øker mest i Europa, sier Charlotte Appelgren, Cine-Regios danske generalsekretær.

Regionale filmfond blir diskutert og etablert rundt om i Europa i disse dager. I over 10 år har blant annet Københavns Kommune forsøkt å etablere et regionalt filmfond i København.

Målet er å gjøre hovedstadsområdet mer attraktivt for film- og tv-innspillinger og skape omsetning og arbeidsplasser og brande København som filmby og turistattraksjon. I den anledning ble regionale filmfond nylig diskutert på en stor konferanse på Cinemateket i København, og ved en høring på Christianborg.

-Regionale filmfond i Europa spiller en viktig filmkunstnerisk rolle fordi de støtter europeiske filmer. Samtidig er fondene en vekstmotor som gir innbyggerne jobbmuligheter i de regionene der de holder til, skriver den danske filmjournalisten Christian Monggaard i en artikkelserie i den danske avisen Information.

-1,2 milliarder (danske) kroner. Det bruker de 36 regionale filmfondene i Europa som er med i nettverket Cine-Regio i året på film- og tv-produksjoner, forteller Charlotte Appelgren, Cine-Regios danske generalsekretær med kontor i Filmby Aarhus hvor også Den Vestdanske Filmpulje holder til.

Appelgren sier til Information at de to investeringskildene som øker mest i Europa, er skattebaseret finansiering (f.eks. skattefradrag for forbruk i et land) og regionale filmfond. Samtidig er det en tendens til at den nasjonale filmstøtten blir redusert.

Dermed får de regionale filmfondene i Europa en stadig viktigere filmkunstnerisk rolle fordi de støtter europeisk film. Store amerikanske produksjoner som alle gjerne vil ha en del av »shopper rundt alle steder«, som Charlotte Appelgren uttrykker det, og de nyter godt av de skattefordelene som enkelte land og regioner kan tilby.

-Samtidig bidrar også europeiske regionale filmfond til en økonomisk vekst og skaper arbeidsplasser ved at filmbransjen støttes og stimuleres økonomisk, noe som kommer regionene til gode, f.eks. i overgangen fra gamle industrier til nye, kreative bransjer.

-Filmfondene bidrar også til regional stolthet fordi »film som regel har en positivt image« som gir folk lyst til å gå på kino. Og publikum foretrekker ofte å se filmer som er innspilt i velkjente omgivelser.

Som mange andre i den danske filmbransjen – og flere politikere og forretningsfolk i København – ergrer Charlotte Appelgren seg over at den københavnske filmpulje fremdeles ikke er realisert. Opp igjennom årene har hun spurt seg selv hvorfor det tar så lang tid å få etablert og utvidet regionale filmfond i Danmark. Det er det en en grunn til, forklarer hun.

-Hvis man ser på strukturen, er det staten og kommunene i Danmark som kan bidra økonomisk til fondene. Regionene er mere eller mindre rene administrasjonskontorer uten innflytelse på dette med filmproduksjon og filmfond. I kontrast til europeiske land hvor regionene både er større og krever inn skattepenger, og derfor har deres egene budsjetter til å investere og satse på i forhold til kultur og arbeidsplasser osv.

-Et fond som Film i Väst i Trollhättan nord for Göteborg, er blitt en av Sveriges største filmprodusenter. Fondet ble etablert for 20 år siden, og har i dag et årlig budsjett på ca. 75 millioner kroner, som blant annet går til å støtte en rekke danske filmer, som Lars von Triers filmer og Susanne Biers Oscarvinner, Hevnen. 90 prosent av Film i Västs penger kommer fra regionen Västra Götaland, fra regionens kulturbudsjett, forklarer Charlotte Appelgren. Det skiller Film i Väst fra det københavnske filmfondet, som er tenkt som et kommersielt initiativ helt uavhengig av den kunstnerisk baserte, nasjonale filmstøtten som administres av Det Danske Filminstitut.

Appelgren understreker at det er forskjell på hva et regionalt filmfond og et cityfond – som f.eks. det københavnske filmfond – gjerne vil oppnå, men at det sjelden kun handler om økonomi for de regionale filmfondene rundt om i Europa.

-Det er en kombinasjon av en kunstnerisk vurdering og publikumspotensialet for en film sammen med en økonomisk vurdering. Jeg vil heller si at dette er noen intelligente penger, fordi mange af de filmene de støtter blir tatt ut til konkurranser på festivalene i Cannes og Berlin. 8 av de filmene som var med i konkurransen i Berlin i år, var støttet af Cine-Regio-medlemmer, og det samme gjorde seg gjeldende i Cannes i fjor.

Fyn er film (23. april)
På 5 år skulle det regionale filmfondet FilmFyn skape 400 arbeidsplasser. Så stor var ambisjonen, men etter nesten 10 år innrømmer direktøren at det ikke ble slik. Danmarks 2 regionale filmfond skaper verdifulle sidegevinster for de de kommunene som er involvert, men dette er vanskelig å måle.

Manglende filmfond giver Danmark dårligt ry (29. april)
En belgisk filmprodusent advarer internasjonale produsenter mot å lage film og tv-serier i Danmark på grunn av dårlige støttemuligheter. Det er en betalingsbalanse i europeiske filmstøtteordninger, og den danske filmbransjen tar mer enn den gir. Denne utilfredsheten brer seg i andre europeiske land.

Filmfond nu! (lederartikkel 29. april)
Takket være et solid billettsalg blir 2012 et godt økonomisk år for dansk film. Danske tv-serier som Forbrydelsen, Borgen og Broen erobrer store deler av verden. Tv-serien basert på bøkene om Wallander gjorde Ystad i Sverige til et populært turistmål, og København er nå på vei til å bli det samme pga. Danmarks Radios tv-dramaserier.

Men det kunne vært bedre. Den positive utviklingen og interessen for dansk film og tv kunne man brukt til å skape ytterligere omsetning i en presset filmbransje, og samtidig fremhevet Danmark som landet som ikke bare lager gode filmer og tv-serier – og eksporterer regissører, skuespillere, fotografer og klippere – men også som en verdifull samarbeidspartner på små og store internasjonale co-produksjoner, som med fordel også kan spilles inn i København-området.

-Regionale filmfond og incentivordninger øker mest

Adams
Anders Thomas Jensens ’Adams æbler’ ble støttet av FilmFyn. Foto: Rolf Konow

-Skattebasert finansiering (incentivordninger) og regionale filmfond er den den formen for filmfinansiering som øker mest i Europa, sier Charlotte Appelgren, Cine-Regios danske generalsekretær.

Regionale filmfond blir diskutert og etablert rundt om i Europa i disse dager. I over 10 år har blant annet Københavns Kommune forsøkt å etablere et regionalt filmfond i København.

Målet er å gjøre hovedstadsområdet mer attraktivt for film- og tv-innspillinger og skape omsetning og arbeidsplasser og brande København som filmby og turistattraksjon. I den anledning ble regionale filmfond nylig diskutert på en stor konferanse på Cinemateket i København, og ved en høring på Christianborg.

-Regionale filmfond i Europa spiller en viktig filmkunstnerisk rolle fordi de støtter europeiske filmer. Samtidig er fondene en vekstmotor som gir innbyggerne jobbmuligheter i de regionene der de holder til, skriver den danske filmjournalisten Christian Monggaard i en artikkelserie i den danske avisen Information.

-1,2 milliarder (danske) kroner. Det bruker de 36 regionale filmfondene i Europa som er med i nettverket Cine-Regio i året på film- og tv-produksjoner, forteller Charlotte Appelgren, Cine-Regios danske generalsekretær med kontor i Filmby Aarhus hvor også Den Vestdanske Filmpulje holder til.

Appelgren sier til Information at de to investeringskildene som øker mest i Europa, er skattebaseret finansiering (f.eks. skattefradrag for forbruk i et land) og regionale filmfond. Samtidig er det en tendens til at den nasjonale filmstøtten blir redusert.

Dermed får de regionale filmfondene i Europa en stadig viktigere filmkunstnerisk rolle fordi de støtter europeisk film. Store amerikanske produksjoner som alle gjerne vil ha en del av »shopper rundt alle steder«, som Charlotte Appelgren uttrykker det, og de nyter godt av de skattefordelene som enkelte land og regioner kan tilby.

-Samtidig bidrar også europeiske regionale filmfond til en økonomisk vekst og skaper arbeidsplasser ved at filmbransjen støttes og stimuleres økonomisk, noe som kommer regionene til gode, f.eks. i overgangen fra gamle industrier til nye, kreative bransjer.

-Filmfondene bidrar også til regional stolthet fordi »film som regel har en positivt image« som gir folk lyst til å gå på kino. Og publikum foretrekker ofte å se filmer som er innspilt i velkjente omgivelser.

Som mange andre i den danske filmbransjen – og flere politikere og forretningsfolk i København – ergrer Charlotte Appelgren seg over at den københavnske filmpulje fremdeles ikke er realisert. Opp igjennom årene har hun spurt seg selv hvorfor det tar så lang tid å få etablert og utvidet regionale filmfond i Danmark. Det er det en en grunn til, forklarer hun.

-Hvis man ser på strukturen, er det staten og kommunene i Danmark som kan bidra økonomisk til fondene. Regionene er mere eller mindre rene administrasjonskontorer uten innflytelse på dette med filmproduksjon og filmfond. I kontrast til europeiske land hvor regionene både er større og krever inn skattepenger, og derfor har deres egene budsjetter til å investere og satse på i forhold til kultur og arbeidsplasser osv.

-Et fond som Film i Väst i Trollhättan nord for Göteborg, er blitt en av Sveriges største filmprodusenter. Fondet ble etablert for 20 år siden, og har i dag et årlig budsjett på ca. 75 millioner kroner, som blant annet går til å støtte en rekke danske filmer, som Lars von Triers filmer og Susanne Biers Oscarvinner, Hevnen. 90 prosent av Film i Västs penger kommer fra regionen Västra Götaland, fra regionens kulturbudsjett, forklarer Charlotte Appelgren. Det skiller Film i Väst fra det københavnske filmfondet, som er tenkt som et kommersielt initiativ helt uavhengig av den kunstnerisk baserte, nasjonale filmstøtten som administres av Det Danske Filminstitut.

Appelgren understreker at det er forskjell på hva et regionalt filmfond og et cityfond – som f.eks. det københavnske filmfond – gjerne vil oppnå, men at det sjelden kun handler om økonomi for de regionale filmfondene rundt om i Europa.

-Det er en kombinasjon av en kunstnerisk vurdering og publikumspotensialet for en film sammen med en økonomisk vurdering. Jeg vil heller si at dette er noen intelligente penger, fordi mange af de filmene de støtter blir tatt ut til konkurranser på festivalene i Cannes og Berlin. 8 av de filmene som var med i konkurransen i Berlin i år, var støttet af Cine-Regio-medlemmer, og det samme gjorde seg gjeldende i Cannes i fjor.

Fyn er film (23. april)
På 5 år skulle det regionale filmfondet FilmFyn skape 400 arbeidsplasser. Så stor var ambisjonen, men etter nesten 10 år innrømmer direktøren at det ikke ble slik. Danmarks 2 regionale filmfond skaper verdifulle sidegevinster for de de kommunene som er involvert, men dette er vanskelig å måle.

Manglende filmfond giver Danmark dårligt ry (29. april)
En belgisk filmprodusent advarer internasjonale produsenter mot å lage film og tv-serier i Danmark på grunn av dårlige støttemuligheter. Det er en betalingsbalanse i europeiske filmstøtteordninger, og den danske filmbransjen tar mer enn den gir. Denne utilfredsheten brer seg i andre europeiske land.

Filmfond nu! (lederartikkel 29. april)
Takket være et solid billettsalg blir 2012 et godt økonomisk år for dansk film. Danske tv-serier som Forbrydelsen, Borgen og Broen erobrer store deler av verden. Tv-serien basert på bøkene om Wallander gjorde Ystad i Sverige til et populært turistmål, og København er nå på vei til å bli det samme pga. Danmarks Radios tv-dramaserier.

Men det kunne vært bedre. Den positive utviklingen og interessen for dansk film og tv kunne man brukt til å skape ytterligere omsetning i en presset filmbransje, og samtidig fremhevet Danmark som landet som ikke bare lager gode filmer og tv-serier – og eksporterer regissører, skuespillere, fotografer og klippere – men også som en verdifull samarbeidspartner på små og store internasjonale co-produksjoner, som med fordel også kan spilles inn i København-området.

MENY