Oslo Kino skal nå drive eget filmdistribusjonsselskap. Oslo Kino kjøper nemlig Sandrew Metronome fra Schibsted for en hemmelig kjøpesum. Selskapet vil bli organisert som et datterselskap under Oslo Kino og får navnet Norsk Filmdistribusjon (som var det opprinnelige navnet på selskapet). Åtte ansatte i Sandrew Metronome blir med over til Oslo Kino. Overtakelsesdatoen er 1. juni 2011.
–Ved også å eie et eget distribusjonsselskap tar vi kontroll over en enda større del av filmens verdikjede. Gjennom oppkjøpet sikrer kinoselskapet seg inntekter både fra billettsalg og filmleie, sier Geir Bergkastet, adm. direktør i Oslo Kino, til Aftenposten.
Oslo Kino kommer ikke til å favorisere filmer som distribueres via deres egne kanaler, for å tjene mest mulig penger. Det forsikrer Bergkastet overfor Aftenposten.
–Det ligger i konsesjonsbetingelsene at vi kke kan gjøre det, så det er en uaktuell problemstilling. Programmeringen vil skje ut fra hva som til en hver tid er de mest aktuelle filmene. Oslo kino vil fortsatt stå for mangfold og bredde i tilbudet, sier han.
De siste årene har Oslo Kino foretatt en rekke strategiske grep. I 2008 overtok selskapet driften av kioskene. I fjor kjøpte de Media Direct Norge, landets nest største aktør innen kinoreklame, for 20 millioner kroner. Dessuten driver Oslo Kino underselskapet Norsk Kino.
Salget av Sandrew Metronome kommer ikke som en overraskelse. Schibsted har lenge ønsket å selge Sandrew grunnet redusert etterspørsel i markedet og svak lønnsomhet i lengre tid.