Ole Giæver åpner Tromsø Internasjonale Filmfestival 2011 med sin spillefilmdebut Fjellet (også kalt ”Vetle”).
Som i den prisbelønte kortfilmen Tommy er Ole Giæver her tilbake i den norske fjellheimen. I filmen møter vi Nora og Solveig, et lesbisk par i begynnelsen av tredveårene, som vender tilbake til stedet der de mistet sin fem år gamle sønn i en ulykke. På denne måten spinner Giæver videre på noe av fundamentet han la med Tommy og den lange novellefilmen Sommerhuset der sorg også spiller en sentral rolle. I Sommerhuset vendte hovedpersonen også tilbake til åstedet for det som forårsaket sorgen.
Fjellet er et kammerspill med kun to skuespillere, utelukkende tatt opp utendørs ved Norefjell. I rollene finner vi Ellen Dorrit Pedersen (deUsynlige, Iskyss) og Marte Magnusdotter Solem (Sommerhuset).
I et lengre intervju med Rushprint i vinter fortalte Giæver om den strabasiøse og uortodokse produksjonen. Fjellet har nemlig ikke mottatt noe offentlig støtte. Det var et ønske fra Giæver å gå utenom det offentlige støttesystemet for å kunne holde en bedre flyt i prosessen fra idé til innspilling.
”Etter Sommerhuset var jeg kanskje litt for optimistisk og naiv i forhold til at den gode mottakelsen skulle gjøre det lettere for meg å få penger til min første spillefilm. Men etter avslag fra to av tre konsulenter, gikk det opp for meg at jeg kanskje aldri kommer til å få støtte. Da blir jeg i ytterste konsekvens nødt til å slutte med film, eller lage film uten støtte fra filminstituttet. Det første er ikke et alternativ, jeg må lage film for å ha det bra. Jeg blir deprimert hvis det går for lang tid mellom hver gang. Så derfor begynte jeg å lete etter en idé som var såpass enkel at den kunne realiseres uten offentlig støtte”.
”Et annet aspekt er at det kan ta utrolig lang tid fra man søker til man får støtte, og det kan være krevende å holde både energien og fokus oppe mens man venter. I noen tilfeller er det fint med et opphold, men andre ganger ønsker man en bedre flyt eller kontinuitet i arbeidet, altså kortere tid fra idé til ferdig film. I Vetle var det utrolig deilig at de ulike prosessene – historieutvikling, manus, skuespillerprøver, forarbeid, innspilling og nå etterarbeid – avløste hverandre uten stopp. Den energien og optimismen jeg hadde ved prosjektets unnfangelse har blitt med hele veien og forhåpentligvis spredd seg til de andre involverte, noe som igjen vil gi utslag seg i det ferdige resultatet.”
Filmen får premiere på festivalens åpningsdag, tirsdag 18. januar.