O´Horten slår Død Snø i USA

horten

To norske filmer går på kino i USA denne sommeren. Foreløpig er det langt flere som har sett Bent Hamers O`Horten enn Tommy Wirkolas Død Snø.

Den amerikanske «Box Office» listen viser at O`Horten ligger på en 72. plass, og Død Snø på en 84.

Det som er interessant er at O`Horten gjør det bedre på kino i USA enn her hjemme. Her var det 32 757 som så filmen på kino. I USA er den sett av over 33 000, på ti uker. Den er satt opp på 13 kinoer.

Noe overraskende, med tanke på at filmen har norsk tale. Bent Hamer mener mye handler om å finne riktig distributør.

–I forhold til de store kassasuksessene der borte, er vi jo inne i et rent nisjemarked. For å lykkes er vi derfor avhengige av å finne gode og dyktige distributører som setter filmene opp på de rette kinoene, sier han til Aftenposten.

Filmen ble godt mottatt av amerikanske kritikere. New York Times sin anmelder dro paralleller til både Jim Jarmusch og Roy Anderson (se også leserkommentarene nederst i anmeldelsen, der ikke alle er enige med NY Times sin anmelder).

Den amerikanske distributøren av Død Snø har valgt en langt mer forsiktig satsing.

Besøkstallene ligger foreløpig på rundt 6000. Filmen hadde først premiere ved kun én New York-kino, men fikk senere visning i både San Francisco, Chicago og Florida.

Produsent og distributør Kjetil Omberg sier til Aftenposten at den forsiktige lanseringen er bevisst, og at de amerikanske kinovisningene først og fremst skal få frem en ryktebørs-effekt.

dodsno

O´Horten slår Død Snø i USA

horten

To norske filmer går på kino i USA denne sommeren. Foreløpig er det langt flere som har sett Bent Hamers O`Horten enn Tommy Wirkolas Død Snø.

Den amerikanske «Box Office» listen viser at O`Horten ligger på en 72. plass, og Død Snø på en 84.

Det som er interessant er at O`Horten gjør det bedre på kino i USA enn her hjemme. Her var det 32 757 som så filmen på kino. I USA er den sett av over 33 000, på ti uker. Den er satt opp på 13 kinoer.

Noe overraskende, med tanke på at filmen har norsk tale. Bent Hamer mener mye handler om å finne riktig distributør.

–I forhold til de store kassasuksessene der borte, er vi jo inne i et rent nisjemarked. For å lykkes er vi derfor avhengige av å finne gode og dyktige distributører som setter filmene opp på de rette kinoene, sier han til Aftenposten.

Filmen ble godt mottatt av amerikanske kritikere. New York Times sin anmelder dro paralleller til både Jim Jarmusch og Roy Anderson (se også leserkommentarene nederst i anmeldelsen, der ikke alle er enige med NY Times sin anmelder).

Den amerikanske distributøren av Død Snø har valgt en langt mer forsiktig satsing.

Besøkstallene ligger foreløpig på rundt 6000. Filmen hadde først premiere ved kun én New York-kino, men fikk senere visning i både San Francisco, Chicago og Florida.

Produsent og distributør Kjetil Omberg sier til Aftenposten at den forsiktige lanseringen er bevisst, og at de amerikanske kinovisningene først og fremst skal få frem en ryktebørs-effekt.

dodsno

MENY