Norske arthouse-filmer sliter på kino

Norske arthouse-filmer sliter på kino

I likhet med forrige ukes Alt det vakre, nådde helgens norske premierefilm Sensommer få av kinogjengerne.

– Solen og konkurrerende filmer er ikke de eneste årsakene til at publikum svikter disse filmene, sier Christin Berg i Nordisk FIlm Kino, og peker på at de minste filmene strever på kino verden over.

Denne helgen hadde Henrik Martin Dahlsbakkens Sensommer (foto) premiere. Ved åpningshelgens slutt hadde filmen, som er et kammerspill med elementer av både drama og psykologisk thriller som utspiller seg i Frankrike, et besøk på beskjedne 798 kinopublikummere.

Den fikk dermed bare et marginalt bedre besøk enn forrige helgs norske premierefilm Alt det vakre, som også er et nokså smalt drama. Per i dag har Aasne Vaa Greibrokks langfilmdebut blitt sett av 1365 publikummere, men etter åpningshelgen var antallet solgte billetter kun 563.

Det synes med andre ord klart at den kunstnerisk ambisiøse, norske filmen har vanskelige tider på norske kinoer. Det virker heller ikke som om det hjelper noe videre å lansere disse filmene tidlig på sommeren – en tid de øvrige norske premierene synes å skygge unna, som vel har hatt betydning for valget av lanseringstidspunkt for de to mindre filmene.

– Begge de norske junifilmene har strevd skikkelig å markere seg i kinolandskapet. Jeg tror allikevel man skal være forsiktige med å kun legge skylden på lanseringstidspunkt og solen for de svake resultatene. Både Alt det vakre og Sensommer er små filmer som nok ville ha strevd med å vise muskler også på en annen årstid, sier programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino.

Alt det vakre ble imidlertid lansert i samme tidspunkt som megasuksessene Et helt halvt år og The Conjuring. Publikums oppmerksomhet var rettet mot disse filmene, og de stjal også mye av medieoppmerksomheten. Alt det vakre er en lavmælt og modig film, som fikk fine oppslag i pressen, til og med på Dagsrevyen. Kritikkene var blandet, men flere var positive. Sensommer uken etter kom nok litt i skyggen av Love & Friendship, som fikk mye oppmerksomhet. Både fordi regissør Whit Stillman besøkte Oslo og fordi filmen fikk glimrende kritikker. Selv om Sensommer og regissør Henrik Martin Dahlsbakken riktignok også fikk mye oppmerksomhet, og filmen fikk stort sett gode kritikker, sier Berg.

Hun presiserer imidlertid at det er for enkelt og unyansert å kun forklare den marginale publikumsoppslutningen med skinnende sol og konkurrerende filmer alene.

– Mange av de minste filmene strever på kino verden over, uansett tidspunkt på året. Dette er på ingen måte ikke særnorsk, det er bare å kaste blikket over til for eksempel Sverige, som opplever det samme som oss. Det vi vet, er at det kreves hardt og fokusert arbeid med lanseringen av filmene. Kanskje er det bedre med noen spesialvisninger med regi- og skuespillerbesøk, eller med en samtale og en debatt, og bygge opp filmen sakte, men sikkert? Det kan ofte gi bedre resultater enn en bred og ordinær lansering der filmene sidestilles med filmer som det er langt større forventning rundt og med mye større lanseringsbudsjetter. Alle gode krefter må samle seg, produsent, distributør og kino, sier Berg.

Programsjefen tror heller ikke at alle filmer vil lykkes på kino, selv med en god og kreativ markedsføring.

– Det er selvsagt også essensielt at filmen er god, at den har lykkes i å fortelle en historie, og at det skapes en forventning og positivt buzz blant publikum. Ingen gode lanseringsstrategier kan redde en film som ikke er god eller, enda verre, oppleves som likegyldig, avslutter hun.

Om Henrik Martin Dahslbakken ikke nådde det brede publikummet med Sensommer denne helgen, er det imidlertid grunn til å anta at han vil nå et større publikum med sin neste film. Cave, som kommer allerede i begynnelsen av september, er nemlig en bredere anlagt actionthriller satt i et ekstremsportmiljø.

Sensommer distrbueres på norske kinoer av Another World Entertainment, mens Norsk filmdistribusjon er distributør av Alt det vakre.

Norske arthouse-filmer sliter på kino

Norske arthouse-filmer sliter på kino

I likhet med forrige ukes Alt det vakre, nådde helgens norske premierefilm Sensommer få av kinogjengerne.

– Solen og konkurrerende filmer er ikke de eneste årsakene til at publikum svikter disse filmene, sier Christin Berg i Nordisk FIlm Kino, og peker på at de minste filmene strever på kino verden over.

Denne helgen hadde Henrik Martin Dahlsbakkens Sensommer (foto) premiere. Ved åpningshelgens slutt hadde filmen, som er et kammerspill med elementer av både drama og psykologisk thriller som utspiller seg i Frankrike, et besøk på beskjedne 798 kinopublikummere.

Den fikk dermed bare et marginalt bedre besøk enn forrige helgs norske premierefilm Alt det vakre, som også er et nokså smalt drama. Per i dag har Aasne Vaa Greibrokks langfilmdebut blitt sett av 1365 publikummere, men etter åpningshelgen var antallet solgte billetter kun 563.

Det synes med andre ord klart at den kunstnerisk ambisiøse, norske filmen har vanskelige tider på norske kinoer. Det virker heller ikke som om det hjelper noe videre å lansere disse filmene tidlig på sommeren – en tid de øvrige norske premierene synes å skygge unna, som vel har hatt betydning for valget av lanseringstidspunkt for de to mindre filmene.

– Begge de norske junifilmene har strevd skikkelig å markere seg i kinolandskapet. Jeg tror allikevel man skal være forsiktige med å kun legge skylden på lanseringstidspunkt og solen for de svake resultatene. Både Alt det vakre og Sensommer er små filmer som nok ville ha strevd med å vise muskler også på en annen årstid, sier programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino.

Alt det vakre ble imidlertid lansert i samme tidspunkt som megasuksessene Et helt halvt år og The Conjuring. Publikums oppmerksomhet var rettet mot disse filmene, og de stjal også mye av medieoppmerksomheten. Alt det vakre er en lavmælt og modig film, som fikk fine oppslag i pressen, til og med på Dagsrevyen. Kritikkene var blandet, men flere var positive. Sensommer uken etter kom nok litt i skyggen av Love & Friendship, som fikk mye oppmerksomhet. Både fordi regissør Whit Stillman besøkte Oslo og fordi filmen fikk glimrende kritikker. Selv om Sensommer og regissør Henrik Martin Dahlsbakken riktignok også fikk mye oppmerksomhet, og filmen fikk stort sett gode kritikker, sier Berg.

Hun presiserer imidlertid at det er for enkelt og unyansert å kun forklare den marginale publikumsoppslutningen med skinnende sol og konkurrerende filmer alene.

– Mange av de minste filmene strever på kino verden over, uansett tidspunkt på året. Dette er på ingen måte ikke særnorsk, det er bare å kaste blikket over til for eksempel Sverige, som opplever det samme som oss. Det vi vet, er at det kreves hardt og fokusert arbeid med lanseringen av filmene. Kanskje er det bedre med noen spesialvisninger med regi- og skuespillerbesøk, eller med en samtale og en debatt, og bygge opp filmen sakte, men sikkert? Det kan ofte gi bedre resultater enn en bred og ordinær lansering der filmene sidestilles med filmer som det er langt større forventning rundt og med mye større lanseringsbudsjetter. Alle gode krefter må samle seg, produsent, distributør og kino, sier Berg.

Programsjefen tror heller ikke at alle filmer vil lykkes på kino, selv med en god og kreativ markedsføring.

– Det er selvsagt også essensielt at filmen er god, at den har lykkes i å fortelle en historie, og at det skapes en forventning og positivt buzz blant publikum. Ingen gode lanseringsstrategier kan redde en film som ikke er god eller, enda verre, oppleves som likegyldig, avslutter hun.

Om Henrik Martin Dahslbakken ikke nådde det brede publikummet med Sensommer denne helgen, er det imidlertid grunn til å anta at han vil nå et større publikum med sin neste film. Cave, som kommer allerede i begynnelsen av september, er nemlig en bredere anlagt actionthriller satt i et ekstremsportmiljø.

Sensommer distrbueres på norske kinoer av Another World Entertainment, mens Norsk filmdistribusjon er distributør av Alt det vakre.

MENY