Netflix fortsetter å skremme kinobransjen

Netflix fortsetter å skremme kinobransjen

Foto: Veneziafestivalen gjør seg klar for årets store Netflix-invasjon

Med sine seks filmer i det offisielle programmet under årets filmfestival i Venezia fortsetter Netflix å skremme filmbransjen. Denne uken gikk Italias to bransjeorganisasjoner for kinoeeierne (ANEC og ANEM) ut med en felles uttalelse der de går mot strømmetjenestenes ”day to date”-distribusjon, som innebærer at filmene slippes samtidig på kino og på strømmeplattformene.

Denne måten å slippe filmer på er det bare én aktør som drar nytte av, og alle andre taper, heter det i uttalelsen der Netflix aldri nevnes med et ord, men der det er ingen tvil om hvem som er den store stygge ulven.

De to organisasjonene representerer italienske kinoeiere og benytter den profilerte festivalen til å lufte sin frustrasjon. Det skjer kort tid etter at den franske kinobransjen i mai provoserte Netflix til å trekke sine filmer fra filmfestivalen i Cannes og slippe de i Venezia isteden.

De seks filmene som deltar er Paul Greengrass sin film 22.juli, Alfonso Cuarons Roma og Coenbrødrenes The Ballad of Buster Scruggs i hovedkonkurransen, samt On My Skin (Horizons) og The Other Side of the Wind og They’ll Love Me When I’m Dead utenfor konkurranse.

Alle aktørene i verdikjeden bør ha et ord med i laget når én aktør endevender spilleregler som har eksistert i årtier, mener kinoeierne, og understreker at de akter å bekjempe trusselen med ”alle nødvendige midler”.

Da Netflix trakk seg fra Cannes var det fordi den franske kinobransjen overtalte festivalledelsen til å gjeninnføre en regel som sier at alle filmer på festivalen må først vises på franske kinoer før de kan slippes for strømming. Slik er den øvrige lovgivningen for film i Frankrike.

Det finnes ikke noen tilsvarende lovgivning i Italia der Veneziafestivalen har vist Netflix sine filmer helt siden premieren med Beasts of No Nation i 2016. Festivalleder Alberto Barbera har også gitt utrykk for at han ikke har sans for den franske lovgivningen. Han velger isteden å profitere på konflikten mellom Cannes og Netflix, ved å la filmene få benytte Venezia som lanseringsplattform, noe festivalen så langt har tjent mye på. Det hører også med til historien at den italienske kinobransjen på langt nær er like sterk som den franske, som altså har lovgivningen på sin side.

Netflix fortsetter å skremme kinobransjen

Netflix fortsetter å skremme kinobransjen

Foto: Veneziafestivalen gjør seg klar for årets store Netflix-invasjon

Med sine seks filmer i det offisielle programmet under årets filmfestival i Venezia fortsetter Netflix å skremme filmbransjen. Denne uken gikk Italias to bransjeorganisasjoner for kinoeeierne (ANEC og ANEM) ut med en felles uttalelse der de går mot strømmetjenestenes ”day to date”-distribusjon, som innebærer at filmene slippes samtidig på kino og på strømmeplattformene.

Denne måten å slippe filmer på er det bare én aktør som drar nytte av, og alle andre taper, heter det i uttalelsen der Netflix aldri nevnes med et ord, men der det er ingen tvil om hvem som er den store stygge ulven.

De to organisasjonene representerer italienske kinoeiere og benytter den profilerte festivalen til å lufte sin frustrasjon. Det skjer kort tid etter at den franske kinobransjen i mai provoserte Netflix til å trekke sine filmer fra filmfestivalen i Cannes og slippe de i Venezia isteden.

De seks filmene som deltar er Paul Greengrass sin film 22.juli, Alfonso Cuarons Roma og Coenbrødrenes The Ballad of Buster Scruggs i hovedkonkurransen, samt On My Skin (Horizons) og The Other Side of the Wind og They’ll Love Me When I’m Dead utenfor konkurranse.

Alle aktørene i verdikjeden bør ha et ord med i laget når én aktør endevender spilleregler som har eksistert i årtier, mener kinoeierne, og understreker at de akter å bekjempe trusselen med ”alle nødvendige midler”.

Da Netflix trakk seg fra Cannes var det fordi den franske kinobransjen overtalte festivalledelsen til å gjeninnføre en regel som sier at alle filmer på festivalen må først vises på franske kinoer før de kan slippes for strømming. Slik er den øvrige lovgivningen for film i Frankrike.

Det finnes ikke noen tilsvarende lovgivning i Italia der Veneziafestivalen har vist Netflix sine filmer helt siden premieren med Beasts of No Nation i 2016. Festivalleder Alberto Barbera har også gitt utrykk for at han ikke har sans for den franske lovgivningen. Han velger isteden å profitere på konflikten mellom Cannes og Netflix, ved å la filmene få benytte Venezia som lanseringsplattform, noe festivalen så langt har tjent mye på. Det hører også med til historien at den italienske kinobransjen på langt nær er like sterk som den franske, som altså har lovgivningen på sin side.

MENY