Nazier fra månens mørke side

Iron sky 475x267

Regissøren av den kommende Iron Sky har demonstrert at crowd funding av filmprosjekter faktisk lar seg gjennomføre. Med god starthjelp fra en rabid fanskare på internett, oppnådde den snart premiereklare filmen et totaltbudsjett på nærme 60 millioner kroner, skriver Aftenposten.

Iron Sky er historien om når nazistene flyktet til månens mørke side etter nederlaget i 1945. Her har de i hemmelighet rustet opp til invasjon av hjemplaneten, og tiden er nå inne for å reise hjem. Regissøren er finske Timo Vuorensola, og den 32 år gamle finnen presenterte den «alternative verdenshistorie»-filmen i det prestisjetunge Panorama-programmet i Berlin.

Vuorensola forteller om hvordan prosjektet startet som en internettdugnad, før det fanget oppmerksomheten til større produsenter og fond.

– Vi startet i 2006 med å lage et Internett-forum der vi inviterte til idedugnad og et sponselag for investorer. Da vi fortalte om dette til bransjefolk reagerte de fleste med hoderysting og latter. «Det er ikke slik du lager film», sa de. Vi besøkte utallige filmfestivaler, og lenge ble vi nok sett på som livsfjerne gærninger og drømmere, sier han.

Men etter at den finske gjengen klarte å samle nær én million euro i finansiering via nettet, startet snøballen å rulle med tyske og australske co-produsenter. De fikk pengestøtte fra flere statlige filmfond, Euroimage, Nordisk TV-fond og mange andre kanaler. Og nå har har pipen fått en annen lyd.

Det var ikke bare den innledende finansieringen av filmen som internett-folket ble brukt til, men også den praktiske gjennomføringen av prosjektet.

– På et tidspunkt ba vi folk komme med forslag til melodi og tekst på nasjonalsangen til månenazistene. Det tok kun to-tre dager, så hadde et team av fem-seks europeiske Internett-brukere mekket en glimrende sang, forteller regissøren.

Selv mener han at filmbransjen må begynne å forholde seg til internett som den sterke resursen det faktisk er.

– Internett-brukerne er filmbransjens fremste venn, hvis du behandler dem bra, sier Vuorensola.

Han påpeker at en film er ferskvare, og at ingen sitter høflig og venter lenge på den.

– Derfor må vi finne en måte å distribuere denne raskest mulig ut til brukerne etter kinopremieren. Da unngår vi å tape på piratvirksomheten, sier han.

Kilde: Aftenposten.

Trailer til Iron Sky

httpv://www.youtube.com/watch?v=Py_IndUbcxc

Nazier fra månens mørke side

Iron sky 475x267

Regissøren av den kommende Iron Sky har demonstrert at crowd funding av filmprosjekter faktisk lar seg gjennomføre. Med god starthjelp fra en rabid fanskare på internett, oppnådde den snart premiereklare filmen et totaltbudsjett på nærme 60 millioner kroner, skriver Aftenposten.

Iron Sky er historien om når nazistene flyktet til månens mørke side etter nederlaget i 1945. Her har de i hemmelighet rustet opp til invasjon av hjemplaneten, og tiden er nå inne for å reise hjem. Regissøren er finske Timo Vuorensola, og den 32 år gamle finnen presenterte den «alternative verdenshistorie»-filmen i det prestisjetunge Panorama-programmet i Berlin.

Vuorensola forteller om hvordan prosjektet startet som en internettdugnad, før det fanget oppmerksomheten til større produsenter og fond.

– Vi startet i 2006 med å lage et Internett-forum der vi inviterte til idedugnad og et sponselag for investorer. Da vi fortalte om dette til bransjefolk reagerte de fleste med hoderysting og latter. «Det er ikke slik du lager film», sa de. Vi besøkte utallige filmfestivaler, og lenge ble vi nok sett på som livsfjerne gærninger og drømmere, sier han.

Men etter at den finske gjengen klarte å samle nær én million euro i finansiering via nettet, startet snøballen å rulle med tyske og australske co-produsenter. De fikk pengestøtte fra flere statlige filmfond, Euroimage, Nordisk TV-fond og mange andre kanaler. Og nå har har pipen fått en annen lyd.

Det var ikke bare den innledende finansieringen av filmen som internett-folket ble brukt til, men også den praktiske gjennomføringen av prosjektet.

– På et tidspunkt ba vi folk komme med forslag til melodi og tekst på nasjonalsangen til månenazistene. Det tok kun to-tre dager, så hadde et team av fem-seks europeiske Internett-brukere mekket en glimrende sang, forteller regissøren.

Selv mener han at filmbransjen må begynne å forholde seg til internett som den sterke resursen det faktisk er.

– Internett-brukerne er filmbransjens fremste venn, hvis du behandler dem bra, sier Vuorensola.

Han påpeker at en film er ferskvare, og at ingen sitter høflig og venter lenge på den.

– Derfor må vi finne en måte å distribuere denne raskest mulig ut til brukerne etter kinopremieren. Da unngår vi å tape på piratvirksomheten, sier han.

Kilde: Aftenposten.

Trailer til Iron Sky

httpv://www.youtube.com/watch?v=Py_IndUbcxc

MENY