Mestermøte i Cannes

Det nærmer seg film festival i Cannes, der Rushprint også i år vil være til stede. Mange kommentatorer har vært bekymret for de store kanonenes fravær i år. Til tross for Allen og Leigh og enkelte andre, kan ikke årets program skilte med like mange av ”the usual suspects” fra auteurenes mesterliga. Men kanskje vil det vise seg å være en positiv utvikling som kan åpne for nye stemmer.

Som en forsmak på vår dekning fra festivalen vil jeg gjerne dele dette opptaket av et sjeldent ”toppmøte” som fant sted i Cannes i 1983. Her er nemlig både Orson Welles, Andrei Tarkoviskij og Robert Bresson samlet på scenen under prisutdelingen. Og Cannes ville aldri vært Cannes om det ikke var buing fra salen. Det er når Bresson får Cinema du Creation-prisen for Blodpenger (L’Argent) at publikum deler seg i to leire. Heller ikke Tarkovskij virker helt komfortabel med situasjonen, noe som kanskje skyldes at han ikke fikk Gullpalmen for Nostalgia. Opptaket ble gjort i forbindelse med en hollandsk dokumentar, De weg naar Bresson, av Leo de Boer (den finnes kun på spansk her: El Camino a Bresson).

Ingen Cannes uten buing, altså, men hvem skal i så fall skape kontroversene når både Lars von Trier og Quentin Tarantino – som begge er blitt behørig buet på da de fikk hver sin Gullpalme – ikke er med? Vi skal forsøke å ta temperaturen underveis og formidle responsen fra alle filmfestivalers ”store mor”.

Mestermøte i Cannes

Det nærmer seg film festival i Cannes, der Rushprint også i år vil være til stede. Mange kommentatorer har vært bekymret for de store kanonenes fravær i år. Til tross for Allen og Leigh og enkelte andre, kan ikke årets program skilte med like mange av ”the usual suspects” fra auteurenes mesterliga. Men kanskje vil det vise seg å være en positiv utvikling som kan åpne for nye stemmer.

Som en forsmak på vår dekning fra festivalen vil jeg gjerne dele dette opptaket av et sjeldent ”toppmøte” som fant sted i Cannes i 1983. Her er nemlig både Orson Welles, Andrei Tarkoviskij og Robert Bresson samlet på scenen under prisutdelingen. Og Cannes ville aldri vært Cannes om det ikke var buing fra salen. Det er når Bresson får Cinema du Creation-prisen for Blodpenger (L’Argent) at publikum deler seg i to leire. Heller ikke Tarkovskij virker helt komfortabel med situasjonen, noe som kanskje skyldes at han ikke fikk Gullpalmen for Nostalgia. Opptaket ble gjort i forbindelse med en hollandsk dokumentar, De weg naar Bresson, av Leo de Boer (den finnes kun på spansk her: El Camino a Bresson).

Ingen Cannes uten buing, altså, men hvem skal i så fall skape kontroversene når både Lars von Trier og Quentin Tarantino – som begge er blitt behørig buet på da de fikk hver sin Gullpalme – ikke er med? Vi skal forsøke å ta temperaturen underveis og formidle responsen fra alle filmfestivalers ”store mor”.

MENY