Mats Groruds animasjonsfilm Tårnet blir åpningsfilm under årets utgave av Fredrikstad Animation Festival (25.-28.10).
Filmen fikk sin internasjonale premiere i sommer under Annecy film festival, verdens kanskje viktigste festival for animasjonsfilm, der den fikk gode mottakelse. Kritikeren i Hollywood Reporter sammenliknet filmen med Ari Folman’s Waltz With Bashir, og mente den er “a worthy addition to a canon of recent socio-political cartoons (Marjane Satrapi’s Persopolis also comes to mind) portraying the Middle Eastern crisis in a manner that both children and adults can understand.”
I sin debut som langfilmregissør forteller Grorud om elleve år gamle Wardi og hennes bestefar Sidi, som bor sammen med sin familie i et fireetasjes høyt «tårn», ettromshus stablet oppå hverandre, i en flyktningeleir i Libanon.
”Sidi, som flyktet fra landet sitt i den første Israel-Arabiske konflikten i 1948, også kalt «al-Nakba» (”Katastrofen”) av palestinerne, har aldri sluttet å drømme om å returnere til sitt hjemland. Men med alderen har han begynt å tenke annerledes. Vekten av en overveldende militærmakt gjør at familien har gang på gang blitt trykket ned. Filmens narrativ er sentrert rundt Wardis økende bevissthet rundt og kjennskap til familiens historie, gjennom de fire generasjonene som bor i tårnet, i hennes søken etter Sidis’s tapte håp og hennes egen fremtid».
Allerede for tre år siden fortalte Mats Grorud og produsent Frode Søbstad i Tenk.tv til RUSHPRINT at de med Tårnet ønsket å utforske hvordan animasjon kan brukes til å fortelle om en lang og vond krigsperiode i Libanon, og i våres var de på Blått Lerret for å presentere filmen.
Grorud har selv tilbragt tid i en palestinsk flyktningeleir, og filmen baserer seg på intervjuer og samtaler med flyktninger. Oldefarens tilbakeblikk til flyktningenes historie fortelles i 2D-animasjon, mens historien om Warda fortelles med dukkeanimasjon – utført av det franske selskapet Foliascope.
– 2D-animasjonen tar for seg historiske sekvenser som ville vært vanskelig å iscenesette, fortalte Grorud til Rushprint. – Og noen av de historiske hendelsene, som massakrer i landsbyer i Palestina og barnedrap, kan fortelles i animasjon uten at det blir så blodig. Med animasjon kan vi fortelle noe som ellers ville vært vanskelig å vise.
Det er norske Tenk.tv som er hovedprodusent. Coprodusenter er svenske Cinenic Film ABved Annika Hellstrøm og franske Les Contes Modernes ved Patrice Nezan. Filmen har et totalbudsjett på 18.394.344 kroner. Prosjektet har mottatt støtte fra blant annet Eurimage, NFI og SFÌ.