Kristian Pedersens Hiroshima-film til profilerte festivaler

Kristian Pedersens Hiroshima-film til profilerte festivaler

Kristian Pedersens kortfilm Little Boy får internasjonal premiere under Hiroshima Animation Film festival (23.-27. august 2018). Dette er den mest sentrale animasjonsfestivalen i Asia og arrangeres i august annen hvert år, melder produsenten Mikrofilm. Filmen vises i programseksjonen «Best of the World» under Hiroshima-festivalen. Dette programmet er kuratert av festivalsjef og festivalgrunnlegger Sayoko Kinoshita. Filmen er også plukket ut til animasjonsfilmfestivalen i Ottawa i september.

Teaser for Little boy slippes i dag på sosiale medier – en dag som markerer 73-årsdagen for bombingen av Hiroshima (se teaseren til slutt i saken).

Little Boyer en abstrakt kortfilm som stopper tiden i det atombomben med kodenavn «Little Boy» detonerte på himmelen over Hiroshima, den 6. august 1945 kl. 08.15 om morgenen. Regissør Kristian Pedersen har ønsket å gjenskape det ubegripelige inferno av flammer og varme som oppsto i det øyeblikket bomben gikk av og lyste som en andre, grusom sol over Hiroshima.

I en directors statement som følger med den internasjonale lanseringen skriver regissøren:

”On a green and lush place in the center of Hiroshima stands the remains of a building, preserved as a memorial. It was virtually the only structure left standing after the blast. As it stood directly beneath the nuclear fireball, the pressure peeled its insides and left these walls. Standing here, in the deafening sound of cicadas, looking up at where the blast once occurred, was a dizzying experience. When I last arrived in Hiroshima, the taxi driver was an elderly man who had learned English specifically to talk with foreign visitors. He had installed a tablet with 1945 arial photos of the aftermath, to tell us about the devastation while driving through the city. This desire to communicate and pass on information made a profound impression. With this film, I wanted to create a hostage situation. You are to be trapped in a theatre with the monster that is the fireball of Little Boy”.

Kristian Pedersen har bakgrunn fra Kunsthøgskolen i Bergen og jobber som designer og animatør hos Mikrofilm. Han har tidligere laget kortfilmene Norangsdalen (2011), Viva Zombatista (2011), Bokstavene (2011), Bølgeslag (2014), Pipene (2015) og Bøygen (2016).

Mikrofilm og Pedersen ble i fjor tildelt 800.000 kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt til Little BoyLittle Boy ble første gang vist under kortfilmfestivalen i Grimstad i juni i år. Den skal også vises på Hærverk torsdag neste uke, 16.8.  Da kommer Pedersen og lyddesigner Svenn Jacobsen til snakke foran filmen.

Også Torill Koves Tråder, som ble produsert i 2017 og alt er vist på en lang rekke festivaler, vises i konkurransen under festivalen i Hiroshima – også den produsert av Mikrofilm.

 

Kristian Pedersens Hiroshima-film til profilerte festivaler

Kristian Pedersens Hiroshima-film til profilerte festivaler

Kristian Pedersens kortfilm Little Boy får internasjonal premiere under Hiroshima Animation Film festival (23.-27. august 2018). Dette er den mest sentrale animasjonsfestivalen i Asia og arrangeres i august annen hvert år, melder produsenten Mikrofilm. Filmen vises i programseksjonen «Best of the World» under Hiroshima-festivalen. Dette programmet er kuratert av festivalsjef og festivalgrunnlegger Sayoko Kinoshita. Filmen er også plukket ut til animasjonsfilmfestivalen i Ottawa i september.

Teaser for Little boy slippes i dag på sosiale medier – en dag som markerer 73-årsdagen for bombingen av Hiroshima (se teaseren til slutt i saken).

Little Boyer en abstrakt kortfilm som stopper tiden i det atombomben med kodenavn «Little Boy» detonerte på himmelen over Hiroshima, den 6. august 1945 kl. 08.15 om morgenen. Regissør Kristian Pedersen har ønsket å gjenskape det ubegripelige inferno av flammer og varme som oppsto i det øyeblikket bomben gikk av og lyste som en andre, grusom sol over Hiroshima.

I en directors statement som følger med den internasjonale lanseringen skriver regissøren:

”On a green and lush place in the center of Hiroshima stands the remains of a building, preserved as a memorial. It was virtually the only structure left standing after the blast. As it stood directly beneath the nuclear fireball, the pressure peeled its insides and left these walls. Standing here, in the deafening sound of cicadas, looking up at where the blast once occurred, was a dizzying experience. When I last arrived in Hiroshima, the taxi driver was an elderly man who had learned English specifically to talk with foreign visitors. He had installed a tablet with 1945 arial photos of the aftermath, to tell us about the devastation while driving through the city. This desire to communicate and pass on information made a profound impression. With this film, I wanted to create a hostage situation. You are to be trapped in a theatre with the monster that is the fireball of Little Boy”.

Kristian Pedersen har bakgrunn fra Kunsthøgskolen i Bergen og jobber som designer og animatør hos Mikrofilm. Han har tidligere laget kortfilmene Norangsdalen (2011), Viva Zombatista (2011), Bokstavene (2011), Bølgeslag (2014), Pipene (2015) og Bøygen (2016).

Mikrofilm og Pedersen ble i fjor tildelt 800.000 kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt til Little BoyLittle Boy ble første gang vist under kortfilmfestivalen i Grimstad i juni i år. Den skal også vises på Hærverk torsdag neste uke, 16.8.  Da kommer Pedersen og lyddesigner Svenn Jacobsen til snakke foran filmen.

Også Torill Koves Tråder, som ble produsert i 2017 og alt er vist på en lang rekke festivaler, vises i konkurransen under festivalen i Hiroshima – også den produsert av Mikrofilm.

 

MENY