Tyske Greta Amend (foto) er en svært erfaren regissør- og skuespillermentor som har jobbet internasjonalt i over 25 år. Det er Norsk Skuespillersenter og Norsk filminstitutt som har fått henne til Oslo for å holde masterclassen som går over seks dager i november. Det er ikke ofte norske regissører og skuespillere får anledning til å utforske sitt samarbeid i slike forum. Amends mål med workshopen er at begge parter ”skal få et rammeverk for kommunikasjon og lære å snakke hverandres språk bedre. Mens regissørene får innsikt i skuespillernes profesjonelle behov og gis verktøy for å levere regi og tilbakemeldinger på best mulig vis, lærer skuespillerne praktiske ferdigheter og teknikker som kan brukes både når de spiller og når de tar instruksjon”.
Regissør Ingvild Søderlind (bl.a Jenny) deltok i fjor på Amends masterclass i København. Det ligger et opptak ute på Vimeo som hun filmet med skuespillere under prosessen, og som hun kaller en slags arbeidsprøve fra tilnærmingen (du finner videoen til slutt i denne saken). Hun understreker at det ikke er snakk om noen spesifikk metode, men en tilnærming hun har hatt stort utbytte av.
– Jeg vil anbefale den for både regissører og skuespillere. Men det er ingen ABC i hvordan man skal kommunisere med en skuespiller eller regissør. Amend har annen tilnærming enn for eksempel Ivana Chubbuck, en annen mentor jeg vet mange er opptatt av nå. Mens Chubbuck er opptatt å skrelle ned alle emosjonene for at skuespillerne skal ”gi seg helt hen”, er Amends tilnærming mer leken og utforskende. Vi fikk tildelt en tekst av Dostojevski, The Gambler, som vi måtte lese og gjøre oss noen tanker om stoffet på forhånd. Så tok vi utgangspunkt i teksten og lagde sketsjer som vi skulle prøve ut.
Men det er likevel ikke en tekstlig metode, understreker hun.
– Man skal improvisere hele veien. Vi prøvde oss fram i stoffet gjennom disse sketsjene. Skuespillerne ble sendt ut på golvet med noen potente stikkord, som vi kalte det. Det kunne være at de skulle leke katt og mus med hverandre, for eksempel. Dette er en tilnærming som er veldig enkel å gjennomføre og skuespillerne elsker det – for de kan by på seg selv uten å måtte huske masse tekst. De kan gjengi essensen i en scene på sin måte. Regien blir også litt mer teatral og leken. Du kan utforske mye forskjellig gjennom disse sketsjene. Og hver sketsj er uforpliktende; når man har prøvd den, så tar man det videre og utforsker mer. Amend jobber veldig utifra energinivået i gruppen. Hun føyde seg etter hvordan vi utviklet oss.
Søderlind lærte av masterclassen at det ikke er så mye å lære, egentlig.
– Det handler om å utforske og finne essensen i et materiale. Og den lekenheten som skal til for å oppnå det, har du i deg fra før. Det er et kunstnerisk arbeid, så det finnes ingen konkret metodikk. Det handler ikke så mye om å øve tekst og blokke en scene, som å få skuespillerne mer lekne. Det lærte jeg mye av. Jeg innså i enda større grad at skuespillerne har så mye mer å bidra med enn hva vi regissører ofte er klar over.
Masterclassen bidrar til å bryte isen mellom regissør og skuespiller.
– Vi regissører har i utgangspunktet stor respekt for skuespillerne, og de viser stor respekt for oss. Men det kan ofte skape avstand og litt nervøs stemning. Gjennom denne tilnærmingen brøt vi isen. Vi fikk virkelig kommet inn under isen og svømt under vann i en uke, om jeg kan si det på den måten. Her kunne regissørene og skuespillerne virkelig finne hverandre.
Masterclassen holdes på engelsk og retter seg mot regissører og skuespillere med filmerfaring. Det er plass til 12 skuespillere og seks regissører. Søknadsfristen er satt til onsdag 13. september.