Heder til norske filmer på Nordisk Panorama

Heder til norske filmer på Nordisk Panorama

De øvrige nordiske landene stakk av med prisene på Nordisk Panorama, men de hederlig omtalene gikk til de norske filmene Brødre og Forfalne (foto).

I går kveld var det prisutdeling på Nordisk Panorama, den nordiske kort- og dokumentarfilmfestivalen som de siste årene har etablert seg fast i Malmø.

Festivalen hadde i år spesielt fokus på Norge.

På programmet stod blant annet en mesterklasse med Pål S. Refsdal, som gjestet festivalen med sin dokumentar Dugma – The Button, om folk som har vervet seg som selvmordsbombere i Syria. Søndag kveld ble det arrangert en middagssamtale med Aslaug Holm og den svenske filmskaperen Sara Broos, om deres respektive dokumentarer Brødre og Speglingar, som begge skildrer filmskapernes nære familie. Magnus av Benjamin Ree fikk på sin side æren av å være årets åpningsfilm.

Sammen med de nevnte filmene var også Andrei Nekrasovs The Magnitsky Act i konkurranseprogrammet for beste nordiske dokumentar, og med dette fikk den omstridte dokumentaren sin første festivalvisning i Skandinavia. Under festivalen ble det dessuten arrangert en diskusjon om hvilken beredskap som behøves når filmskapere og festivaler trues med søksmål, slik tilfellet har vært med Nekrasovs film.

Til tross for årets norske fokus, gikk årets priser til filmskapere fra de andre nordiske landene.

Prisen for beste dokumentar gikk til den svensk/finske filmen Don Juan, regissert av Jerzy Sladkowsky. Filmen er et varmt og til dels humoristisk portrett av den 22 år gamle autistiske russeren Oleg, som gjennom å innta rollen som Don Juan i en teatergruppe lærer seg å tilnærme seg mennesker generelt og det motsatte kjønn spesielt. Den konsekvent observerende dokumentaren ble berømmet av juryen for blant annet sin ”dedication to ’pure cinema’”, sin ærlighet og sin visuelle skjønnhet.

Prisen er på 11 000 euro, sponset av de nordiske kringkasterne DR, YLE, RUV, NRK og SVT.

Prisen for beste kortfilm gikk til den svenske filmen Forgotten Reason, regissert av Peter Larsson. Den nokså dystre og gåtefulle animasjonsfilmen omtales som et uforglemmelig mareritt av juryen, som berømmer den blant annet for å skape rom for refleksjon og tolkning fra publikums side.

Prisen er på 7 000 euro, sponset av de nordiske landenes regiforbund.

I hver av disse priskategoriene ble det i tillegg gitt én hederlig omtale, og begge disse ble tildelt norske filmer.

I dokumentarkonkurransen gikk hederlig omtale til Aslaug Holms Brødre, med juryens ord for this insightful and beautiful look of a modern family and of brothers that is coming of age.

Hederlig omtale i kortfilmkategorien gikk til Forfalne, som er en av årets eksamensfilmer fra Den Norske Filmskolen, regissert av Ole Sebastian Kåss. Filmen beskrives blant annet som et skilfully crafted and expertly acted drama av juryen, som var spesielt imponert av the visceral and nuanced representation of the tangled web of troubled family relationships.

Prisen for Best New Nordic Voice gikk til danske Nicoline Skotte Jacobsen, for sin film Min far forfra fra Den Danske Filmskolen – som i følge juryen creates a very intimate and tender atmosphere through a staged setting. Prisen er på 3 500 euro, gitt av de regionale filmsentrene.

Publikumsprisen gikk på sin side til den islandske dokumentaren Garn, som handler om kunstnere som fornyer strikkekunsten, regissert av Thordur Jonsson, Heather Millard og Una Lorenzen. Denne prisen er på 2 500 euro fra Malmø by.

I tillegg vil barnas publikumspris Children’s Choice Award bli offentliggjort i løpet av dagen.

Juryenes fulle begrunnelse og mer informasjon om filmene finnes på Nordisk Panoramas nettsider

Heder til norske filmer på Nordisk Panorama

Heder til norske filmer på Nordisk Panorama

De øvrige nordiske landene stakk av med prisene på Nordisk Panorama, men de hederlig omtalene gikk til de norske filmene Brødre og Forfalne (foto).

I går kveld var det prisutdeling på Nordisk Panorama, den nordiske kort- og dokumentarfilmfestivalen som de siste årene har etablert seg fast i Malmø.

Festivalen hadde i år spesielt fokus på Norge.

På programmet stod blant annet en mesterklasse med Pål S. Refsdal, som gjestet festivalen med sin dokumentar Dugma – The Button, om folk som har vervet seg som selvmordsbombere i Syria. Søndag kveld ble det arrangert en middagssamtale med Aslaug Holm og den svenske filmskaperen Sara Broos, om deres respektive dokumentarer Brødre og Speglingar, som begge skildrer filmskapernes nære familie. Magnus av Benjamin Ree fikk på sin side æren av å være årets åpningsfilm.

Sammen med de nevnte filmene var også Andrei Nekrasovs The Magnitsky Act i konkurranseprogrammet for beste nordiske dokumentar, og med dette fikk den omstridte dokumentaren sin første festivalvisning i Skandinavia. Under festivalen ble det dessuten arrangert en diskusjon om hvilken beredskap som behøves når filmskapere og festivaler trues med søksmål, slik tilfellet har vært med Nekrasovs film.

Til tross for årets norske fokus, gikk årets priser til filmskapere fra de andre nordiske landene.

Prisen for beste dokumentar gikk til den svensk/finske filmen Don Juan, regissert av Jerzy Sladkowsky. Filmen er et varmt og til dels humoristisk portrett av den 22 år gamle autistiske russeren Oleg, som gjennom å innta rollen som Don Juan i en teatergruppe lærer seg å tilnærme seg mennesker generelt og det motsatte kjønn spesielt. Den konsekvent observerende dokumentaren ble berømmet av juryen for blant annet sin ”dedication to ’pure cinema’”, sin ærlighet og sin visuelle skjønnhet.

Prisen er på 11 000 euro, sponset av de nordiske kringkasterne DR, YLE, RUV, NRK og SVT.

Prisen for beste kortfilm gikk til den svenske filmen Forgotten Reason, regissert av Peter Larsson. Den nokså dystre og gåtefulle animasjonsfilmen omtales som et uforglemmelig mareritt av juryen, som berømmer den blant annet for å skape rom for refleksjon og tolkning fra publikums side.

Prisen er på 7 000 euro, sponset av de nordiske landenes regiforbund.

I hver av disse priskategoriene ble det i tillegg gitt én hederlig omtale, og begge disse ble tildelt norske filmer.

I dokumentarkonkurransen gikk hederlig omtale til Aslaug Holms Brødre, med juryens ord for this insightful and beautiful look of a modern family and of brothers that is coming of age.

Hederlig omtale i kortfilmkategorien gikk til Forfalne, som er en av årets eksamensfilmer fra Den Norske Filmskolen, regissert av Ole Sebastian Kåss. Filmen beskrives blant annet som et skilfully crafted and expertly acted drama av juryen, som var spesielt imponert av the visceral and nuanced representation of the tangled web of troubled family relationships.

Prisen for Best New Nordic Voice gikk til danske Nicoline Skotte Jacobsen, for sin film Min far forfra fra Den Danske Filmskolen – som i følge juryen creates a very intimate and tender atmosphere through a staged setting. Prisen er på 3 500 euro, gitt av de regionale filmsentrene.

Publikumsprisen gikk på sin side til den islandske dokumentaren Garn, som handler om kunstnere som fornyer strikkekunsten, regissert av Thordur Jonsson, Heather Millard og Una Lorenzen. Denne prisen er på 2 500 euro fra Malmø by.

I tillegg vil barnas publikumspris Children’s Choice Award bli offentliggjort i løpet av dagen.

Juryenes fulle begrunnelse og mer informasjon om filmene finnes på Nordisk Panoramas nettsider

MENY