Grimstad ’09: Lansering og nytenkning

efter-brrysh

Danske Gitte Skaarup holdt i morgentimene under kortfilmfestivalens andre dag et friskt foredrag om kreativ markedsføring gjennom sosiale medier. Skaarup jobber i Workz – et kreativt selskap som er tidligere medlem av Zentropa-familien. Gjennom en rekke punkter viste hun hvordan det kan lønne seg å tenkte litt annerledes når man markedsfører film.

Jeg så Skaarup holde det samme fordraget under Lanseringsdagen på Filmens Hus i mars. Men sjelden har jeg opplevd en mer inspirerende foredragsholder.

Skap kreative alternativer til den “vanlige” markedsføringen – og det blir en historie i seg selv, sa Skaarup. Hun gikk igjennom de tradisjonelle “reglene” innenfor lansering av film. Den tradisjonelle måten å lansere film på er først kino – så DVD. Men det er ikke nødvendigvis den riktige måten, mener Skaarup. Simultanpremierer i alle plattformer er et godt eksempel. Steven Soederberghs Bubble (2005) ble lansert på kino, nett og DVD samtidig. Som et resultat oppnådde de 36 % økt markedsvurdering, fordi den nådde ut til større grupper.

Å ta filmen videre til andre konsepter som spill og utvidede DVD-utgivelser er en annen kreativ løsning. Animatrix og Lord of the rings er gode eksempler som Skaarup dro frem. Sistnevnte ga ut minst ti ulike DVD`er – med forskjellig innhold, fra behind the scenes, til extended edition og directors cut. Slik holder de lenger på oppmerksomheten til publikum, hevdet hun.

antichristrush4

I mange tilfeller har en markedsføring preget av mystikk og tilbakeholdenhet vist seg å være heldig. Den danske Oscar-nominerte regissøren Susanne Bier jobbet med helt lukket sett på innspillingen av Etter Bryllupet (2006). Traileren viste også lite. Da hun var i Cannes samme år som filmen ble lansert, var hun lite interessert i å prate om filmen. Dette utløste stor nysgjerrighet og filmen fikk mye oppmerksomhet. Og nettopp det kan man vel også si at Lars von Trier har oppnådd med Antichrist. Det var knyttet stor spenning til filmen i forkant, og det faktum at svært lite materiale ble sluppet under produksjonen gjorde ikke spenningen noe mindre. Traileren sa heller ikke mye om filmen. Besøkstallene viser muligens at markedsføringen ikke har nådd helt gjennom. Men filmen har uten tvil vært en av de mest omdiskuterte og omtalte filmene den siste tiden.

Et av mange morsomme innslag i foredraget var den glimrende traileren til den danske animasjonsfilmen Rejsen til Saturn. Den utradisjonelle traileren (med den tradisjonelle mørke stemmen) viser hvordan filmskaperne på første filmen oppnådde stor suksess, og at de nå har fått 45 millioner til å lage oppfølgeren. Den leker også med Nordisk Film-logoen og tabuer som for eksempel muslimer som brenner danske flagg. Se traileren her!


Til slutt viste hun gyldne eksempler på hvordan Steven Spielbergs Artifical Intellegence engasjerte publikum med gjemte koder i trailere og postere. Et såkalt Alternate Reality Game, der parallelle univers skapes for å lage mer opperksomhet. Serier som Lost og Heroes har også benyttet seg av ARG.

Det var svært forfriskende å få innblikk i nye idéer innen filmlansering. Vi får bare håpe at norske produsenter også etterhvert tør å satse utradisjonelt innenfor lanseringsmetoder. Skaarups foredrag viste i alle fall at det fungerer.

Grimstad ’09: Lansering og nytenkning

efter-brrysh

Danske Gitte Skaarup holdt i morgentimene under kortfilmfestivalens andre dag et friskt foredrag om kreativ markedsføring gjennom sosiale medier. Skaarup jobber i Workz – et kreativt selskap som er tidligere medlem av Zentropa-familien. Gjennom en rekke punkter viste hun hvordan det kan lønne seg å tenkte litt annerledes når man markedsfører film.

Jeg så Skaarup holde det samme fordraget under Lanseringsdagen på Filmens Hus i mars. Men sjelden har jeg opplevd en mer inspirerende foredragsholder.

Skap kreative alternativer til den “vanlige” markedsføringen – og det blir en historie i seg selv, sa Skaarup. Hun gikk igjennom de tradisjonelle “reglene” innenfor lansering av film. Den tradisjonelle måten å lansere film på er først kino – så DVD. Men det er ikke nødvendigvis den riktige måten, mener Skaarup. Simultanpremierer i alle plattformer er et godt eksempel. Steven Soederberghs Bubble (2005) ble lansert på kino, nett og DVD samtidig. Som et resultat oppnådde de 36 % økt markedsvurdering, fordi den nådde ut til større grupper.

Å ta filmen videre til andre konsepter som spill og utvidede DVD-utgivelser er en annen kreativ løsning. Animatrix og Lord of the rings er gode eksempler som Skaarup dro frem. Sistnevnte ga ut minst ti ulike DVD`er – med forskjellig innhold, fra behind the scenes, til extended edition og directors cut. Slik holder de lenger på oppmerksomheten til publikum, hevdet hun.

antichristrush4

I mange tilfeller har en markedsføring preget av mystikk og tilbakeholdenhet vist seg å være heldig. Den danske Oscar-nominerte regissøren Susanne Bier jobbet med helt lukket sett på innspillingen av Etter Bryllupet (2006). Traileren viste også lite. Da hun var i Cannes samme år som filmen ble lansert, var hun lite interessert i å prate om filmen. Dette utløste stor nysgjerrighet og filmen fikk mye oppmerksomhet. Og nettopp det kan man vel også si at Lars von Trier har oppnådd med Antichrist. Det var knyttet stor spenning til filmen i forkant, og det faktum at svært lite materiale ble sluppet under produksjonen gjorde ikke spenningen noe mindre. Traileren sa heller ikke mye om filmen. Besøkstallene viser muligens at markedsføringen ikke har nådd helt gjennom. Men filmen har uten tvil vært en av de mest omdiskuterte og omtalte filmene den siste tiden.

Et av mange morsomme innslag i foredraget var den glimrende traileren til den danske animasjonsfilmen Rejsen til Saturn. Den utradisjonelle traileren (med den tradisjonelle mørke stemmen) viser hvordan filmskaperne på første filmen oppnådde stor suksess, og at de nå har fått 45 millioner til å lage oppfølgeren. Den leker også med Nordisk Film-logoen og tabuer som for eksempel muslimer som brenner danske flagg. Se traileren her!


Til slutt viste hun gyldne eksempler på hvordan Steven Spielbergs Artifical Intellegence engasjerte publikum med gjemte koder i trailere og postere. Et såkalt Alternate Reality Game, der parallelle univers skapes for å lage mer opperksomhet. Serier som Lost og Heroes har også benyttet seg av ARG.

Det var svært forfriskende å få innblikk i nye idéer innen filmlansering. Vi får bare håpe at norske produsenter også etterhvert tør å satse utradisjonelt innenfor lanseringsmetoder. Skaarups foredrag viste i alle fall at det fungerer.

MENY