Cannes ’09: Den rumenske bølgen fortsetter

canneslogorush221

Den rumenske bølgen fortsetter. I år deltar to rumenske filmer i konkurranseprogrammet, Police, Adjective og Tales from the Golden Age. Police, Adjective er en av de beste filmene jeg har sett hittil i Cannes. Filmen forteller i utgangspunktet den enkle historien om en politimann som nekter å arrestere en ung gutt, som gir hasj til to skolekamerater. Men filmen handler om mer enn det. Den er regissert av talentet Corneliu Proumboiu. Han har tidligere laget Hvor var du, egentlig?.

rumensk

Under visningen var det en del som forlot salen, og flere vil nok synes at filmen er langtekkelig. Men Police, adjective er i mine øyne rumensk film på sitt beste. Filmen er veldig presist fortalt. På mange måter er Police, Adjective mer filmatisk enn Hvor var du, egentlig?, fordi den inneholder langt mindre dialog. Noen scener er til og med uten dialog. Jeg likte spesielt godt måten kameraet følger karakterene på i filmen. I presseheftet forteller regissøren at han likte måten Robert Bresson følger hovedpersonen i Lommetyven. Proumboiu ønsket at kameraet i Police, Adjective skulle være nøytralt, som en tredje person som følger hovedpersonen overalt. Den krevende filmstilen lar publikum oppdage ting nesten på samme tid som hovedkarakteren. Police, Adjective er også humrende morsom.

Men hvorfor har den rumenske bølgen vært så suksessfull? I presseheftet sier regissøren at «Vi har ikke et manifest eller en teori, slik som den franske nye bølgen. Men de rumenske filmskaperne deler samme filmsmak. Vi vokste opp i en kommunistisk verden hvor film var et viktig propagandaverktøy, og det er kanskje derfor at vi forsøker å skildre virkeligheten så ærlig som overhodet mulig.»

Arthaus har tidligere distribuert Hvor var du, egentlig. Det er ikke usannsynlig at Arthaus også kjøper inn Police, adjective.

Cannes ’09: Den rumenske bølgen fortsetter

canneslogorush221

Den rumenske bølgen fortsetter. I år deltar to rumenske filmer i konkurranseprogrammet, Police, Adjective og Tales from the Golden Age. Police, Adjective er en av de beste filmene jeg har sett hittil i Cannes. Filmen forteller i utgangspunktet den enkle historien om en politimann som nekter å arrestere en ung gutt, som gir hasj til to skolekamerater. Men filmen handler om mer enn det. Den er regissert av talentet Corneliu Proumboiu. Han har tidligere laget Hvor var du, egentlig?.

rumensk

Under visningen var det en del som forlot salen, og flere vil nok synes at filmen er langtekkelig. Men Police, adjective er i mine øyne rumensk film på sitt beste. Filmen er veldig presist fortalt. På mange måter er Police, Adjective mer filmatisk enn Hvor var du, egentlig?, fordi den inneholder langt mindre dialog. Noen scener er til og med uten dialog. Jeg likte spesielt godt måten kameraet følger karakterene på i filmen. I presseheftet forteller regissøren at han likte måten Robert Bresson følger hovedpersonen i Lommetyven. Proumboiu ønsket at kameraet i Police, Adjective skulle være nøytralt, som en tredje person som følger hovedpersonen overalt. Den krevende filmstilen lar publikum oppdage ting nesten på samme tid som hovedkarakteren. Police, Adjective er også humrende morsom.

Men hvorfor har den rumenske bølgen vært så suksessfull? I presseheftet sier regissøren at «Vi har ikke et manifest eller en teori, slik som den franske nye bølgen. Men de rumenske filmskaperne deler samme filmsmak. Vi vokste opp i en kommunistisk verden hvor film var et viktig propagandaverktøy, og det er kanskje derfor at vi forsøker å skildre virkeligheten så ærlig som overhodet mulig.»

Arthaus har tidligere distribuert Hvor var du, egentlig. Det er ikke usannsynlig at Arthaus også kjøper inn Police, adjective.

MENY