Bertolucci lager 3D-film

Bertolucci

Bernardo Bertolucci debuterte som filmskaper i svært ung alder tidlig på sekstitallet. Flere av Bertoluccis filmer står som påler i italiensk og europeisk filmhistorie. Har står bak klassikere som The Conformist (1970), Last Tango in Paris (1972) og The Last Emperor (1987). Han har ikke laget film siden 2003. Men nå gjør den legendariske regissøren comeback – med italiensk 3D-film, faktisk! Ifølge Variety skal regissøren filmatisere Io e Te (Me and You). Bertolucci skriver manuset sammen med forfatteren Niccolo Ammaniti og Umberto Contarello (som nylig skrev manuset til Paolo Sorrentinos This Must Be The Place), og innspillingen starter etter planen i september. Boken er sentrert rundt “a 14-year-old boy named Lorenzo who, having told his parents that he went on a ski trip, hides out in his basement where he unexpectedly comes into close contact with his much older half-sister, Olivia, who has a heroin-addiction problem.”

Til Variety forteller regissøren at han liker 3D fordi ‘‘it’s based on the fact that you look with two eyes; so two cameras imitate that. It’s like having a way of seeing things along with the audience

Bertolucci mottar for øvrig Æres-Gullpalme under filmfestivalen i Cannes.

Bertolucci lager 3D-film

Bertolucci

Bernardo Bertolucci debuterte som filmskaper i svært ung alder tidlig på sekstitallet. Flere av Bertoluccis filmer står som påler i italiensk og europeisk filmhistorie. Har står bak klassikere som The Conformist (1970), Last Tango in Paris (1972) og The Last Emperor (1987). Han har ikke laget film siden 2003. Men nå gjør den legendariske regissøren comeback – med italiensk 3D-film, faktisk! Ifølge Variety skal regissøren filmatisere Io e Te (Me and You). Bertolucci skriver manuset sammen med forfatteren Niccolo Ammaniti og Umberto Contarello (som nylig skrev manuset til Paolo Sorrentinos This Must Be The Place), og innspillingen starter etter planen i september. Boken er sentrert rundt “a 14-year-old boy named Lorenzo who, having told his parents that he went on a ski trip, hides out in his basement where he unexpectedly comes into close contact with his much older half-sister, Olivia, who has a heroin-addiction problem.”

Til Variety forteller regissøren at han liker 3D fordi ‘‘it’s based on the fact that you look with two eyes; so two cameras imitate that. It’s like having a way of seeing things along with the audience

Bertolucci mottar for øvrig Æres-Gullpalme under filmfestivalen i Cannes.

MENY