I kveld starter årets Arabiske filmdager i Oslo.
Festivalen viser utelukkende filmer fra og om den arabiske verden, i et program som i år teller 22 filmer fra 13 land.
I de seks årene festivalen har eksistert har den hatt stor vekst, og forventer i år rundt 4500 besøkende i løpet av kinohelgen.
Årets åpningsfilm er As I Open My Eyes (foto), som er den arabiske filmen som har vunnet flest priser i år – deriblant to i Venezia. Filmen handler om en frihetssøkende 18 år gammel jente i Tunisia, og gir en nær skildring av den arabiske våren uten et eneste bilde av en demonstrasjon.
Under festivalen blir det førpremiere på Idol av den dobbelt Oscar-nominerte palestinsk-nederlandske regissøren Hany Abu Assas, og tunisiske Hedi av Mohamed Ben Attia. Sistnevnte vant prisen for både beste debutfilm og beste mannlige skuespiller i Berlin.
I lys av regionens ekstreme aktualitet i nyhetsbildet, viser Arabiske filmdager flere filmer som tematiserer flyktningsituasjonen det siste året.
En av disse er den sterke dokumentaren This is Exile: Diaries of Child Refugees, som portretterer syriske barn i de mange flyktningeleirene i Libanon, og lar dem selv fortelle om sine opplevelser som flyktninger fra borgerkrigen. Filmens regissør Mani Yassir Benchelah er blant årets festivalgjester.
Også den norske filmskaperen og journalisten Pål Refsdal er tilstede når hans dokumentar Dugma – The Button vises søndag.
Blant årets temaseksjoner er dessuten filmer som setter søkelys på kjønnsroller, ekteskap og patriarkat i den arabiske verden, samt fransk-arabiske kulturmøter.
En av filmene som tematiserer kjønnsroller er spillefilmen Much Loved, som handler om prostituerte som selger sex til rike, arabiske klienter. Med sin vulgære språkbruk og vovede scener er filmen ikke overraskende forbudt i Marokko – men har blitt svært mye lastet ned ulovlig i samme land. Hvorvidt den tar opp et tabubelagt fenomen til debatt eller kun representerer nok et mannlig blikk på kvinner, skal dog være åpent for diskusjon.
Festivalen byr også på en eksklusiv stumfilmkonsert, i samarbeid med Norsk filminstitutt. Views of the Ottoman Empire er satt sammen av arkivfilmer fra slutten av den osmanske perioden kurert av Varietys filmkritiker Jay Weissberg, og akompaneres av Geko Fatal med band.
Se fullt program og mer informasjon om Arabiske filmdager her.