«Agnus Dei» åpner Movies on War

«Agnus Dei» åpner Movies on War

Den polske filmen Agnus Dei (foto) passer godt som åpningsfilm til årets utgave av Movies on War som starter denne uken (17-20.11). Få filmer fra de siste årene har vel skildret krigens moralske implikasjoner med større åpenhet og øye for nyanser og det uventede. Filmen vant den økumeniske Andreasprisen under Haugesund film festival, der juryen begrunnet prisen slik: «Filmen når helt ned til bunnen av det mørke rommet den utforsker, men lykkes likevel i å formulere følgende respons på ondskapens problem: «Tro er 24 timer med tvil, og ett minutt med håp.»

Movies on War er som kjent viet filmer om fred og forsoning, krig og konflikt. Årets største norske krigsfilm, Kongens nei, er viet sentral plass. Manusforfatter Jan Trygve Røyneland vant pitchekonkurransen på den aller første utgaven av Movies on War med ideen i 2011, og vil fortelle om manusprosessen (du kan også lese om hans adaptasjon – og hans syn på å adaptere historiske hendelser – i nyeste utgaven av Rushprint).

Et annet spennende møte med et filmprosjekt er Elsa Kvamme og Jan Erik Volds samtale om hennes planlagte filmatisering av dagbøkene til Ruth Maier. ”Under arbeidet med en biografi om dikteren Gunvor Hofmo oppdaget Vold dagbøkene til Gunvors venninne Ruth Maier. Dette var på mange måter en sensasjon, og i dag regnes Ruth Maier som en norsk «Anne Frank»”.

Den spanske borgerkrigen er blitt festet til filmen, kanskje mer enn noen annen borgerkrig, både som propaganda, i dokumentariske reportasjer og melodramatiske spillefilmer og i poetiske skildringer. Movies on War har valgt å åpne 80- årsmarkeringen av borgerkrigen med en film innen sistnevnte kategori, Frédéric Rossifs dokumentarfilm Mourir à Madrid,

Det blir også debatt om vårt forhold til Russland, med utgangspunkt i den allerede omdiskuterte dokumentaren The Magnitsky Act – Behind the Scenes. Hvordan forholder vi oss til historier som dem i The Magnitsky Act – Behind the Scenes, som bryter med det forventede narrativet om forholdet mellom Russland og Vesten? Hva er sant og hva er propaganda og desinformasjon?

Men først og fremst blir det anledning til å se en lang rekke filmer som berører krig på en eller annen måte. Programkomiteen lover filmer ”som både peker bakover og framover, perler fra filmarven vår, så vel som Norgespremierer!”.

Les mer her

«Agnus Dei» åpner Movies on War

«Agnus Dei» åpner Movies on War

Den polske filmen Agnus Dei (foto) passer godt som åpningsfilm til årets utgave av Movies on War som starter denne uken (17-20.11). Få filmer fra de siste årene har vel skildret krigens moralske implikasjoner med større åpenhet og øye for nyanser og det uventede. Filmen vant den økumeniske Andreasprisen under Haugesund film festival, der juryen begrunnet prisen slik: «Filmen når helt ned til bunnen av det mørke rommet den utforsker, men lykkes likevel i å formulere følgende respons på ondskapens problem: «Tro er 24 timer med tvil, og ett minutt med håp.»

Movies on War er som kjent viet filmer om fred og forsoning, krig og konflikt. Årets største norske krigsfilm, Kongens nei, er viet sentral plass. Manusforfatter Jan Trygve Røyneland vant pitchekonkurransen på den aller første utgaven av Movies on War med ideen i 2011, og vil fortelle om manusprosessen (du kan også lese om hans adaptasjon – og hans syn på å adaptere historiske hendelser – i nyeste utgaven av Rushprint).

Et annet spennende møte med et filmprosjekt er Elsa Kvamme og Jan Erik Volds samtale om hennes planlagte filmatisering av dagbøkene til Ruth Maier. ”Under arbeidet med en biografi om dikteren Gunvor Hofmo oppdaget Vold dagbøkene til Gunvors venninne Ruth Maier. Dette var på mange måter en sensasjon, og i dag regnes Ruth Maier som en norsk «Anne Frank»”.

Den spanske borgerkrigen er blitt festet til filmen, kanskje mer enn noen annen borgerkrig, både som propaganda, i dokumentariske reportasjer og melodramatiske spillefilmer og i poetiske skildringer. Movies on War har valgt å åpne 80- årsmarkeringen av borgerkrigen med en film innen sistnevnte kategori, Frédéric Rossifs dokumentarfilm Mourir à Madrid,

Det blir også debatt om vårt forhold til Russland, med utgangspunkt i den allerede omdiskuterte dokumentaren The Magnitsky Act – Behind the Scenes. Hvordan forholder vi oss til historier som dem i The Magnitsky Act – Behind the Scenes, som bryter med det forventede narrativet om forholdet mellom Russland og Vesten? Hva er sant og hva er propaganda og desinformasjon?

Men først og fremst blir det anledning til å se en lang rekke filmer som berører krig på en eller annen måte. Programkomiteen lover filmer ”som både peker bakover og framover, perler fra filmarven vår, så vel som Norgespremierer!”.

Les mer her

MENY