– Det har vært en heftig snuoperasjon (+)

– Det har vært en heftig snuoperasjon (+)

Etter de første innledende årene har Den norske filmskolens masterstudie endret radikalt retning og innkvartert seg med stort studio nær hjertet av produksjonsmiljøet i Oslo. Her forteller dekan Karin Julsrud og regilærer Troels Linde om hvorfor det ifjor på nytt var nødvendig å bygge opp studiet fra grunnen.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
Hvordan unngå useriøse filmfestivaler (+)

Hvordan unngå useriøse filmfestivaler (+)

Det er fristende å melde filmen sin på festivaler som mer enn gjerne vil ha den. Men husk å gå festivalen nærmere i sømmene før du betaler for påmeldingen, for det er mange useriøse aktører der ute, forteller Toril Simonsen i Norsk filminstitutt. Her kommer hun med noen uvurderlige råd.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
– Det er elementer fra min egen historie

– Det er elementer fra min egen historie

– Det som skiller denne filmen fra veldig mange andre, er at vi hadde hele teamet fra dag én, noe som frigjorde masse energi. Det vil jeg nok aldri oppleve igjen, forteller regissør Magnus Meyer Arnesen om erfaringen fra kinoaktuelle «Når jeg faller» – en kritikerrost langfilm som er laget innenfor rammene av et masterstudium.

Filmsamtalen: Skeiv film og Oslo/Fusion

Filmsamtalen: Skeiv film og Oslo/Fusion

Hva er egentlig skeiv film i dag? Hvordan påvirker det nye restriktive politiske klimaet i USA og andre land filmene som lages innenfor denne ”sjangeren”? Gry Rustad og Kai Schwind ser på programmet til årets Oslo/Fusion og kommer med anbefalinger.

Gjensyn med opprørsskolen

Gjensyn med opprørsskolen

– Vi kom fra veldig autoritære systemer og gjorde et opprør som er fraværende i dag. Men det vi lærte på Forsøksgym er enda mer relevant nå, mener Elsa Kvamme som har laget dokumentar om den myteomspunnede skolen. Neste uke har filmen premiere på BIFF.

Skal kutt i våre lønninger subsidiere norsk tv-drama?

Skal kutt i våre lønninger subsidiere norsk tv-drama?

«Vi kan ikke la lønnsnivået løpe løpsk», sier produsent Aage Aaberge, og påstår at noen oss som streiker ”får 700.000 kroner for mindre enn ett års arbeid». Men sannheten er at de fleste av oss filmarbeidere ligger godt under en norsk gjennomsnittslønn, skriver de streikende i dette innlegget.

Et veiskille for kvinnene? (+)

Et veiskille for kvinnene? (+)

I høst ser vi flere kvinnelige hovedroller i norske kinofilmer enn noensinne, noe som kulminerer med Sonja – den første norske blockbusteren med en kvinnelig hovedrolle. Er dette en kortvarig trend, eller resultat av målbevisst arbeid? Vi lar spillefilmkonsulent Silje Riise Næss og produsentene Synnøve Hørsdal, Maria Ekerhovd og Yngve Sæther vurdere ”kvinneåret” og se på hva som venter oss neste år.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
Jeg vil til filmen

Jeg vil til filmen

I den første av to artikler om journalisten og filmregissøren Solvejg Eriksen, ser Gunnar Iversen nærmere på en av de mest interessante filmbøkene som har blitt publisert her i landet.

– Ubegrunnede anklager fra Serieskaperne

– Ubegrunnede anklager fra Serieskaperne

Serieskaperne bruker streiken som en mulighet til å hevde sin egen rolle, basert på et rykte fra sosiale medier. Det burde de holde seg for gode for, mener Marianne Kleven og Erik Richter Strand som her utdyper Norske filmregissørers holdning til serieskaperrollen.

– Flaut å stjele serieskaper-kreditering

– Flaut å stjele serieskaper-kreditering

Når regissører og produsenter som ikke skriver begynner å kalle seg serieskapere, er det på tide å få satt skapet på plass, mener Serieskaperne ved Mette Bølstad, Thomas Seeberg Torjussen, Lars Gudmestad og Gjermund Stenberg Eriksen.

En ekte innvandrers betroelser

En ekte innvandrers betroelser

På vei tilbake fra Den norske filmfestivalen ble Ali Parandian igjen stoppet i sikkerhetskontrollen. Men denne gangen hadde han en Amanda i kofferten. Hva er nå dette merkelige fenomenet «innvandrerregissør», undrer filmskaperen i et stemningsfullt essay der han tar oss med på en reise – fra Iran til Haugesund og Rodeløkka legesenter.

Hvordan tilpasse seg uten å gi slipp på den man er?

Hvordan tilpasse seg uten å gi slipp på den man er?

– Med hvert av mine filmprosjekter har jeg jobbet lenge med å finne mennesker med flere typer kropper, dialekter og hudfarger. Da er de riktige folkene ofte ikke skuespillere i det hele tatt, forteller Gabriella Pichler som i kinoaktuelle «Amatører» har castet helt vanlige mennesker som viser seg å ikke være så vanlige likevel.

Hvordan ”Skjelvet” ble formet av norske filmarbeidere (+)

Hvordan ”Skjelvet” ble formet av norske filmarbeidere (+)

Norske filmarbeidere har lært en måte å jobbe på som krever mindre stab enn i utlandet. Vi er kjent for å være godt forberedt og fleksible. Derfor ble "Skjelvet" en bedre film av å ha med norske filmarbeidere til Praha, forteller sjefsfotograf John Christian Rosenlund, som mener det i forarbeidet ble tatt noen store og modige valg om stab og teknikk. 

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
Filmsamtalen: Pia Tjelta om ”Blindsone”

Filmsamtalen: Pia Tjelta om ”Blindsone”

– Jeg klarte ikke å gjennomføre hele lesningen av manuset første gangen, forteller Pia Tjelta om sin lovpriste hovedrolle i ”Blindsone”. Her forteller hun om forberedelsen til rollen og hvordan det å spille i én eneste lang tagning skapte en helt spesiell nerve under innspillingen.

Delte reaksjoner på «22.July» i Venezia

Delte reaksjoner på «22.July» i Venezia

Norske kritikere og bransjefolk i Venezia reagerte på den norske aksenten til skuespillerne, men «22.JULY» får stort sett godkjent stempel. Anders Danielsen Lie får skryt, men noen stusser over framstillingen av Geir Lippestad. Les mer om reaksjonene på filmen som får premiere på Netflix i oktober.

Neste Blått Lerret: Street dance, mannskor og Kongomordene

Neste Blått Lerret: Street dance, mannskor og Kongomordene

Neste Blått Lerret byr på tre markante langfilmer med svært ulike kvaliteter: ”Mordene i Kongo” skildrer et mørkt kapittel vi ennå ikke har kommet til bunns i, ”Battle” er Nordens første dansefilm og i ”For vi er gutta” møter vi et nytt skakt mannskor i en norsk dokumentar.

– Det har vært en heftig snuoperasjon (+)

– Det har vært en heftig snuoperasjon (+)

Etter de første innledende årene har Den norske filmskolens masterstudie endret radikalt retning og innkvartert seg med stort studio nær hjertet av produksjonsmiljøet i Oslo. Her forteller dekan Karin Julsrud og regilærer Troels Linde om hvorfor det ifjor på nytt var nødvendig å bygge opp studiet fra grunnen.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
NFI styrker innkjøpene av norsk film til Filmbib

NFI styrker innkjøpene av norsk film til Filmbib

Norsk filminstitutt trapper opp satsingen på innkjøpsordningen for film ved å sette av tre nye millioner til nye kort- og dokumentarfilmer. Fra før er over 400 filmer innlemmet på strømmetjenesten Filmbib.

Hvordan unngå useriøse filmfestivaler (+)

Hvordan unngå useriøse filmfestivaler (+)

Det er fristende å melde filmen sin på festivaler som mer enn gjerne vil ha den. Men husk å gå festivalen nærmere i sømmene før du betaler for påmeldingen, for det er mange useriøse aktører der ute, forteller Toril Simonsen i Norsk filminstitutt. Her kommer hun med noen uvurderlige råd.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
– Det er elementer fra min egen historie

– Det er elementer fra min egen historie

– Det som skiller denne filmen fra veldig mange andre, er at vi hadde hele teamet fra dag én, noe som frigjorde masse energi. Det vil jeg nok aldri oppleve igjen, forteller regissør Magnus Meyer Arnesen om erfaringen fra kinoaktuelle «Når jeg faller» – en kritikerrost langfilm som er laget innenfor rammene av et masterstudium.

Gullpalmevinner åpner Film fra Sør

Gullpalmevinner åpner Film fra Sør

Hirokazu Kore-edas «Shoplifters» skal åpne årets utgave av Film fra Sør. Filmen vant Gullpalmen under årets filmfestival i Cannes, og var en av filmene som tidlig ble utpekt som favoritt i Rushprints podcast fra Cannes.

Filmsamtalen: Skeiv film og Oslo/Fusion

Filmsamtalen: Skeiv film og Oslo/Fusion

Hva er egentlig skeiv film i dag? Hvordan påvirker det nye restriktive politiske klimaet i USA og andre land filmene som lages innenfor denne ”sjangeren”? Gry Rustad og Kai Schwind ser på programmet til årets Oslo/Fusion og kommer med anbefalinger.

Gjensyn med opprørsskolen

Gjensyn med opprørsskolen

– Vi kom fra veldig autoritære systemer og gjorde et opprør som er fraværende i dag. Men det vi lærte på Forsøksgym er enda mer relevant nå, mener Elsa Kvamme som har laget dokumentar om den myteomspunnede skolen. Neste uke har filmen premiere på BIFF.

HBO og Netflix fikk 23 Emmypriser hver

HBO og Netflix fikk 23 Emmypriser hver

Med 112 nominasjoner til årets Emmypriser ble årets show oppfattet av mange som endelig bekreftelse på at Netflix har overtatt hegemoniet fra HBO som det mest nominerte tv-nettverket. Men det ble uavgjort – 23 priser hver.

Skal kutt i våre lønninger subsidiere norsk tv-drama?

Skal kutt i våre lønninger subsidiere norsk tv-drama?

«Vi kan ikke la lønnsnivået løpe løpsk», sier produsent Aage Aaberge, og påstår at noen oss som streiker ”får 700.000 kroner for mindre enn ett års arbeid». Men sannheten er at de fleste av oss filmarbeidere ligger godt under en norsk gjennomsnittslønn, skriver de streikende i dette innlegget.

John Andreas Andersen og Pål Øie med nye spillefilmer

John Andreas Andersen og Pål Øie med nye spillefilmer

John Andreas Andersen og Fantefilm har fått 15 milllioner fra NFI til et mystisk prosjekt de ikke vil røpe noe om og som skal koste 72 millioner. Pål Øie skal på sin side lage en slags katastrofefilm om en ulykke i en vestlandstunnel.

Egil Håskjold Larsen med ny dokumentar

Egil Håskjold Larsen med ny dokumentar

Fjorårets nykommer innen norsk dokumentarfilm, Egil Håskjold Larsen, har fått produksjonstilskudd fra NFI til dokumentaren «Den siste jeger». Det har også Norsk fjernsyn og Hans Lukas Hansen.

Et veiskille for kvinnene? (+)

Et veiskille for kvinnene? (+)

I høst ser vi flere kvinnelige hovedroller i norske kinofilmer enn noensinne, noe som kulminerer med Sonja – den første norske blockbusteren med en kvinnelig hovedrolle. Er dette en kortvarig trend, eller resultat av målbevisst arbeid? Vi lar spillefilmkonsulent Silje Riise Næss og produsentene Synnøve Hørsdal, Maria Ekerhovd og Yngve Sæther vurdere ”kvinneåret” og se på hva som venter oss neste år.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
MENY