Et forfattermord i Kongo? (+)

Et forfattermord i Kongo? (+)

Det er ikke uvanlig at en forfatter trekker seg fra et filmprosjekt. Så hva er annerledes med at Nikolaj Frobenius trakk seg fra "Mordene i Kongo"? Gjenspeiler saken et "kreativt anarki" som burde vært mer regulert? Her framlegger Frobenius de prinsipielle spørsmålene han mener saken avdekker, og får svar fra advokatene Stian Langgaard-Nielsen og Marit Vik, samt spillefilmkonsulent Silje Riise Næss som ga støtte til filmen.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
Norsk film som kulturelt synkehull

Norsk film som kulturelt synkehull

All film som finansieres gjennom statlig tilskudd må gjøres tilgjengelig via én strømmetjeneste, forslagsvis organisert av Nasjonalbiblioteket og/eller Norsk Filminstitutt, mener Jan Toreg. I dag er vesentlige deler av den norske filmarven i praksis utilgjengelig, og statlige kulturmilliarder renner ut i sanden uten annet formål enn øyeblikket.

Hvem er du når ingen ser deg?

Hvem er du når ingen ser deg?

Den premiereklare dramaserien ”Kielergata” stiller grunnleggende og uvante spørsmål om identitet. Det var fascinerende og utfordrende å finne ut av, forteller skuespiller Thorbjørn Harr som også er aktuell i ”22.July”. – Det var en annen tilnærming enn til alle andre roller.

Den frie dokumentarens forløsere (+)

Den frie dokumentarens forløsere (+)

Norsk dokumentarfilm blir lagt merke til ute i verden, konstaterer Knut Olav Åmås og Bente Roalsvig i Fritt Ord – landets viktigste finansiør av dokumentar etter NFI. Hvilken rolle mener de filmen bør spille i det frie ordskiftets tjeneste? Stig Andersen tok turen til baksiden av det kongelige slott for å finne ut av det.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
Når Sumpdyret våkner

Når Sumpdyret våkner

– Jill kan ikke innrømme for seg selv at hun faktisk også hater moren sin. Så da tar disse følelsene i stedet form av et sumpdyr som er mørkt og ekkelt, forteller Camilla Strøm Henriksen som i premiereklare ”Føniks” skildrer barnas frykt gjennom magisk realisme.

Regjeringens bevilgning lavere enn i 2013

Regjeringens bevilgning lavere enn i 2013

Budsjettforslaget fra regjeringen vil gi en samlet bevilgning til filmproduksjon for 2019 som ligger lavere enn for 2013, konstaterer produsent Axel Helgeland. Her gir han deg regnestykket.

– Med improvisasjon ville vi mistet fullstendig kontrollen (+)

– Med improvisasjon ville vi mistet fullstendig kontrollen (+)

I det andre av to intervjuer om å skyte langfilm i én tagning, møter vi her Martin Otterbeck, fotograf på "Utøya 22. juli" som i likhet med "Blindsone" er uten synlige klipp. - Det skulle gi tilskueren følelsen av hvor lenge 72 minutter er, forteller Otterbeck, som også har medvirket på ”22.JULY” og ”Rekonstruksjon Utøya”.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
Tre steg for en bedre filmformidling

Tre steg for en bedre filmformidling

Filmformidling trenger slitte skinnlapper på albuen, mer plass i klasserommet, og et bedre rykte, skriver Marte Stapnes og Helene Aalborg som svar på Kjetil Lismoens alarmerende innlegg om filmformidlingens tilstand.

Filmskaper mot strømmen

Filmskaper mot strømmen

I den andre av to artikler om journalisten og filmregissøren Solvejg Eriksen ser Gunnar Iversen nærmere på en av de mest interessante kortfilmene laget i mellomkrigstiden her i landet. «Min tause venn» er et eneste stort motbilde der Eriksen våget å skrive, produsere og regissere en kortfilm som talte sin samtid midt i mot.

– Når låven brenner hjelper det ikke å lukke døra!

– Når låven brenner hjelper det ikke å lukke døra!

Paul Greengrass er full av lovord om norske skuespillere og stab etter innspillingen av Netflix-filmen 22.JULY. – Uten norsk cast og stab, eller de overlevende og pårørendes aksept, ville det ikke vært mulig å gjennomføre. Han omtaler nykommer Jonas Strand Gravli som «magnetisk», men vil ikke ta kred for å ha castet Tone Danielsen sammen med sønnen.

– Vi må utfordre suksesskriteriene

– Vi må utfordre suksesskriteriene

– Det er urettferdig å bruke tradisjonelle seertall som eneste suksesskriterier for de nye seriene, mener Vilde Schanke Sundet som har forsket på «den andre bølgen» med nettdramaer i sanntid. Her forteller hun blant annet om relasjonen mellom fansen og serieskaperne som er så viktig for dette formatet.

Filmmilliarden

Filmmilliarden

Regjeringa bør peke på målet om at flere skal leve av kultur som et like viktig mål som at flere skal leve for kultur. Regjeringa bør vise veien til en norsk filmmilliard, skriver Torbjørn Urfjell, avtroppende direktør i Virke Produsentforeningen.

Filmformidling på knærne

Filmformidling på knærne

Alle vil jobbe med film- og tv-produksjon, men stadig færre formidler det. Det er en grunnleggende ubalanse som hemmer norsk filmkultur, mener Kjetil Lismoen. Den kritiske filmjournalistikken er nå nesten helt fraværende i norsk presse.

– Det skapte en voldsom intensitet (+)

– Det skapte en voldsom intensitet (+)

- Vi oppnådde en autentisitet og en følelse av å være tilstede i realtid, forteller filmfotograf Jonas Alarik om arbeidet med "Blindsone", som ble filmet i én tagning. - Det var planlagt tre forsøk. Om noe gikk feil etter et kvarter kunne vi ikke starte på nytt.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
En dansbar klassereise

En dansbar klassereise

– Det å skape og formidle følelser er det flotteste vi kan gjøre med filmmediet, mener Katarina Launing som med «Battle» har laget Norges første dansefilm. Men like avgjørende var at miljøene og danskekulturen som skildres oppleves som autentisk, forteller hun.

– Vi ville ikke gjøre Flåklypa for politisk korrekt (+)

– Vi ville ikke gjøre Flåklypa for politisk korrekt (+)

Å dikte videre på et nasjonalt ikon er ingen spøk, men etter tre langfilmer er forfatter Karsten Fullu blitt en garvet Flåklypa-fortolker. Her forteller han om bruk av satire i familiefilmer, Kjell Aukrust sin politiske ukorrekthet og hva som er så annerledes med å skrive manus for dukkeanimasjon. Og visste du at Aukrust var Norges første steampunk-forfatter!

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
Revolusjonen kommer alltid nedenfra

Revolusjonen kommer alltid nedenfra

Alle vil ha innhold. Men innholdsbransjen er fortsatt forbausende lite opptatt av dem som faktisk skaper innholdet. Man kjøper selskaper og regner bare med at kreatørene er på plass der nede i organisasjonen et sted.

Viafilm med storserie om Quisling

Viafilm med storserie om Quisling

Viafilms «Quisling» er planlagt som et åtte episoders politisk drama med Anders Baasmo Christiansen i hovedrollen. Det samlede budsjettet ligger på 90-120 millioner, noe som kan gjøre serien til den mest kostbare norske dramaserien noensinne.

Egil Håskjold Larsen åpner Tromsø film festival

Egil Håskjold Larsen åpner Tromsø film festival

Regissør og fotograf Egil Håskjold Larsens nye dokumentar «Hvor man vender tilbake» åpner Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) i januar. Filmen er filmet i svart-hvitt i Finnmark, bare en kilometer fra den norske grensen til Russland.

Et forfattermord i Kongo? (+)

Et forfattermord i Kongo? (+)

Det er ikke uvanlig at en forfatter trekker seg fra et filmprosjekt. Så hva er annerledes med at Nikolaj Frobenius trakk seg fra "Mordene i Kongo"? Gjenspeiler saken et "kreativt anarki" som burde vært mer regulert? Her framlegger Frobenius de prinsipielle spørsmålene han mener saken avdekker, og får svar fra advokatene Stian Langgaard-Nielsen og Marit Vik, samt spillefilmkonsulent Silje Riise Næss som ga støtte til filmen.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
Krimserie om mordet på Kim Wall – uten morderen

Krimserie om mordet på Kim Wall – uten morderen

Den prisbelønte danske filmskaperen Tobias Lindholm skal lage dramaserie av mordet på journalisten Kim Wall. Serien skal omhandle etterforskingen som ledet fram til siktelsen og dommen mot ”ubåt-byggeren” Peter Madsen i 2017. Morderen skal ikke vise seg i en eneste scene.

Norsk film som kulturelt synkehull

Norsk film som kulturelt synkehull

All film som finansieres gjennom statlig tilskudd må gjøres tilgjengelig via én strømmetjeneste, forslagsvis organisert av Nasjonalbiblioteket og/eller Norsk Filminstitutt, mener Jan Toreg. I dag er vesentlige deler av den norske filmarven i praksis utilgjengelig, og statlige kulturmilliarder renner ut i sanden uten annet formål enn øyeblikket.

Hvem er du når ingen ser deg?

Hvem er du når ingen ser deg?

Den premiereklare dramaserien ”Kielergata” stiller grunnleggende og uvante spørsmål om identitet. Det var fascinerende og utfordrende å finne ut av, forteller skuespiller Thorbjørn Harr som også er aktuell i ”22.July”. – Det var en annen tilnærming enn til alle andre roller.

Are Heidenstrøm går fra Fantefilm til Miso Film

Are Heidenstrøm går fra Fantefilm til Miso Film

Are Heidenstrøm slutter i Fantefilm for å bli ny daglig leder og produsent i Miso Film Norge. Han overtar jobben som daglig leder etter Brede Hovland, som har valgt å forlate selskapet av personlige årsaker.

Den frie dokumentarens forløsere (+)

Den frie dokumentarens forløsere (+)

Norsk dokumentarfilm blir lagt merke til ute i verden, konstaterer Knut Olav Åmås og Bente Roalsvig i Fritt Ord – landets viktigste finansiør av dokumentar etter NFI. Hvilken rolle mener de filmen bør spille i det frie ordskiftets tjeneste? Stig Andersen tok turen til baksiden av det kongelige slott for å finne ut av det.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
Høstens mest lukrative pitchekonkurranse

Høstens mest lukrative pitchekonkurranse

Movies on War kan skilte med høstens mest innbringende pitchepris. Festivalen gir 100 000 kroner til beste presentasjon av en idé til en film eller tv-serie som omhandler temaer som krig og konflikt, fred og forsoning. Les mer om kriteriene for å delta.

Når Sumpdyret våkner

Når Sumpdyret våkner

– Jill kan ikke innrømme for seg selv at hun faktisk også hater moren sin. Så da tar disse følelsene i stedet form av et sumpdyr som er mørkt og ekkelt, forteller Camilla Strøm Henriksen som i premiereklare ”Føniks” skildrer barnas frykt gjennom magisk realisme.

Regjeringens bevilgning lavere enn i 2013

Regjeringens bevilgning lavere enn i 2013

Budsjettforslaget fra regjeringen vil gi en samlet bevilgning til filmproduksjon for 2019 som ligger lavere enn for 2013, konstaterer produsent Axel Helgeland. Her gir han deg regnestykket.

– Med improvisasjon ville vi mistet fullstendig kontrollen (+)

– Med improvisasjon ville vi mistet fullstendig kontrollen (+)

I det andre av to intervjuer om å skyte langfilm i én tagning, møter vi her Martin Otterbeck, fotograf på "Utøya 22. juli" som i likhet med "Blindsone" er uten synlige klipp. - Det skulle gi tilskueren følelsen av hvor lenge 72 minutter er, forteller Otterbeck, som også har medvirket på ”22.JULY” og ”Rekonstruksjon Utøya”.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT
MENY