Les Rushprint i arkivene.

Les Rushprint i arkivene.

Nå kan du lese Rushprints digitaliserte utgaver fra de siste 60 årene i Nasjonalbibliotekets arkiver.

«Etableringen av Rushprint var et viktig og nødvendig skritt i å utvikle vår filmkultur. Som de andre kunstartene trengte også filmen sitt talerør, for etterkrigs-Norges kunst- og kulturliv var i rask endring. Ikke i noe kulturuttrykk skjedde fornyelsen uten kamp,» skriver Morten Barth i sin oppsummering av Rushprints rolle da vi feiret 50 år.

Nå, bare et år unna 60-årsdagen, ønsker vi å informere våre lesere om at våre arkiverte utgaver i hovedsak er ferdig digitalisert av Nasjonalbiblioteket.

Rushprint la som kjent ned sin papirutgave ved inngangen til 2018 og har siden fungert som en daglig publikasjon online. De siste årene har Nasjonalbiblioteket jobbet jevnt og trutt med å digitalisere våre årganger helt tilbake til etableringsåret 1965.

Som Barth er inne på i sin gjennomgang var det et begivenhetsrikt år:

«På tidlig 1960-tall var både samfunn og kulturliv, filmen inkludert, politisk sterkt polarisert. Politikerdominansen i filmbransjens styrende organer var total, og mens nylig revitaliserte Norske Filmprodusenters Forening vant gehør der, mente filmskaperne i det like nystartede Norsk Filmforbund seg forbigått og oversett. De krevde innflytelse på egne arbeidsvilkår, og filmen klarere erkjent som kunstart, uttrykt gjennom Norsk Films A/S’ repertoar. Det ledet til opprøret fra «De 44», i hovedsak regissører, men også andre som var helt sentrale i norsk film. Resultatet av konflikten ble at filmskapernes representant, regissør Erik Borge, overtok ledelsen av Norsk film as.»

Dette kan du lese mer om i de digitaliserte utgavene av Rushprint. De gir viktige innblikk i hva som har stått på spill for den norske bransjen de siste 60 årene. De gir også en dypere forståelse av de kunstneriske og produksjonstekniske forutsetningene for filmen i moderne tid – fra tv-mediets inntogsmarsj i Norge på 1960-tallet til digitaliseringen etter årtusenskiftet. Og ikke minst gir de nære møter med filmens mange premissleverandører fra denne perioden – regissører, forfattere, produsenter, skuespillere og klippere, osv.

Det er på mange måter den norske filmens kollektive minne som er arkivert her. I en bransje som ofte ikke har tid til å se seg tilbake, er arkivet også en påminner om at det er de samme problemstillingene som gjerne går igjen – tross teknologiske endringer.

Rushprint startet som medlemsblad for Norsk filmforbund, men er i dag en uavhengig publikasjon som følger redaktørplakaten. Utgivere er Norsk filmforbund og Virke produsentforeningen. Publikasjonen får årlige tilskudd fra bl.a Kulturdirektoratet og Fritt Ord.

Sjekk ut utgavene her.

Les Rushprint i arkivene.

Les Rushprint i arkivene.

Nå kan du lese Rushprints digitaliserte utgaver fra de siste 60 årene i Nasjonalbibliotekets arkiver.

«Etableringen av Rushprint var et viktig og nødvendig skritt i å utvikle vår filmkultur. Som de andre kunstartene trengte også filmen sitt talerør, for etterkrigs-Norges kunst- og kulturliv var i rask endring. Ikke i noe kulturuttrykk skjedde fornyelsen uten kamp,» skriver Morten Barth i sin oppsummering av Rushprints rolle da vi feiret 50 år.

Nå, bare et år unna 60-årsdagen, ønsker vi å informere våre lesere om at våre arkiverte utgaver i hovedsak er ferdig digitalisert av Nasjonalbiblioteket.

Rushprint la som kjent ned sin papirutgave ved inngangen til 2018 og har siden fungert som en daglig publikasjon online. De siste årene har Nasjonalbiblioteket jobbet jevnt og trutt med å digitalisere våre årganger helt tilbake til etableringsåret 1965.

Som Barth er inne på i sin gjennomgang var det et begivenhetsrikt år:

«På tidlig 1960-tall var både samfunn og kulturliv, filmen inkludert, politisk sterkt polarisert. Politikerdominansen i filmbransjens styrende organer var total, og mens nylig revitaliserte Norske Filmprodusenters Forening vant gehør der, mente filmskaperne i det like nystartede Norsk Filmforbund seg forbigått og oversett. De krevde innflytelse på egne arbeidsvilkår, og filmen klarere erkjent som kunstart, uttrykt gjennom Norsk Films A/S’ repertoar. Det ledet til opprøret fra «De 44», i hovedsak regissører, men også andre som var helt sentrale i norsk film. Resultatet av konflikten ble at filmskapernes representant, regissør Erik Borge, overtok ledelsen av Norsk film as.»

Dette kan du lese mer om i de digitaliserte utgavene av Rushprint. De gir viktige innblikk i hva som har stått på spill for den norske bransjen de siste 60 årene. De gir også en dypere forståelse av de kunstneriske og produksjonstekniske forutsetningene for filmen i moderne tid – fra tv-mediets inntogsmarsj i Norge på 1960-tallet til digitaliseringen etter årtusenskiftet. Og ikke minst gir de nære møter med filmens mange premissleverandører fra denne perioden – regissører, forfattere, produsenter, skuespillere og klippere, osv.

Det er på mange måter den norske filmens kollektive minne som er arkivert her. I en bransje som ofte ikke har tid til å se seg tilbake, er arkivet også en påminner om at det er de samme problemstillingene som gjerne går igjen – tross teknologiske endringer.

Rushprint startet som medlemsblad for Norsk filmforbund, men er i dag en uavhengig publikasjon som følger redaktørplakaten. Utgivere er Norsk filmforbund og Virke produsentforeningen. Publikasjonen får årlige tilskudd fra bl.a Kulturdirektoratet og Fritt Ord.

Sjekk ut utgavene her.

MENY