«Kampen om Narvik» passerer «Krigsseileren» i kinosalg.

«Kampen om Narvik» passerer «Krigsseileren» i kinosalg.

«Kampen om Narvik» fortsetter å trekke besøkende til kinoene og har passert «Krigsseileren» i antall solgte kinobilletter. Men ingen kan utfordre den nye Avatarfilmen som er sett av over 589 000 etter seks uker.

Fire uker etter premieredagen for Kampen om Narvik, har filmen rundet 410 000 besøkende. Filmen ligger dermed an til å bli en av de tre mest sette norske kinofilmene de siste fem årene. Den har også passert besøkstallene til fjorårets mest sette norske kinofilm, Krigsseileren.

Men det er ikke nok til å havne øverst på kinotoppen. For der ruver Avatar: The Way of the water suverent alene, med over 589 000 besøkende. På tredjeplass, etter Kampen om Narvik, følger Folk og røvere i Kardemommeby med 282 758 besøkende. Den neste norske er Titina på 15.plass med litt over 40 000 besøkende, mens Mona Hoels Natt har havnet langt ned på lista med litt over 1400 besøkende etter halvannen uke på kino.

Det er sannsynligvis ingen kommende norske filmer som i vinter vil kunne måle seg med publikumsdragere som Olsenbanden, Krigsseileren og Kampen om Narvik. Det blir spennende å se om Ellos eatnu – La elva leve  og historien om kampen om Altaelva vil kunne mobilisere det samme voksne kinopublikummet som etter pandemien vendte tilbake til kinoene for å se nettopp Krigsseileren og Kampen om Narvik. Det er ikke umulig. Hva Munch vil utrette på kino er enda vanskeligere å forutsi. Filmen handler om en verdenskjent kunstner, men framstår samtidig som en uortodoks tilnærming som gir inntrykk av å være en slags arthouse-biopic.

I mellomtiden kan altså produsent Aage Aaberge glede seg over fortsatt høye besøkstall. Kampen om Narvik trekker fortsatt opp mot 20 000 besøkende i uka.

– Det er en stor glede for oss å se at denne historien når ut til så mange. Vi opplever at filmen starter samtaler over det ganske land, om vår egen krigshistorie og hva vi kan lære av den i dagens Europa, sier Aaberge i en pressemelding.

Aaberge har ønsket å bidra til at krigshendelsene i Narvik skal få større plass i vår kollektive bevissthet:

– Når så mange ser filmen og snakker om den, gjør det en betydelig forskjell. Det er også godt å se at filmen får spalteplass. Det bor folk med tilknytning til krigshendelsene i Narvik over hele Norge, og vi må gi honnør til de mange små og store avisene som har løftet frem historiene deres.

– Vår ambisjon var å sette et kulturelt avtrykk som ble stående for ettertiden og å øke bevisstheten om vår egen krigshistorie. Så det er klart vi gleder oss over gode anmeldelser og gode besøkstall.

«Kampen om Narvik» passerer «Krigsseileren» i kinosalg.

«Kampen om Narvik» passerer «Krigsseileren» i kinosalg.

«Kampen om Narvik» fortsetter å trekke besøkende til kinoene og har passert «Krigsseileren» i antall solgte kinobilletter. Men ingen kan utfordre den nye Avatarfilmen som er sett av over 589 000 etter seks uker.

Fire uker etter premieredagen for Kampen om Narvik, har filmen rundet 410 000 besøkende. Filmen ligger dermed an til å bli en av de tre mest sette norske kinofilmene de siste fem årene. Den har også passert besøkstallene til fjorårets mest sette norske kinofilm, Krigsseileren.

Men det er ikke nok til å havne øverst på kinotoppen. For der ruver Avatar: The Way of the water suverent alene, med over 589 000 besøkende. På tredjeplass, etter Kampen om Narvik, følger Folk og røvere i Kardemommeby med 282 758 besøkende. Den neste norske er Titina på 15.plass med litt over 40 000 besøkende, mens Mona Hoels Natt har havnet langt ned på lista med litt over 1400 besøkende etter halvannen uke på kino.

Det er sannsynligvis ingen kommende norske filmer som i vinter vil kunne måle seg med publikumsdragere som Olsenbanden, Krigsseileren og Kampen om Narvik. Det blir spennende å se om Ellos eatnu – La elva leve  og historien om kampen om Altaelva vil kunne mobilisere det samme voksne kinopublikummet som etter pandemien vendte tilbake til kinoene for å se nettopp Krigsseileren og Kampen om Narvik. Det er ikke umulig. Hva Munch vil utrette på kino er enda vanskeligere å forutsi. Filmen handler om en verdenskjent kunstner, men framstår samtidig som en uortodoks tilnærming som gir inntrykk av å være en slags arthouse-biopic.

I mellomtiden kan altså produsent Aage Aaberge glede seg over fortsatt høye besøkstall. Kampen om Narvik trekker fortsatt opp mot 20 000 besøkende i uka.

– Det er en stor glede for oss å se at denne historien når ut til så mange. Vi opplever at filmen starter samtaler over det ganske land, om vår egen krigshistorie og hva vi kan lære av den i dagens Europa, sier Aaberge i en pressemelding.

Aaberge har ønsket å bidra til at krigshendelsene i Narvik skal få større plass i vår kollektive bevissthet:

– Når så mange ser filmen og snakker om den, gjør det en betydelig forskjell. Det er også godt å se at filmen får spalteplass. Det bor folk med tilknytning til krigshendelsene i Narvik over hele Norge, og vi må gi honnør til de mange små og store avisene som har løftet frem historiene deres.

– Vår ambisjon var å sette et kulturelt avtrykk som ble stående for ettertiden og å øke bevisstheten om vår egen krigshistorie. Så det er klart vi gleder oss over gode anmeldelser og gode besøkstall.

MENY