Filmsamtalen med Jon Haukeland

Filmsamtalen med Jon Haukeland

Trilogier er ikke hverdagskost i norsk film. Derfor vil Jon Haukelands tre filmer om utsatt storbyungdom få en spesiell plass. Her forteller han om den andre filmen, «Krigere», som har førpremiere under Oslo Pix og gir oss et innblikk i hvordan ungdom reflekterer og handler når deres egen verden blir satt under press.

Jon Haukelands nye film, Krigere, inngår i en unik filmtrilogi om det nye Norge. Her møter vi minoritetsungdom i drift, mellom øst og vest, mellom by og land.

I den første filmen, Barneraneren, ønsket Haukeland å bryte med den karikaturen han opplevde at politi og media bidro til i framstillingen av disse miljøene. I Krigere tar han utgangspunkt i en miljøarbeider som er involvert i oppfølgingsarbeidet med mindreårige kriminelle i Oslo.

Vi møter Berat, som selv har bakgrunn som ungdomskriminell, og som ser seg selv i tenåringen Mamo som han ønsker å hjelpe. Hvilke perspektiver har Berat med seg med sin uortodokse bakgrunn? Hvordan reflekterer og tenker barn og ungdom når deres egen verden blir satt under press eller trues?

I begge filmer medvirker hovedrollene i iscenesettelsen av egne opplevelser, bortsett fra i scener som var for farlige til det. Her forteller Haukland om denne metodikken, som blant annet handler om å gi de aktuelle personene og miljøene noe av definisjonsmakten over eget liv. Han forteller også om forarbeidet til den tredje og siste filmen i trilogien, og hvordan alle filmene henger sammen.

Programleder er Kjetil Lismoen

 

Filmsamtalen med Jon Haukeland

Filmsamtalen med Jon Haukeland

Trilogier er ikke hverdagskost i norsk film. Derfor vil Jon Haukelands tre filmer om utsatt storbyungdom få en spesiell plass. Her forteller han om den andre filmen, «Krigere», som har førpremiere under Oslo Pix og gir oss et innblikk i hvordan ungdom reflekterer og handler når deres egen verden blir satt under press.

Jon Haukelands nye film, Krigere, inngår i en unik filmtrilogi om det nye Norge. Her møter vi minoritetsungdom i drift, mellom øst og vest, mellom by og land.

I den første filmen, Barneraneren, ønsket Haukeland å bryte med den karikaturen han opplevde at politi og media bidro til i framstillingen av disse miljøene. I Krigere tar han utgangspunkt i en miljøarbeider som er involvert i oppfølgingsarbeidet med mindreårige kriminelle i Oslo.

Vi møter Berat, som selv har bakgrunn som ungdomskriminell, og som ser seg selv i tenåringen Mamo som han ønsker å hjelpe. Hvilke perspektiver har Berat med seg med sin uortodokse bakgrunn? Hvordan reflekterer og tenker barn og ungdom når deres egen verden blir satt under press eller trues?

I begge filmer medvirker hovedrollene i iscenesettelsen av egne opplevelser, bortsett fra i scener som var for farlige til det. Her forteller Haukland om denne metodikken, som blant annet handler om å gi de aktuelle personene og miljøene noe av definisjonsmakten over eget liv. Han forteller også om forarbeidet til den tredje og siste filmen i trilogien, og hvordan alle filmene henger sammen.

Programleder er Kjetil Lismoen

 

MENY