Filmsamtalen med Siri Senje og Ståle Stein Berg

Filmsamtalen med Siri Senje og Ståle Stein Berg

En hver manusforfatter har opplevd å havne i et utviklingshelvete. Finnes det metoder for hvordan man kan unngå det? Siri Senje og Ståle Stein Berg diskuterer et nytt forskningsprosjekt for en bedre tilbakemeldingskultur som førstnevnte nylig presenterte her på rusprint.no.

Hvorfor stilles det så få spørsmålstegn ved effektivitet og metode i utviklingsprosesser innenfor film/serie-bransjen? Det var utgangspunktet for Siri Senjes innlegg her på rushprint.no for to uker siden. Gjennom et nytt forskningsprosjekt på utviklingsprosesser ved Westerdals/ Høyskolen Kristiania drøftet hun hvordan manusforfattere ofte havner i utviklingsløp som sporer av og ikke kommer på skinner igjen.

Ståle Stein Berg kjenner igjen mange av mekanismene Senje viser til, både som forfatter og ansvarlig for kunstnerisk vurdering i Norsk filminstitutt. I dag er han utviklingssjef i Maipo og befinner seg midt i de aktuelle problemstillingene.

Noe av målet med en robust tilbakemeldingskultur er å kunne ivareta prosjektenes opprinnelige impulser og bærende idéer. Hva er det som oftest bærer galt av sted, slik de opplever det?

Vi står vi midt i en dramaboom der etterspørselen etter manusforfattere er stor. Men har det gitt forfatterne mer kred og definisjonsmakt, nå ofte med status som «serieskaper»? Det er ikke så lenge siden vi hadde en debatt om at det går raskt i svingene under produksjon av seriedrama, at man ikke bruker tid nok i forproduksjonsstadiet. Hvordan hører debatten om tilbakemeldingskultur hjemme i den debatten?

Programleder er Kjetil Lismoen.

Filmsamtalen med Siri Senje og Ståle Stein Berg

Filmsamtalen med Siri Senje og Ståle Stein Berg

En hver manusforfatter har opplevd å havne i et utviklingshelvete. Finnes det metoder for hvordan man kan unngå det? Siri Senje og Ståle Stein Berg diskuterer et nytt forskningsprosjekt for en bedre tilbakemeldingskultur som førstnevnte nylig presenterte her på rusprint.no.

Hvorfor stilles det så få spørsmålstegn ved effektivitet og metode i utviklingsprosesser innenfor film/serie-bransjen? Det var utgangspunktet for Siri Senjes innlegg her på rushprint.no for to uker siden. Gjennom et nytt forskningsprosjekt på utviklingsprosesser ved Westerdals/ Høyskolen Kristiania drøftet hun hvordan manusforfattere ofte havner i utviklingsløp som sporer av og ikke kommer på skinner igjen.

Ståle Stein Berg kjenner igjen mange av mekanismene Senje viser til, både som forfatter og ansvarlig for kunstnerisk vurdering i Norsk filminstitutt. I dag er han utviklingssjef i Maipo og befinner seg midt i de aktuelle problemstillingene.

Noe av målet med en robust tilbakemeldingskultur er å kunne ivareta prosjektenes opprinnelige impulser og bærende idéer. Hva er det som oftest bærer galt av sted, slik de opplever det?

Vi står vi midt i en dramaboom der etterspørselen etter manusforfattere er stor. Men har det gitt forfatterne mer kred og definisjonsmakt, nå ofte med status som «serieskaper»? Det er ikke så lenge siden vi hadde en debatt om at det går raskt i svingene under produksjon av seriedrama, at man ikke bruker tid nok i forproduksjonsstadiet. Hvordan hører debatten om tilbakemeldingskultur hjemme i den debatten?

Programleder er Kjetil Lismoen.

MENY