Den nylig lanserte talentordningen NEO har foretatt sine første utviklingstilskudd. Men antallet søknader var ikke imponerende, erkjenner NFI.

Foto: Regissør Jøran Wærdahl og dukkemaker Svein Erik Okstad med noen av de tidlige dukkene til «Bug City»
I fjor lanserte Norsk filminstitutt (NFI) sin nye talentordning Neo og her på rushprint.no presenterte Ståle Stein Berg (daværende seksjonsleder for kunstnerisk vurdering) ordningen i sin helhet. «Det viktigste er at vi legger til rette for varige kunstnerskap. Risikoviljen skal være større i en ordning som NEO», understrekte han.
Neo består per i dag av tre forskjellige tilskuddsordninger; Neo idéutvikling, Neo utvikling og Neo produksjon. Neo idéutvikling har to søknader i året, Neo utvikling har fire årlige søknadsfrister, mens Neo produksjon fra og med i år har løpende søknadsfrist. For å kunne søke Neo produksjon må man ha mottatt Neo utvikling først
Tolv manusforfattere/regissører og serieskapere har allerede fått Neo idéutviklingsstipend fra NFI i 2021. I desember kom de første søknadene til utvikling: Fire prosjekter har nå fått tilskudd og flere vil komme utover våren, forteller talentrådgiver Nina Barbosa Blad.
– Vi gleder oss til å kunne presentere en rekke nye Neo-prosjekter i året som kommer, og etter hvert komme i gang med fysiske samlinger. Neo skal være en åpen ordning som stimulerer til deling og at filmskaperne kan være kollektivt ambisiøse, sier hun
Antallet søknader var ikke imponerende, erkjenner hun.
– Selv om vi kanskje kunne ønsket oss enda flere søknader (det var sju i alt) var det flere sterke søkere og spennende prosjekter i bunken, blant annet flere prosjekter som vil kunne bidra til økt representasjon og et større mangfold av historier. Vi tror at en av grunnene til at antallet ikke var så høyt er at mange i bransjen fortsatt må bli bedre kjent med ordningen i 2022. Men målet er at Neo skal være en døråpner for nye talenter, i en bransje der det kan være vanskelig å få en fot innenfor. I tillegg til å ha en høy andel søknader med mangfoldsbakgrunn på skapersiden og på innholdssiden var kvinneandelen i søkerbunken er på 48 prosent, høyest på manusforfatter med hele 57%, forteller Barbosa Blad.
Serieskaperne Magnus Aspli, Svein Erik Okstad og Jøran Wærdahl og Klipp og Lim media AS får totalt 500.000 kroner til å utvikle dramaserien Bug City, en spinnvill, satirisk dukkeserie for voksne med en flue i hovedrollen. Filmkonsulent er Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen.
Regissør Irasj Asanti og The Global Ensemble Drama AS får 400.000 kroner i Neo utviklingstilskudd til spillefilmen Fighter. Den handler om Mansour som drømmer om å bli profesjonell MMA-utøver – og samtidig drømmer han om Andreas. Filmkonsulent er Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen.
Serieskaperne Gustav Lie Gundersen, Albert Kvalsvik Holskjær og Férdi Film As får totalt 500.000 kroner til å utvikle dramaserien Man trenger ikke jobbe i Norge, en mockumentary om en gjeng unge voksne som sitter fast i NAV-systemet. Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen er konsulent for serien.
Regissør og manusforfatter Tora Kyllingstad og Isme Film As får 250.000 kroner til dokumentarfilmen Tenk å ikke ha noen å krangle med – et mørkt, galgenhumoristisk og rørende portrett av et ekteskap. Dokumentarfilmkonsulent Klara Nilsson Grunning gir tilskuddet.
Foto: Regissør Jøran Wærdahl og dukkemaker Svein Erik Okstad med noen av de tidlige dukkene til «Bug City»
I fjor lanserte Norsk filminstitutt (NFI) sin nye talentordning Neo og her på rushprint.no presenterte Ståle Stein Berg (daværende seksjonsleder for kunstnerisk vurdering) ordningen i sin helhet. «Det viktigste er at vi legger til rette for varige kunstnerskap. Risikoviljen skal være større i en ordning som NEO», understrekte han.
Neo består per i dag av tre forskjellige tilskuddsordninger; Neo idéutvikling, Neo utvikling og Neo produksjon. Neo idéutvikling har to søknader i året, Neo utvikling har fire årlige søknadsfrister, mens Neo produksjon fra og med i år har løpende søknadsfrist. For å kunne søke Neo produksjon må man ha mottatt Neo utvikling først
Tolv manusforfattere/regissører og serieskapere har allerede fått Neo idéutviklingsstipend fra NFI i 2021. I desember kom de første søknadene til utvikling: Fire prosjekter har nå fått tilskudd og flere vil komme utover våren, forteller talentrådgiver Nina Barbosa Blad.
– Vi gleder oss til å kunne presentere en rekke nye Neo-prosjekter i året som kommer, og etter hvert komme i gang med fysiske samlinger. Neo skal være en åpen ordning som stimulerer til deling og at filmskaperne kan være kollektivt ambisiøse, sier hun
Antallet søknader var ikke imponerende, erkjenner hun.
– Selv om vi kanskje kunne ønsket oss enda flere søknader (det var sju i alt) var det flere sterke søkere og spennende prosjekter i bunken, blant annet flere prosjekter som vil kunne bidra til økt representasjon og et større mangfold av historier. Vi tror at en av grunnene til at antallet ikke var så høyt er at mange i bransjen fortsatt må bli bedre kjent med ordningen i 2022. Men målet er at Neo skal være en døråpner for nye talenter, i en bransje der det kan være vanskelig å få en fot innenfor. I tillegg til å ha en høy andel søknader med mangfoldsbakgrunn på skapersiden og på innholdssiden var kvinneandelen i søkerbunken er på 48 prosent, høyest på manusforfatter med hele 57%, forteller Barbosa Blad.
Serieskaperne Magnus Aspli, Svein Erik Okstad og Jøran Wærdahl og Klipp og Lim media AS får totalt 500.000 kroner til å utvikle dramaserien Bug City, en spinnvill, satirisk dukkeserie for voksne med en flue i hovedrollen. Filmkonsulent er Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen.
Regissør Irasj Asanti og The Global Ensemble Drama AS får 400.000 kroner i Neo utviklingstilskudd til spillefilmen Fighter. Den handler om Mansour som drømmer om å bli profesjonell MMA-utøver – og samtidig drømmer han om Andreas. Filmkonsulent er Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen.
Serieskaperne Gustav Lie Gundersen, Albert Kvalsvik Holskjær og Férdi Film As får totalt 500.000 kroner til å utvikle dramaserien Man trenger ikke jobbe i Norge, en mockumentary om en gjeng unge voksne som sitter fast i NAV-systemet. Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen er konsulent for serien.
Regissør og manusforfatter Tora Kyllingstad og Isme Film As får 250.000 kroner til dokumentarfilmen Tenk å ikke ha noen å krangle med – et mørkt, galgenhumoristisk og rørende portrett av et ekteskap. Dokumentarfilmkonsulent Klara Nilsson Grunning gir tilskuddet.