2021-versjonen av Barnefilmfestivalen vil finne sted i både fysisk og digital utgave. Festivalsjef Danckert Monrad-Krohn fremhever særlig det norske konkurranseprogrammet.
Bilde: Fra åpningsfilmen «Bortebane», regissert av Line Hatland
OBS! Siden denne saken ble skrevet, har Kristiansand kino igjen åpnet dørene. Derfor jobber festivalen også for fysiske visninger og skal ha verdenspremiere på den norske dokumentaren «Bortebane» som åpningsfilm.
Årets festivaldatoer for Barnefilmfestivalen i Kristiansand er 27. april til 2. mai. Festivalen har i det lengste jobbet med å holde alle muligheter åpne, men har også sikret seg med digitale løsninger, forteller festivalleder Danckert Monrad-Krohn.
– Vi gleder oss ekstra mye til åpningsfilmen vår, som er den splitter nye norske dokumentarfilmen Bortebane, regissert av Line Hatland. Den får sin verdenspremiere hos oss, og det blir stor stas å vise filmen til publikum! Dokumentaren følger spillere på flere lag fra rundt omkring i verden, gjennom den følelsesladde og spennende uken på Norway Cup.
Årets digitale skoleprogram inneholder 74 filmer fra inn- og utland. Her finner du alt fra oscarnominert, islandsk kortfilm til ferske, norske dokumentarer og prisvinnende langfilm fra land som Brasil, Frankrike og Russland. Festivalsjefen vil særlig trekke fram konkurranseprogrammet for norsk kortfilm.
– Det har vært en fryd å registrere et stort spenn og høy kvalitet på årets norske kortfilmer. Å være med på forhåndsjuryeringen har vært svært oppløftende arbeid, selv om programmet også består av mange svært alvorlige mer utfordrende fortellinger, sier Monrad-Krohn.
Konkurranseprogrammet består av totalt åtte filmer, deriblant poetisk animasjon i Natalia Malykhinas nye film URSA – Nordlysets sang og Cramps, signert Thea Hvistendal som vant den aller første kortfilmprisen på Barnefilmfestivalen i 2017. I Frøydis Fossli Moe og Sondre de Flon sin Space Lady tas banning på norsk til nye høyder, og i filmen om Zara og zombiefamilien hennes, skaper farens begeistring for elgekstrementer problemer. Kun én film kan stikke av med diplom, statuett og en plass på kortlisten til årets Amanda-nominasjoner.
Pitchekonkurransen er et samarbeid mellom Barnefilmfestivalen og Mediefondet Zefyr, og arrangeres for tredje gang i 2021. Den beste pitchen stikker av med en premie på kr 100.000. Det er et krav til pitchene at prosjektet skal realiseres i Zefyr-regionen (Sør- og Vestlandet), og blant produksjonsselskapene som er representert i år finner vi blant annet Ape&Bjørn, Motlys og Filmbin. I år vil pitchekonkurransen være del av det digitale bransjeprogrammet og gå som online-sending for de bransjeakkreditertefredag 30. april kl. 13.00.
– Vi skjønte tidlig at koronaen ville gjøre reise og store sosiale samlinger vanskelig, sier Monrad-Krohn. Å samle norsk og internasjonal bransje til inspirerende dager på Sørlandet ble rett og slett umulig. Vi bestemte oss derfor for å satse på et digitalt program for bransjen, og vi er virkelig stolte av at vi snart kan tilby tidenes største bransjeprogram på Barnefilmfestivalen!
I tillegg til den nevnte pitchekonkurransen og presentasjoner av kommende nordiske barnefilmer, består bransjeprogrammet av et stort barnefilmseminar med norske og utenlandske deltagere. Det blir mesterklasser, paneldebatter og presentasjoner – alt tilgjengelig digitalt. To høydepunkter fra bransjeprogrammet, blir mesterklassen med Robert McKee og paneldebatten med animasjonsfilmregissører. Førstnevnte er anerkjent amerikanske dramaturg/forfatter som skal analysere et knippe norske barnefilmer med fokus på karakterene. Animasjonsregissørene er en skandinavisk trio (Christian Ryltenius, Kim Hagen Jensen og Rasmus Sivertsen) og en Oscar-nominert duo (Will Becher og Tomm Moore), som møtes i samtale om nettopp det å regissere animasjonsfilm.
Barnefilmfestivalen finner sted 27. april til 2. mai, mens det digitale bransjeprogrammet vil være tilgjengelig for akkreditert bransje helt til 9. mai. Du kan finne hele programmet HER.
Bilde: Fra åpningsfilmen «Bortebane», regissert av Line Hatland
OBS! Siden denne saken ble skrevet, har Kristiansand kino igjen åpnet dørene. Derfor jobber festivalen også for fysiske visninger og skal ha verdenspremiere på den norske dokumentaren «Bortebane» som åpningsfilm.
Årets festivaldatoer for Barnefilmfestivalen i Kristiansand er 27. april til 2. mai. Festivalen har i det lengste jobbet med å holde alle muligheter åpne, men har også sikret seg med digitale løsninger, forteller festivalleder Danckert Monrad-Krohn.
– Vi gleder oss ekstra mye til åpningsfilmen vår, som er den splitter nye norske dokumentarfilmen Bortebane, regissert av Line Hatland. Den får sin verdenspremiere hos oss, og det blir stor stas å vise filmen til publikum! Dokumentaren følger spillere på flere lag fra rundt omkring i verden, gjennom den følelsesladde og spennende uken på Norway Cup.
Årets digitale skoleprogram inneholder 74 filmer fra inn- og utland. Her finner du alt fra oscarnominert, islandsk kortfilm til ferske, norske dokumentarer og prisvinnende langfilm fra land som Brasil, Frankrike og Russland. Festivalsjefen vil særlig trekke fram konkurranseprogrammet for norsk kortfilm.
– Det har vært en fryd å registrere et stort spenn og høy kvalitet på årets norske kortfilmer. Å være med på forhåndsjuryeringen har vært svært oppløftende arbeid, selv om programmet også består av mange svært alvorlige mer utfordrende fortellinger, sier Monrad-Krohn.
Konkurranseprogrammet består av totalt åtte filmer, deriblant poetisk animasjon i Natalia Malykhinas nye film URSA – Nordlysets sang og Cramps, signert Thea Hvistendal som vant den aller første kortfilmprisen på Barnefilmfestivalen i 2017. I Frøydis Fossli Moe og Sondre de Flon sin Space Lady tas banning på norsk til nye høyder, og i filmen om Zara og zombiefamilien hennes, skaper farens begeistring for elgekstrementer problemer. Kun én film kan stikke av med diplom, statuett og en plass på kortlisten til årets Amanda-nominasjoner.
Pitchekonkurransen er et samarbeid mellom Barnefilmfestivalen og Mediefondet Zefyr, og arrangeres for tredje gang i 2021. Den beste pitchen stikker av med en premie på kr 100.000. Det er et krav til pitchene at prosjektet skal realiseres i Zefyr-regionen (Sør- og Vestlandet), og blant produksjonsselskapene som er representert i år finner vi blant annet Ape&Bjørn, Motlys og Filmbin. I år vil pitchekonkurransen være del av det digitale bransjeprogrammet og gå som online-sending for de bransjeakkreditertefredag 30. april kl. 13.00.
– Vi skjønte tidlig at koronaen ville gjøre reise og store sosiale samlinger vanskelig, sier Monrad-Krohn. Å samle norsk og internasjonal bransje til inspirerende dager på Sørlandet ble rett og slett umulig. Vi bestemte oss derfor for å satse på et digitalt program for bransjen, og vi er virkelig stolte av at vi snart kan tilby tidenes største bransjeprogram på Barnefilmfestivalen!
I tillegg til den nevnte pitchekonkurransen og presentasjoner av kommende nordiske barnefilmer, består bransjeprogrammet av et stort barnefilmseminar med norske og utenlandske deltagere. Det blir mesterklasser, paneldebatter og presentasjoner – alt tilgjengelig digitalt. To høydepunkter fra bransjeprogrammet, blir mesterklassen med Robert McKee og paneldebatten med animasjonsfilmregissører. Førstnevnte er anerkjent amerikanske dramaturg/forfatter som skal analysere et knippe norske barnefilmer med fokus på karakterene. Animasjonsregissørene er en skandinavisk trio (Christian Ryltenius, Kim Hagen Jensen og Rasmus Sivertsen) og en Oscar-nominert duo (Will Becher og Tomm Moore), som møtes i samtale om nettopp det å regissere animasjonsfilm.
Barnefilmfestivalen finner sted 27. april til 2. mai, mens det digitale bransjeprogrammet vil være tilgjengelig for akkreditert bransje helt til 9. mai. Du kan finne hele programmet HER.