Netflix nekter foreløpig å gi etter for presset fra særlig republikanske politikere om å sensurere den franske filmen «Cuties».
Denne historien kjenner vi så altfor godt fra før: Noen har sett bilder fra en film, eller får gjenfortalt rykter om utfordrende innhold i en film, og roper ulv om umoral. I dette tilfellet er det den franske filmen Cuties (Søtnoser på norsk) som er utsatt for en kampanje i USA fordi den skildrer hvordan barn kan bli seksualisert. Problemet er bare at kritikerne (som ofte ikke har sett filmen) tror den spekulerer i å vise fram disse bildene, mens den i realiteten problematiserer dem. En lang rekke filmkritikere har denne uken påpekt dette, blant annet i New Yorker og New York Magazine, men det har ikke gjort inntrykk på de som vil filmen til livs.
Kampanjen #CancelNetflix vokser i omfang, men foreløpig støtter strømmekanalen opp om filmskaperen Maimouna Doucouré og hennes visjon bak filmen. Den skildrer en 11-årig senegalesisk immigrant som lever i en fattig parisisk forstad sammen med sin muslimske familie. På skolen blir hun opptatt av noen jenter som koreograferer dansenumre iført utfordrende klær og høyhælte sko. De snakker om Kim Kardashian og slanking, utfører «twerking» og kommenterer sex-relaterte ting de egentlig ikke forstår. Doucouré understreker at det ligger en kritikk av denne kulturen innebygd i filmen, mens kritikerne som stiller seg bak kampanjen mener den spekulerer i det bare ved å vise det.
Det er i hovedsak republikanske politikere som har frontet kritikken av Netflix mest iherdig. Men også tidligere president-kandidat for Demokratene, Tulsi Gabbard, har gått hardt ut. Likevel smaker det av ideologisk kamp mellom de liberale verdiene Netflix representerer og den høyreradikale populismen som for tiden har grep om Det republikanske partiet. Ingen annen strømmetjeneste har frontet LHBTQI-saken eller anti-rasisme slik Netflix gjennom sin programmering, og det er ikke tilfeldig at Obama-familien gikk til nettopp Netflix med sine produksjoner.
Netflix sin begrunnelse for å vise filmen er enkel og grei, i hvert fall i Rushprint-redaksjonens øyne:
«Det er en prisvinnende film og en sterk historie om det presset unge jenter utsettes for gjennom sosiale medier og samfunnet når de vokser opp. Vi oppfordrer alle som er opptatt av disse spørsmålene om å se filmen».
Denne historien kjenner vi så altfor godt fra før: Noen har sett bilder fra en film, eller får gjenfortalt rykter om utfordrende innhold i en film, og roper ulv om umoral. I dette tilfellet er det den franske filmen Cuties (Søtnoser på norsk) som er utsatt for en kampanje i USA fordi den skildrer hvordan barn kan bli seksualisert. Problemet er bare at kritikerne (som ofte ikke har sett filmen) tror den spekulerer i å vise fram disse bildene, mens den i realiteten problematiserer dem. En lang rekke filmkritikere har denne uken påpekt dette, blant annet i New Yorker og New York Magazine, men det har ikke gjort inntrykk på de som vil filmen til livs.
Kampanjen #CancelNetflix vokser i omfang, men foreløpig støtter strømmekanalen opp om filmskaperen Maimouna Doucouré og hennes visjon bak filmen. Den skildrer en 11-årig senegalesisk immigrant som lever i en fattig parisisk forstad sammen med sin muslimske familie. På skolen blir hun opptatt av noen jenter som koreograferer dansenumre iført utfordrende klær og høyhælte sko. De snakker om Kim Kardashian og slanking, utfører «twerking» og kommenterer sex-relaterte ting de egentlig ikke forstår. Doucouré understreker at det ligger en kritikk av denne kulturen innebygd i filmen, mens kritikerne som stiller seg bak kampanjen mener den spekulerer i det bare ved å vise det.
Det er i hovedsak republikanske politikere som har frontet kritikken av Netflix mest iherdig. Men også tidligere president-kandidat for Demokratene, Tulsi Gabbard, har gått hardt ut. Likevel smaker det av ideologisk kamp mellom de liberale verdiene Netflix representerer og den høyreradikale populismen som for tiden har grep om Det republikanske partiet. Ingen annen strømmetjeneste har frontet LHBTQI-saken eller anti-rasisme slik Netflix gjennom sin programmering, og det er ikke tilfeldig at Obama-familien gikk til nettopp Netflix med sine produksjoner.
Netflix sin begrunnelse for å vise filmen er enkel og grei, i hvert fall i Rushprint-redaksjonens øyne:
«Det er en prisvinnende film og en sterk historie om det presset unge jenter utsettes for gjennom sosiale medier og samfunnet når de vokser opp. Vi oppfordrer alle som er opptatt av disse spørsmålene om å se filmen».