Fra arkivet: Om fanter og sigøynere i norsk film (+)

Fra arkivet: Om fanter og sigøynere i norsk film (+)

"Fanter", "tatere" og "sigøynere" ble brukt om hverandre, ofte i en og samme film. Gjennom de første 50 år av vår filmhistorie var de et stadig innslag, forteller Morten Barth. "Det er tragisk i tilbakeblikk å innse at 1920- og 1930-tallets filmer gir oss de siste bildene av en norsk minoritetskultur, så nær undergangen".

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT

«Fanter», «tatere» og «sigøynere» ble brukt om hverandre, ofte i en og samme film. Gjennom de første 50 år av vår filmhistorie var de et stadig innslag, forteller Morten Barth. «Det er tragisk i tilbakeblikk å innse at 1920- og 1930-tallets filmer gir oss de siste bildene av en norsk minoritetskultur, så nær undergangen».

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 
Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 
Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT

Fra arkivet: Om fanter og sigøynere i norsk film (+)

Fra arkivet: Om fanter og sigøynere i norsk film (+)

"Fanter", "tatere" og "sigøynere" ble brukt om hverandre, ofte i en og samme film. Gjennom de første 50 år av vår filmhistorie var de et stadig innslag, forteller Morten Barth. "Det er tragisk i tilbakeblikk å innse at 1920- og 1930-tallets filmer gir oss de siste bildene av en norsk minoritetskultur, så nær undergangen".

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 

Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 

Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT

«Fanter», «tatere» og «sigøynere» ble brukt om hverandre, ofte i en og samme film. Gjennom de første 50 år av vår filmhistorie var de et stadig innslag, forteller Morten Barth. «Det er tragisk i tilbakeblikk å innse at 1920- og 1930-tallets filmer gir oss de siste bildene av en norsk minoritetskultur, så nær undergangen».

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på en lang rekke nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste uke.
 
Hvis du har abonnert på magasinet, skal du ha fått tilsendt informasjon om hvordan du kan overføre ditt abonnement til digitalt format.
 
Har du ikke fått dette, ta kontakt med oss på e-post: abonnement@rushprint.no
 

LOGG INN RUSHPRINT ABONNEMENT

MENY