En feil forhindret Gullruten-nominasjoner til «Beforeigners»

En feil forhindret Gullruten-nominasjoner til «Beforeigners»

På grunn av en feil ble ikke dramaserien «Beforeigners» påmeldt til noen av årets fagpris-nominasjoner for Gullruten. – Det er høyst beklagelig at det her skjedde en feil fra vår side, sier Åse Kringstad, styreleder i Gullruten.

Det vekket en viss oppsikt i bransjen da en av de største og mest roste norske dramaseriene fra 2019 ikke ble tildelt en eneste nominasjon til Gullrutens fagpriser. Men forklaringen var ikke at forhåndsjuryen ikke anså produksjonen som god nok, men at det skjedde en feil da den skulle påmeldes i de ulike kategoriene.

Styreleder i Gullruten, Åse Kringstad, er svært lei seg for det som har skjedd, og har sendt denne beklagelsen til Rushprint nå i ettermiddag.

«Gullruten har blitt gjort oppmerksom på at Rubicon ikke fikk registrert sine påmeldinger for «Beforeigners» til Fagprisen i år. Dette skyldes at det ble avtalt å sende et samlet dokument for alle fagpris-påmeldinger i stedet for å legge inn hver enkelt i påmeldingssystemet. Det er høyst beklagelig at det her skjedde en feil fra vår side, og Gullrutens styre har på bakgrunn av dette gitt Rubicon et tilbud om at de får sine påmeldinger til Fagprisen for Beforeigners gjeldende for 2021, noe de har takket ja til. Gullruten ser nå på hvilke tiltak vi kan sette inn som kan sikre tilbakemelding om registrert påmelding for kommende år.»

Terje Strømstad i Rubicon TV, som produserer Beforeigners, er naturlig nok også lei seg for det som har skjedd.

«Vi syntes det er veldig uheldig det som har skjedd. Så mange dyktige fagpersoner som har jobbet i lang tid på dette prosjektet og fikk endelig en mulighet til å skinne. Dette et en pris som er viktig for dem. En anerkjennelse på at det de har gjort, blir satt pris på. Med så mange sterke fagsjefer hadde vi hatt gode muligheter til å kunne dra med oss noen priser. Men tabben har skjedd, det er menneskelig å feile og vi ser frem mot neste års nominasjoner.»

I fjor kunne HBO Nordic melde om at de to første episodene av Beforeigners var blant de mest sette på kanalen i Norge noensinne. Og samlet sett havnet serien på fjerdeplass over de mest sette seriene hos HBO Nordics norske seere.

– Det var seriens univers som kom til oss først, kunne Eilif Skodvin og serieskapermakker Anne Bjørnstad fortelle da vi snakket med dem om HBOs første norske dramaserie.

Det startet med at vi så for oss en gruppe flyktninger som reiste i tid istedenfor rom, og som transformerte Oslo og resten av verden. Hvordan ville en sånn verden sett ut? Vi hadde nok sett noen liknende konsepter, men ikke med tidsreiser. Tidsreisekonsepter har som regel en annen plottdynamikk, som dreier seg mer om selve tidsreisene.

En annen medarbeider på serien som ville vært en mulig kandidat til en nominasjon i år er produksjonsdesigner Are Sjaastad som var med å utvikle det særegne visuelle universet i serien. I et intervju med Rushprint fra i fjor viste han skisser fra prosessen og fortalte blant annet om hvordan bruken av kontraster har vært gjennomgående for å skape en helhet. Konseptuerende regissør Jens Lien hadde også mye interessant å fortelle om prosessen da vi møtte ham til samtale.

En ny sesong av «Beforeigners» er under produksjon.


Les også: Krever tydeligere regelverk for Gullruten


 

En feil forhindret Gullruten-nominasjoner til «Beforeigners»

En feil forhindret Gullruten-nominasjoner til «Beforeigners»

På grunn av en feil ble ikke dramaserien «Beforeigners» påmeldt til noen av årets fagpris-nominasjoner for Gullruten. – Det er høyst beklagelig at det her skjedde en feil fra vår side, sier Åse Kringstad, styreleder i Gullruten.

Det vekket en viss oppsikt i bransjen da en av de største og mest roste norske dramaseriene fra 2019 ikke ble tildelt en eneste nominasjon til Gullrutens fagpriser. Men forklaringen var ikke at forhåndsjuryen ikke anså produksjonen som god nok, men at det skjedde en feil da den skulle påmeldes i de ulike kategoriene.

Styreleder i Gullruten, Åse Kringstad, er svært lei seg for det som har skjedd, og har sendt denne beklagelsen til Rushprint nå i ettermiddag.

«Gullruten har blitt gjort oppmerksom på at Rubicon ikke fikk registrert sine påmeldinger for «Beforeigners» til Fagprisen i år. Dette skyldes at det ble avtalt å sende et samlet dokument for alle fagpris-påmeldinger i stedet for å legge inn hver enkelt i påmeldingssystemet. Det er høyst beklagelig at det her skjedde en feil fra vår side, og Gullrutens styre har på bakgrunn av dette gitt Rubicon et tilbud om at de får sine påmeldinger til Fagprisen for Beforeigners gjeldende for 2021, noe de har takket ja til. Gullruten ser nå på hvilke tiltak vi kan sette inn som kan sikre tilbakemelding om registrert påmelding for kommende år.»

Terje Strømstad i Rubicon TV, som produserer Beforeigners, er naturlig nok også lei seg for det som har skjedd.

«Vi syntes det er veldig uheldig det som har skjedd. Så mange dyktige fagpersoner som har jobbet i lang tid på dette prosjektet og fikk endelig en mulighet til å skinne. Dette et en pris som er viktig for dem. En anerkjennelse på at det de har gjort, blir satt pris på. Med så mange sterke fagsjefer hadde vi hatt gode muligheter til å kunne dra med oss noen priser. Men tabben har skjedd, det er menneskelig å feile og vi ser frem mot neste års nominasjoner.»

I fjor kunne HBO Nordic melde om at de to første episodene av Beforeigners var blant de mest sette på kanalen i Norge noensinne. Og samlet sett havnet serien på fjerdeplass over de mest sette seriene hos HBO Nordics norske seere.

– Det var seriens univers som kom til oss først, kunne Eilif Skodvin og serieskapermakker Anne Bjørnstad fortelle da vi snakket med dem om HBOs første norske dramaserie.

Det startet med at vi så for oss en gruppe flyktninger som reiste i tid istedenfor rom, og som transformerte Oslo og resten av verden. Hvordan ville en sånn verden sett ut? Vi hadde nok sett noen liknende konsepter, men ikke med tidsreiser. Tidsreisekonsepter har som regel en annen plottdynamikk, som dreier seg mer om selve tidsreisene.

En annen medarbeider på serien som ville vært en mulig kandidat til en nominasjon i år er produksjonsdesigner Are Sjaastad som var med å utvikle det særegne visuelle universet i serien. I et intervju med Rushprint fra i fjor viste han skisser fra prosessen og fortalte blant annet om hvordan bruken av kontraster har vært gjennomgående for å skape en helhet. Konseptuerende regissør Jens Lien hadde også mye interessant å fortelle om prosessen da vi møtte ham til samtale.

En ny sesong av «Beforeigners» er under produksjon.


Les også: Krever tydeligere regelverk for Gullruten


 

MENY