Internasjonal premiere på norsk pandemi-film

Internasjonal premiere på norsk pandemi-film

– Jeg ville sette norsk velstand og følelse av sikkerhet opp mot en fare som ikke diskriminerer i forhold til geografi, forteller Jakob Rørvik om «Apocalypse Norway». På mandag har filmen internasjonal premiere på Nowness.com.

Ute i verden sprer et dødelig virus seg, og da det nærmer seg Europa innser noen norske ungdommer på ferie alvoret. Det er utgangspunktet for Jakob Rørviks dystopiske kortfilm, Apocalypse Norway, som har internasjonal premiere på Nowness.com 6. april, og senere på Vimeo Staff Pick.

«Oda og vennene hennes dokumenterer sine privilegerte, unge liv på sosiale medier mens de ferierer på norskekysten. I løpet av de neste dagene prøver hun å sette ord på livene deres så langt og hva det vil si å møte en slutt.»

Rørvik startet på produksjonen i 2018, og kunne selvsagt ikke ha forutsett korona-pandemien vi nå opplever.

– Dette prosjektet ble skutt i 2018, med ferdigstilling i slutten av 2019, så det er en tilfeldighet at det er så mye overlapp mellom filmen og den virkeligheten vi nå plutselig befinner oss i. Samtidig gjorde jeg en del research rundt mulige endetid-scenarier, og epidemiologien kommer jo dessverre med noen skremmende odds, sier han til Rushprint.

Grunnideen har vokst ut av en sterk følelse av hvor skjør verden, strukturene og livene våre er, forteller han.

– Det høres litt «emo» ut, og er jo en selvfølgelighet. Men som samfunn lever vi stadig med store narrativer hvor denne skjørheten dekkes over og hvor pandemier og andre katastrofer fremstår som ytterst usannsynlige. Norge er ikke et unntak, snarere tvert imot.

– Jeg har vært interessert i å sette norsk velstand og følelse av sikkerhet opp mot en fare som ikke diskriminerer i forhold til geografi, for så å følge noen unge karakterer hvis forventningshorisont gjør at de sliter med å reflektere over det som skjer. I dette tomrommet kan det skje noe veldig interessant hvor bildene, lyden, rytmene og musikken tar over.

Musikken og lydbildet har vært spesielt viktig denne gangen.

– Lenge før jeg skrev ut et manus tok jeg kontakt med samtidskomponist og elektronikaprodusent André Bratten om et mulig samarbeid. Jeg har vært fan av hans dystopiske musikk i flere år nå. Vi tok en kaffe, og en først noe skeptisk André lyste opp da jeg pitchet ideen. «Jakob, jeg våkner hver morgen med et håp om at verden er tom for mennesker!» Komposisjonene hans var noe jeg brukte aktivt i den videre idéprosessen.

Rørvik var også interessert i et element av noe dokumentarisk i filmens SoMe-intervjuer.

– Fram mot opptak snakket jeg med unge voksne om hvilke tanker de ville gjort seg i møte med en mulig slutt. Jeg ble interessert i denne sammenstillingen av hverdagslige goder og det uendelig store; hvor f.eks et nytt par sneakers nærmest fetisjeres samtidig som man står overfor en eksistensiell avgrunn.

Spesielt én av samarbeidspartnerne på prosjektet har betydd mye for Rørvik.

– Det er mange samarbeidspartnere jeg vil snakke om her, men den kanskje viktigste personen er likevel Henrik Hofstad – prosjektets opprinnelige produsent. Han gikk bort under tragiske omstendigheter før vi gikk i opptak. For både meg og kjernestaben ble det svært viktig å fullføre dette prosjektet som han var så investert i. Noe av det jeg savner mest var hans finslipte mørke humor og rungende latter og jeg gledet meg til hver eneste dag jeg fikk dele kontor med ham.

Apocalypse Norway har internasjonal premiere på Nowness.com 6. april, og senere på Vimeo Staff Pick.

Internasjonal premiere på norsk pandemi-film

Internasjonal premiere på norsk pandemi-film

– Jeg ville sette norsk velstand og følelse av sikkerhet opp mot en fare som ikke diskriminerer i forhold til geografi, forteller Jakob Rørvik om «Apocalypse Norway». På mandag har filmen internasjonal premiere på Nowness.com.

Ute i verden sprer et dødelig virus seg, og da det nærmer seg Europa innser noen norske ungdommer på ferie alvoret. Det er utgangspunktet for Jakob Rørviks dystopiske kortfilm, Apocalypse Norway, som har internasjonal premiere på Nowness.com 6. april, og senere på Vimeo Staff Pick.

«Oda og vennene hennes dokumenterer sine privilegerte, unge liv på sosiale medier mens de ferierer på norskekysten. I løpet av de neste dagene prøver hun å sette ord på livene deres så langt og hva det vil si å møte en slutt.»

Rørvik startet på produksjonen i 2018, og kunne selvsagt ikke ha forutsett korona-pandemien vi nå opplever.

– Dette prosjektet ble skutt i 2018, med ferdigstilling i slutten av 2019, så det er en tilfeldighet at det er så mye overlapp mellom filmen og den virkeligheten vi nå plutselig befinner oss i. Samtidig gjorde jeg en del research rundt mulige endetid-scenarier, og epidemiologien kommer jo dessverre med noen skremmende odds, sier han til Rushprint.

Grunnideen har vokst ut av en sterk følelse av hvor skjør verden, strukturene og livene våre er, forteller han.

– Det høres litt «emo» ut, og er jo en selvfølgelighet. Men som samfunn lever vi stadig med store narrativer hvor denne skjørheten dekkes over og hvor pandemier og andre katastrofer fremstår som ytterst usannsynlige. Norge er ikke et unntak, snarere tvert imot.

– Jeg har vært interessert i å sette norsk velstand og følelse av sikkerhet opp mot en fare som ikke diskriminerer i forhold til geografi, for så å følge noen unge karakterer hvis forventningshorisont gjør at de sliter med å reflektere over det som skjer. I dette tomrommet kan det skje noe veldig interessant hvor bildene, lyden, rytmene og musikken tar over.

Musikken og lydbildet har vært spesielt viktig denne gangen.

– Lenge før jeg skrev ut et manus tok jeg kontakt med samtidskomponist og elektronikaprodusent André Bratten om et mulig samarbeid. Jeg har vært fan av hans dystopiske musikk i flere år nå. Vi tok en kaffe, og en først noe skeptisk André lyste opp da jeg pitchet ideen. «Jakob, jeg våkner hver morgen med et håp om at verden er tom for mennesker!» Komposisjonene hans var noe jeg brukte aktivt i den videre idéprosessen.

Rørvik var også interessert i et element av noe dokumentarisk i filmens SoMe-intervjuer.

– Fram mot opptak snakket jeg med unge voksne om hvilke tanker de ville gjort seg i møte med en mulig slutt. Jeg ble interessert i denne sammenstillingen av hverdagslige goder og det uendelig store; hvor f.eks et nytt par sneakers nærmest fetisjeres samtidig som man står overfor en eksistensiell avgrunn.

Spesielt én av samarbeidspartnerne på prosjektet har betydd mye for Rørvik.

– Det er mange samarbeidspartnere jeg vil snakke om her, men den kanskje viktigste personen er likevel Henrik Hofstad – prosjektets opprinnelige produsent. Han gikk bort under tragiske omstendigheter før vi gikk i opptak. For både meg og kjernestaben ble det svært viktig å fullføre dette prosjektet som han var så investert i. Noe av det jeg savner mest var hans finslipte mørke humor og rungende latter og jeg gledet meg til hver eneste dag jeg fikk dele kontor med ham.

Apocalypse Norway har internasjonal premiere på Nowness.com 6. april, og senere på Vimeo Staff Pick.

MENY