Netflix har bevilget en milliard kroner i krisehjelp til de av sine filmarbeidere som rammes av produksjonsstans. Hvordan berører det de norske Netflix-produksjonene?

Foto: «Ragnarok» er blant de nordiske Netflix-samarbeidene
Det var før helgen at Netflix gikk ut med sin beslutning om å sette av omlag én milliard kroner til ulike krisepakker for de filmarbeiderne som rammes av stans på strømmetjenestens produksjoner. Hovedparten av midlene skal gå til produksjoner utenfor USA.
Foreløpig er det ingen av de norske produksjonene som har mottatt noen henvendelse om en krisepakke, såvidt Rushprint vet. Heller ikke Virke Produsentforeningen eller Norsk filmforbund har hørt noe. Men Netflix melder om at de ønsker å iverksette tiltakene allerede denne uken.
Netflix-serien Hjem til Jul 2, som startet innspillingen første uken i mars, ble forrige uke satt på vent i to uker. Etter all sannsynlighet vil utsettelsen vare lenger. Til NRK sa produsent Trond Kvernstrøm i Oslo Company at utsettelsen vil få økonomiske konsekvenser (vi har ikke fått noe svar fra Kvernstrøm på vår henvendelse).
Meta Foldager, CEO i Sam Productions, som produserer Netflix-serien Ragnarok 2, kan fortelle at de er i løpende kontakt med Netflix, men de har foreløpig ikke vært nødt til å stanse produksjoner eller permittere. Selskapet har ennå ikke gått i produksjon med noen av sine Netflix-samarbeid, og er heller ikke i postproduksjon. Foreløpig kan de utføre manus- og utviklingsarbeid, samt preproduksjon, fra hvert sitt hjemmekontor, forteller hun.
Espen Horn i Motionblur melder på epost at selskapet er ferdig med opptakene på Netflix-filmen Kadaver og i forarbeid på serien Rigor Mortis (arbeidstittel). Det gjør at de kan gjennomføre etterarbeid og forarbeid «i ro og mak med våre egne folk, på våre egne maskiner der det måtte trenges. Vi er derfor ikke preget av koronakrisen på samme måte som produksjonsmiljøene hvor man ser seg nødt til å utsette eller stoppe opptak og/eller produksjonen,» skriver han.
Anders Tangen, som er produsent på Netflix-serien Vikingane, har inntrykk av at strømmetjenesten tar godt vare på sine samarbeidspartnere. «Netflix er nok den beste kanalen å være hos nå. De har en bedre forsikring enn alle de andre og de tar godt vare på alle,» skriver han i en epost.
Ted Sarandos, som er innholdsansvarlig hos Netflix, kan melde om en markant vekst i seertallene for strømmegiganten under koronakrisen. Selv om det etter hvert vil oppstå et tomrom med alle de utsatte produksjonene, er han optimistisk med hensyn til tjenestens evne til å hente det inn igjen. Til Deadline sier han at de planlegger såpass langt fram i tid, at et eventuelt bortfall ikke vil berøre repertoaret før senere på året.
De største norske produksjonene som er stanset av koronaviruset skjer imidlertid ikke i samarbeid med Netflix:
Storfilmen Kampen om Narvik, med et budsjett på 65 millioner kroner, ble forrige uke utsatt på ubestemt tid. Paramounts Mission Impossible 7 er også utsatt, og alle de norske ansatte er permittert, melder Per Henry Borch i Truenorth Norway til Rushprint. Filmen ble i våres tildelt 49,6 millioner kroner i tilskudd fra den norske insentivpotten (under tittelen «Libra»), og man har forventet at produksjonen vil legge igjen 200 millioner kroner i Norge.
Les også:
Nettkino kan avhjelpe filmbransjen i krisesituasjonen
Foto: «Ragnarok» er blant de nordiske Netflix-samarbeidene
Det var før helgen at Netflix gikk ut med sin beslutning om å sette av omlag én milliard kroner til ulike krisepakker for de filmarbeiderne som rammes av stans på strømmetjenestens produksjoner. Hovedparten av midlene skal gå til produksjoner utenfor USA.
Foreløpig er det ingen av de norske produksjonene som har mottatt noen henvendelse om en krisepakke, såvidt Rushprint vet. Heller ikke Virke Produsentforeningen eller Norsk filmforbund har hørt noe. Men Netflix melder om at de ønsker å iverksette tiltakene allerede denne uken.
Netflix-serien Hjem til Jul 2, som startet innspillingen første uken i mars, ble forrige uke satt på vent i to uker. Etter all sannsynlighet vil utsettelsen vare lenger. Til NRK sa produsent Trond Kvernstrøm i Oslo Company at utsettelsen vil få økonomiske konsekvenser (vi har ikke fått noe svar fra Kvernstrøm på vår henvendelse).
Meta Foldager, CEO i Sam Productions, som produserer Netflix-serien Ragnarok 2, kan fortelle at de er i løpende kontakt med Netflix, men de har foreløpig ikke vært nødt til å stanse produksjoner eller permittere. Selskapet har ennå ikke gått i produksjon med noen av sine Netflix-samarbeid, og er heller ikke i postproduksjon. Foreløpig kan de utføre manus- og utviklingsarbeid, samt preproduksjon, fra hvert sitt hjemmekontor, forteller hun.
Espen Horn i Motionblur melder på epost at selskapet er ferdig med opptakene på Netflix-filmen Kadaver og i forarbeid på serien Rigor Mortis (arbeidstittel). Det gjør at de kan gjennomføre etterarbeid og forarbeid «i ro og mak med våre egne folk, på våre egne maskiner der det måtte trenges. Vi er derfor ikke preget av koronakrisen på samme måte som produksjonsmiljøene hvor man ser seg nødt til å utsette eller stoppe opptak og/eller produksjonen,» skriver han.
Anders Tangen, som er produsent på Netflix-serien Vikingane, har inntrykk av at strømmetjenesten tar godt vare på sine samarbeidspartnere. «Netflix er nok den beste kanalen å være hos nå. De har en bedre forsikring enn alle de andre og de tar godt vare på alle,» skriver han i en epost.
Ted Sarandos, som er innholdsansvarlig hos Netflix, kan melde om en markant vekst i seertallene for strømmegiganten under koronakrisen. Selv om det etter hvert vil oppstå et tomrom med alle de utsatte produksjonene, er han optimistisk med hensyn til tjenestens evne til å hente det inn igjen. Til Deadline sier han at de planlegger såpass langt fram i tid, at et eventuelt bortfall ikke vil berøre repertoaret før senere på året.
De største norske produksjonene som er stanset av koronaviruset skjer imidlertid ikke i samarbeid med Netflix:
Storfilmen Kampen om Narvik, med et budsjett på 65 millioner kroner, ble forrige uke utsatt på ubestemt tid. Paramounts Mission Impossible 7 er også utsatt, og alle de norske ansatte er permittert, melder Per Henry Borch i Truenorth Norway til Rushprint. Filmen ble i våres tildelt 49,6 millioner kroner i tilskudd fra den norske insentivpotten (under tittelen «Libra»), og man har forventet at produksjonen vil legge igjen 200 millioner kroner i Norge.
Les også:
Nettkino kan avhjelpe filmbransjen i krisesituasjonen