Pjotr Sapegin med stop motion sci-fi dramakomedie

Pjotr Sapegin med stop motion sci-fi dramakomedie

Pjotr Sapegin vender tilbake til sin glassbord-teknikk i animasjonsfilmen ”Menneskets opprinnelse”. Nylig fikk prosjektet støtte fra Svensk filminstitutt.

Forrige uke fikk Pjotr Sapegin produksjonsstøtte fra Svensk filminstitiutt til sin nye film Krystallplaneten (kjent i Norge som Menneskets opprinnelse). Fra før er han tildelt 1.2 millioner fra Norsk filminstitutt til prosjektet som Norwegian Toolbox ved Sapegin, Kristin Günther og Merete Korsberg står oppført som produsent for, sammen med Fabelfjord og svensk coprodusent Dockhus Animation.

Filmen omtales av den svenske kortfilmkonsulenten som ”en animerad dramakomedi med sci-fi-inslag om att hitta sitt rätta jag”.

Filmen skildrer Nora (15) som ”er en opprørsk tenåring som strever med å finne sin sanne identitet og sin plass i verden. Hun kommer på en forklaring: at alle mennesker på jorda opprinnelig emigrerte fra den firkantede Krystallplaneten, men at de mistet hukommelsen på veien. Nora tror hun begynner å huske noe av fortiden på Krystallplaneten. Kanskje det finnes andre som opplever det samme?”

Menneskets opprinnelse er ifølge produsenten selv Sapegins mest ambisiøse og teknisk krevende film hvor han kombinerer animasjon på glassbord og stop motion. Glassbord-teknikken er noe han benyttet med stor suksess i tidligere filmer, og den nye filmen markerer at han er tilbake i sitt naturlige element (les: animasjonsfilmen) etter å ha utforsket live action-formatet i Berserk.

Da prosjektet fikk støtte i 2016 begrunnet NFIs konsulent tildelingen slik:

”Dette er et visuelt originalt prosjekt fra en prisbelønnet og erfaren animasjonsregissør. Sapegin ønsker med denne filmen å bruke sine egne erfaringer som immigrant til Norge, og lage en film om menneskets dobbelthet; om opplevelsen av både tilhørighet og ensomhet som gjør oss annerledes fra noen annen skapning på jorda. Sapegin går her tilbake til å bruke sin glassbordteknikk, som han har hatt stor suksess med tidligere, og kombinerer denne spesielle teknikken med stop-motion 2D- og 3D-animasjons-figurer. Historiens løsning på det universelle mysteriet om menneskets opprinnelse i kombinasjon med regissørens fantasifulle, humoristiske og vakre visuelle univers gjør dette til et prosjekt med en sterk kunstnerisk egenart som jeg tror kan glede et stort nasjonalt og internasjonalt publikum”.

De øvrige som medvirker på produksjonen er produksjonsdesigner Kristin Günther;  fotograf Janne Hansen; musikk av Bel Canto (Anneli Drecker og Nils Johansen); modellmaker Lilliana Swirska, animatørene Marcos Valin og Eirik Grønmo Bjørnsen, dukkermakere Ragnhild Prestholt, Karoline Tveiten, Marianne Nerland, Suzannah Rehell Øistad og Fedor Sapegin.

Pjotr Sapegin

Mer om regissøren:

Pjotr Sapegin er en russisk animatør bosatt i Norge. I Russland arbeidet han i 15 år som scendesigner ved forskjellige teatre, blant annet ved det verdensberømte Bolsjojteateret. I 1990 flyttet han til Norge, og begynte å lage animasjonsfilm. Sapegin har laget en rekke kortfilmer og animasjonsfilmer. I filmene sine bruker han ulike teknikker og materialer, blant annet multiplanteknikk, cut-out og figurer av plastelina. I 2005 laget han sin første langfilm for kino Nå skal du høre, mens Berserk (2010) var hans første live actionfilm i 3D. Sapegin har vunnet flere nasjonale og internasjonale priser for sine kortfilmer. Han vant Amandaprisen for beste kortfilm i 1998 og 2002 med filmene Huset på Kampen og Aria. I 2005 vant han Grand Prix på Tampere int. Short Film Festival for kortfilmen Gjennom mine tykke briller (kilde: NFI).


 

Pjotr Sapegin med stop motion sci-fi dramakomedie

Pjotr Sapegin med stop motion sci-fi dramakomedie

Pjotr Sapegin vender tilbake til sin glassbord-teknikk i animasjonsfilmen ”Menneskets opprinnelse”. Nylig fikk prosjektet støtte fra Svensk filminstitutt.

Forrige uke fikk Pjotr Sapegin produksjonsstøtte fra Svensk filminstitiutt til sin nye film Krystallplaneten (kjent i Norge som Menneskets opprinnelse). Fra før er han tildelt 1.2 millioner fra Norsk filminstitutt til prosjektet som Norwegian Toolbox ved Sapegin, Kristin Günther og Merete Korsberg står oppført som produsent for, sammen med Fabelfjord og svensk coprodusent Dockhus Animation.

Filmen omtales av den svenske kortfilmkonsulenten som ”en animerad dramakomedi med sci-fi-inslag om att hitta sitt rätta jag”.

Filmen skildrer Nora (15) som ”er en opprørsk tenåring som strever med å finne sin sanne identitet og sin plass i verden. Hun kommer på en forklaring: at alle mennesker på jorda opprinnelig emigrerte fra den firkantede Krystallplaneten, men at de mistet hukommelsen på veien. Nora tror hun begynner å huske noe av fortiden på Krystallplaneten. Kanskje det finnes andre som opplever det samme?”

Menneskets opprinnelse er ifølge produsenten selv Sapegins mest ambisiøse og teknisk krevende film hvor han kombinerer animasjon på glassbord og stop motion. Glassbord-teknikken er noe han benyttet med stor suksess i tidligere filmer, og den nye filmen markerer at han er tilbake i sitt naturlige element (les: animasjonsfilmen) etter å ha utforsket live action-formatet i Berserk.

Da prosjektet fikk støtte i 2016 begrunnet NFIs konsulent tildelingen slik:

”Dette er et visuelt originalt prosjekt fra en prisbelønnet og erfaren animasjonsregissør. Sapegin ønsker med denne filmen å bruke sine egne erfaringer som immigrant til Norge, og lage en film om menneskets dobbelthet; om opplevelsen av både tilhørighet og ensomhet som gjør oss annerledes fra noen annen skapning på jorda. Sapegin går her tilbake til å bruke sin glassbordteknikk, som han har hatt stor suksess med tidligere, og kombinerer denne spesielle teknikken med stop-motion 2D- og 3D-animasjons-figurer. Historiens løsning på det universelle mysteriet om menneskets opprinnelse i kombinasjon med regissørens fantasifulle, humoristiske og vakre visuelle univers gjør dette til et prosjekt med en sterk kunstnerisk egenart som jeg tror kan glede et stort nasjonalt og internasjonalt publikum”.

De øvrige som medvirker på produksjonen er produksjonsdesigner Kristin Günther;  fotograf Janne Hansen; musikk av Bel Canto (Anneli Drecker og Nils Johansen); modellmaker Lilliana Swirska, animatørene Marcos Valin og Eirik Grønmo Bjørnsen, dukkermakere Ragnhild Prestholt, Karoline Tveiten, Marianne Nerland, Suzannah Rehell Øistad og Fedor Sapegin.

Pjotr Sapegin

Mer om regissøren:

Pjotr Sapegin er en russisk animatør bosatt i Norge. I Russland arbeidet han i 15 år som scendesigner ved forskjellige teatre, blant annet ved det verdensberømte Bolsjojteateret. I 1990 flyttet han til Norge, og begynte å lage animasjonsfilm. Sapegin har laget en rekke kortfilmer og animasjonsfilmer. I filmene sine bruker han ulike teknikker og materialer, blant annet multiplanteknikk, cut-out og figurer av plastelina. I 2005 laget han sin første langfilm for kino Nå skal du høre, mens Berserk (2010) var hans første live actionfilm i 3D. Sapegin har vunnet flere nasjonale og internasjonale priser for sine kortfilmer. Han vant Amandaprisen for beste kortfilm i 1998 og 2002 med filmene Huset på Kampen og Aria. I 2005 vant han Grand Prix på Tampere int. Short Film Festival for kortfilmen Gjennom mine tykke briller (kilde: NFI).


 

MENY