– VOD kan ikke erstatte kinoen

– VOD kan ikke erstatte kinoen

Video on Demand  kan være et alternativ til kinoen der norske filmer ofte klumper seg sammen om høsten. Men filmbransjen er negativ. – Det VOD-selskapene kan betale er latterlig lite, sier produsent Silje Hopland Eik.

Det har endelig løsnet for streaming-tjenester i Norge. HBO Nordic og Netflix er navnene de fleste hører om i disse dager, i tillegg til en rekke norske aktører. Et stadig tilbakevendende problem i norsk filmbransje er at det produseres flere filmer enn publikum klarer å få med seg. De klumper seg gjerne sammen på høsten, etter en sommer med komplett tørke. I takt med det fallende høstløvet går det inflasjon i termen «kannibalisering».

VOD peker seg ut som en godt kvalifisert kandidat til å kunne avlaste noe av presset på norske kinoer, og gir publikum muligheten til å konsumere norske produksjoner uten å lette på annet enn fjernkontrollen, håndkontrollen eller PC-musen. Bransjen selv derimot er per dags dato ikke spesielt positivt innstilt å ha en virtuell premiere på sine produksjoner.

Produsent hos Filmkameratene, Sveinung Golimo, mener av VOD ikke er en alternativ plattform for kinofilm, men at det kan fungere et som et supplement.

-For brede filmer – som vi jobber med – så er det kino som utgjør det store markedet, og de store filmopplevelsene. Og vi er avhengig av inntjeningen for å forsvare store, kostbare filmer. VOD-plattformen er viktig, men ikke som hovedplattform.

-Vi har tidligere sluppet film direkte på VOD. Trolljegeren ble sluppet først på VOD i det amerikanske markedet. Hvis man har nisjefilmer så er VOD en måte å skape oppmerksomhet rundt filmen på, og det er en mye billigere distribusjon med større sjans for nisjefilmer å tjene penger enn ordinær kinodistribusjon, forteller han.

Også produsent hos Cinenord, Silje Hopland Eik, sier at lønnsomheten i VOD-distribusjon ikke er konkurransedyktig enda.

-Det som skal til er at det er lønnsomhet i det, noe det ikke er per dags dato. Summene som VOD-selskapene kan betale er latterlig små i forhold til det totale salget som kino fortsatt representerer.

Hun forteller at det er kinoene som fortsatt bringer inn inntektene, og burde heller sees på som et alternativ til tv-salg.

-Kino er produsentenes hovedinntektskilde fremdeles, og alt annet er sekundært. Klart, lager du en liten low budget film så kan det være muligheter for lansering på flere plattformer samtidig.

-VOD burde heller sees på som et alternativ til TV-salg. Man kan kutte ut pay- og free-tv-vinduene, og gå rett på VOD med en gang.

Distributør i SF Norge AS Åge Hoffart poengterer at dagens system for støtte tar utgangspunkt i at filmene settes opp på kino.

-Problemet med dagens system er at dersom filmen ikke kommer på kino så  mister produsenten alle muligheter til å få tilbake noe av sin investering; der bør det lages en ordning som gjør at de ikke blir så skadelidende dersom de velger å gå rett på DVD/VOD, noe jeg har ment lenge. For det kan ikke være slik at absolutt alle filmer som er laget på norsk – samme hvem som har finansiert dem – har et krav om å komme på kino.

-Men jeg tror ikke man skal ha egne ordninger for å lage filmer som skal rett på DVD/VOD. Jeg tror man må ha et slags sikkerhetsnett som kompenserer produksjoner som hadde tenkt å gå på kino opprinnelig ikke går konk om de ikke går på kino først. For inntektene fra VOD/DVD alene kan ikke sammenliknes med kinoinntekter slik avregningene er i dag, sier Hoffart.

Direktør i Film og Kino, Lene Løken, sier de ikke har noen planer om å støtte VOD-lansering av filmer.

-Film og Kino har ingen planer om å støtte filmer på VOD. Vi mener at filmene bør vises på kino – først. Hvis noen ønsker å gå direkte på VOD er det greit, men skal filmen på kino så skal den vises der først.

Hun mener at grunnen til at norske filmer ender opp med å konkurrere med hverandre skyldes et for høyt produksjonsantall.

-Min oppfatning er at den generelle politikken i Norge har vært alt for mye fokusert på produksjon av film. Det har vært alt for lite satset på å få i stand et møte mellom filmen og publikum. Formidling av film er veldig viktig. Vi har sett det siste året en rekke filmer som har vært dårlig besøkt. Noen har floppet – det kan man ikke gjøre noe med. Men noen av disse filmene har en kvalitet, og burde ha et potensiale. Men det potensiale ovenfor publikum må det arbeides for å få frem.

-Vi produserer nok film nå. Det som skal satses på nå er å få filmen ut til publikum, avslutter hun.

3 kommentarer til – VOD kan ikke erstatte kinoen

  1. Fin sak! Men har et par kommentarer.

    Tittelen på artikkelen er potensielt litt misvisende – det er vel ingen som tror at VOD kan erstatte kinoen. Ikke på kort sikt, ikke i overskuelig framtid.

    Spørsmålet er om distributører eller produsenter ville funnet det interessant å bruke VOD-formatet i tilfeller der de har en film som ikke finner et stort kinopublikum, men kanskje ville hatt et publikum på hjemmekinomarkedet.

    Silje Hopland Eik sier at «lønnsomheten i VOD-distribusjon ikke er konkurransedyktig ennå», men det syns jeg er litt defensivt. Nei – det er ikke et stort VOD-marked i Norge ennå, men dette bygges jo nå. Det finnes mange aktører med veldig likt tilbud (siden de fleste av oss bruker SF Anytime som aggregator), og dette kunne jo kanskje en kreativ norsk filmbransje ha utnyttet.

    For eksempel ved å inngå samarbeid med en av aktørene om en tidsbegrenset og eksklusiv forhåndspremiere før eller samtidig som filmen går på kino – mot en forhåndsgaranti og en lukrativ splitt i produsentens favør. VOD-tjenesten ville nok ikke kunne tjent inn pengene på å selge filmen, men kunne markedsført seg ved å ha en film tidlig – og dermed bidratt til å bygge omdømme og publikum til sin egen tjeneste.

    Hvis vi har en støtteordning som bygger hindre for slike eksperimenter, er jo det veldig trist.

    Slike eksperimenter har man sett en del av i USA, der filmer som «Margin Call» og «Arbitrage» har hatt en viss suksess med å slippes på iTunes før de fikk (begrenset) kinodistribusjon.

    Én film jeg tenker noe slikt kunne fungert med er for eksempel «Mer eller mindre mann», som jeg selv var interessert i (men ikke SÅ interessert at jeg skaffet barnevakt for å få den med meg på kino). Når den først dukket opp på VOD fire og en halv måned etter kinopremieren hadde imidlertid noe av nyhetsverdien og motivasjonen for å se den forsvunnet.

    Vi får se. Hvis ikke norsk filmbransje er interessert i noe slikt, vil det kanskje være lettere å få til med amerikanske titler.

  2. Som Joakim også påpeker, er det sjelden eller aldri snakk om noe enten/eller når man snakker om kino og VOD (samt selvfølgelig DVD/Blu-ray, som tradisjonelt opererer i samme lanseringsvindu). Om en film tilgjengeliggjøres på en plattform der folk har betalings- og besøksvilje samtidig som filmen får mest mulig blest (som alltid er rundt kinopremieren) ville det i mange tilfeller være til filmens beste. Ikke alle kan eller ønsker å gå på kino for å se alle norske produksjoner, selv om det er filmer de ønsker å få med seg. Selv om piratkopiering sjeldnere er et like stort problem for norske filmer som for storproduksjoner fra Hollywood, er det et symptom på at hjemmekonsumenter ikke er spesielt flinke til å vente på at filmer skal bli lovlig tilgjengelig på VOD når de leser om en film som har premiere på kino. Hver kinobesøker som betaler gir nok mer i kassa enn en utleid VOD-film, men da må altså folk komme seg på kino.

  3. VOD er vel i første rekke en erstatning for DVD og Blu-ray. Mens det stort sett kun er distributørene som har tjent penger på fysisk videodistribusjon, er nettdistribusjon en mulighet for produsentene til å ta tilbake en del av inntektsstrømmen.

    Det er derimot ganske åpenbart at filmene burde havne på VOD mye snarere etter kinolansering, for å dra nytte av markedsføringsstøtet som da alltid settes inn. Da burde selvsagt de ferskeste filmene koste mest. Jeg kunne f.eks. godt tenke meg å betale 150 kr for å se en film dagen etter den forsvinner fra en kino som jeg alt for sjeldent har anledning til å oppsøke.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– VOD kan ikke erstatte kinoen

– VOD kan ikke erstatte kinoen

Video on Demand  kan være et alternativ til kinoen der norske filmer ofte klumper seg sammen om høsten. Men filmbransjen er negativ. – Det VOD-selskapene kan betale er latterlig lite, sier produsent Silje Hopland Eik.

Det har endelig løsnet for streaming-tjenester i Norge. HBO Nordic og Netflix er navnene de fleste hører om i disse dager, i tillegg til en rekke norske aktører. Et stadig tilbakevendende problem i norsk filmbransje er at det produseres flere filmer enn publikum klarer å få med seg. De klumper seg gjerne sammen på høsten, etter en sommer med komplett tørke. I takt med det fallende høstløvet går det inflasjon i termen «kannibalisering».

VOD peker seg ut som en godt kvalifisert kandidat til å kunne avlaste noe av presset på norske kinoer, og gir publikum muligheten til å konsumere norske produksjoner uten å lette på annet enn fjernkontrollen, håndkontrollen eller PC-musen. Bransjen selv derimot er per dags dato ikke spesielt positivt innstilt å ha en virtuell premiere på sine produksjoner.

Produsent hos Filmkameratene, Sveinung Golimo, mener av VOD ikke er en alternativ plattform for kinofilm, men at det kan fungere et som et supplement.

-For brede filmer – som vi jobber med – så er det kino som utgjør det store markedet, og de store filmopplevelsene. Og vi er avhengig av inntjeningen for å forsvare store, kostbare filmer. VOD-plattformen er viktig, men ikke som hovedplattform.

-Vi har tidligere sluppet film direkte på VOD. Trolljegeren ble sluppet først på VOD i det amerikanske markedet. Hvis man har nisjefilmer så er VOD en måte å skape oppmerksomhet rundt filmen på, og det er en mye billigere distribusjon med større sjans for nisjefilmer å tjene penger enn ordinær kinodistribusjon, forteller han.

Også produsent hos Cinenord, Silje Hopland Eik, sier at lønnsomheten i VOD-distribusjon ikke er konkurransedyktig enda.

-Det som skal til er at det er lønnsomhet i det, noe det ikke er per dags dato. Summene som VOD-selskapene kan betale er latterlig små i forhold til det totale salget som kino fortsatt representerer.

Hun forteller at det er kinoene som fortsatt bringer inn inntektene, og burde heller sees på som et alternativ til tv-salg.

-Kino er produsentenes hovedinntektskilde fremdeles, og alt annet er sekundært. Klart, lager du en liten low budget film så kan det være muligheter for lansering på flere plattformer samtidig.

-VOD burde heller sees på som et alternativ til TV-salg. Man kan kutte ut pay- og free-tv-vinduene, og gå rett på VOD med en gang.

Distributør i SF Norge AS Åge Hoffart poengterer at dagens system for støtte tar utgangspunkt i at filmene settes opp på kino.

-Problemet med dagens system er at dersom filmen ikke kommer på kino så  mister produsenten alle muligheter til å få tilbake noe av sin investering; der bør det lages en ordning som gjør at de ikke blir så skadelidende dersom de velger å gå rett på DVD/VOD, noe jeg har ment lenge. For det kan ikke være slik at absolutt alle filmer som er laget på norsk – samme hvem som har finansiert dem – har et krav om å komme på kino.

-Men jeg tror ikke man skal ha egne ordninger for å lage filmer som skal rett på DVD/VOD. Jeg tror man må ha et slags sikkerhetsnett som kompenserer produksjoner som hadde tenkt å gå på kino opprinnelig ikke går konk om de ikke går på kino først. For inntektene fra VOD/DVD alene kan ikke sammenliknes med kinoinntekter slik avregningene er i dag, sier Hoffart.

Direktør i Film og Kino, Lene Løken, sier de ikke har noen planer om å støtte VOD-lansering av filmer.

-Film og Kino har ingen planer om å støtte filmer på VOD. Vi mener at filmene bør vises på kino – først. Hvis noen ønsker å gå direkte på VOD er det greit, men skal filmen på kino så skal den vises der først.

Hun mener at grunnen til at norske filmer ender opp med å konkurrere med hverandre skyldes et for høyt produksjonsantall.

-Min oppfatning er at den generelle politikken i Norge har vært alt for mye fokusert på produksjon av film. Det har vært alt for lite satset på å få i stand et møte mellom filmen og publikum. Formidling av film er veldig viktig. Vi har sett det siste året en rekke filmer som har vært dårlig besøkt. Noen har floppet – det kan man ikke gjøre noe med. Men noen av disse filmene har en kvalitet, og burde ha et potensiale. Men det potensiale ovenfor publikum må det arbeides for å få frem.

-Vi produserer nok film nå. Det som skal satses på nå er å få filmen ut til publikum, avslutter hun.

3 Responses to – VOD kan ikke erstatte kinoen

  1. Fin sak! Men har et par kommentarer.

    Tittelen på artikkelen er potensielt litt misvisende – det er vel ingen som tror at VOD kan erstatte kinoen. Ikke på kort sikt, ikke i overskuelig framtid.

    Spørsmålet er om distributører eller produsenter ville funnet det interessant å bruke VOD-formatet i tilfeller der de har en film som ikke finner et stort kinopublikum, men kanskje ville hatt et publikum på hjemmekinomarkedet.

    Silje Hopland Eik sier at «lønnsomheten i VOD-distribusjon ikke er konkurransedyktig ennå», men det syns jeg er litt defensivt. Nei – det er ikke et stort VOD-marked i Norge ennå, men dette bygges jo nå. Det finnes mange aktører med veldig likt tilbud (siden de fleste av oss bruker SF Anytime som aggregator), og dette kunne jo kanskje en kreativ norsk filmbransje ha utnyttet.

    For eksempel ved å inngå samarbeid med en av aktørene om en tidsbegrenset og eksklusiv forhåndspremiere før eller samtidig som filmen går på kino – mot en forhåndsgaranti og en lukrativ splitt i produsentens favør. VOD-tjenesten ville nok ikke kunne tjent inn pengene på å selge filmen, men kunne markedsført seg ved å ha en film tidlig – og dermed bidratt til å bygge omdømme og publikum til sin egen tjeneste.

    Hvis vi har en støtteordning som bygger hindre for slike eksperimenter, er jo det veldig trist.

    Slike eksperimenter har man sett en del av i USA, der filmer som «Margin Call» og «Arbitrage» har hatt en viss suksess med å slippes på iTunes før de fikk (begrenset) kinodistribusjon.

    Én film jeg tenker noe slikt kunne fungert med er for eksempel «Mer eller mindre mann», som jeg selv var interessert i (men ikke SÅ interessert at jeg skaffet barnevakt for å få den med meg på kino). Når den først dukket opp på VOD fire og en halv måned etter kinopremieren hadde imidlertid noe av nyhetsverdien og motivasjonen for å se den forsvunnet.

    Vi får se. Hvis ikke norsk filmbransje er interessert i noe slikt, vil det kanskje være lettere å få til med amerikanske titler.

  2. Som Joakim også påpeker, er det sjelden eller aldri snakk om noe enten/eller når man snakker om kino og VOD (samt selvfølgelig DVD/Blu-ray, som tradisjonelt opererer i samme lanseringsvindu). Om en film tilgjengeliggjøres på en plattform der folk har betalings- og besøksvilje samtidig som filmen får mest mulig blest (som alltid er rundt kinopremieren) ville det i mange tilfeller være til filmens beste. Ikke alle kan eller ønsker å gå på kino for å se alle norske produksjoner, selv om det er filmer de ønsker å få med seg. Selv om piratkopiering sjeldnere er et like stort problem for norske filmer som for storproduksjoner fra Hollywood, er det et symptom på at hjemmekonsumenter ikke er spesielt flinke til å vente på at filmer skal bli lovlig tilgjengelig på VOD når de leser om en film som har premiere på kino. Hver kinobesøker som betaler gir nok mer i kassa enn en utleid VOD-film, men da må altså folk komme seg på kino.

  3. VOD er vel i første rekke en erstatning for DVD og Blu-ray. Mens det stort sett kun er distributørene som har tjent penger på fysisk videodistribusjon, er nettdistribusjon en mulighet for produsentene til å ta tilbake en del av inntektsstrømmen.

    Det er derimot ganske åpenbart at filmene burde havne på VOD mye snarere etter kinolansering, for å dra nytte av markedsføringsstøtet som da alltid settes inn. Da burde selvsagt de ferskeste filmene koste mest. Jeg kunne f.eks. godt tenke meg å betale 150 kr for å se en film dagen etter den forsvinner fra en kino som jeg alt for sjeldent har anledning til å oppsøke.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY