Jakten på organiske bilder

Jakten på organiske bilder

– Elementer som er utviklet på data ser i utgangspunktet kunstige ut. Vi jobbet mye med å kamuflere dette med kameravinkler, bevegelse, lys og teksturer, forteller Mats Andersen, ansvarlig for digitalt etterarbeid på «Pionér».

Mats Andersen har opprinnelig bakgrunn fra grafisk design. Han har blant annet jobbet mye med å designe platecover. Etter hvert begynte han å lage musikkvideoer, og deretter ble han involvert i flere filmer og etterarbeid.

– Jeg ble involvert i Pionér på bakgrunn av at jeg jobbet med Erik SkjoldbjærgNokas. På den var jeg ansvarlig for visuelle effekter – og så laget jeg tittelsekvensen og plakaten. Jeg jobbet med Pionér i litt over et år.

Som ansvarlig for det digitale etterarbeidet er det viktig å få bildene til å se best mulig ut, samtidig som man må passe på å holde tidsfrister og budsjetter, forteller han.

– Dette er en co-produksjon og det har vært mange involverte. Arbeidet med visuelle effekter har foregått i Oslo, Bergen, London, Stockholm og flere steder i Tyskland. Alle som er med på dette har jo sine egne tanker og ideer. Min jobb handler mye om å få alle til å trekke i riktig retning.

Mats Andersen
Mats Andersen

I Rushprints intervju med Erik Skjoldbjærg beskriver han de digitale bildene i filmen som organiske. Andersen utdyper hvordan dette ble oppnådd:

– Filmen er skutt på Alexa, som er et helt moderne digitalkamera. Samtidig har vi vært på jakt etter en røff og organisk 1970-talls-estetikk. Her har filmens fotograf Jallo Faber gjort en fantastisk jobb. Det er en del elementer i filmens univers som ikke eksisterer i virkeligheten og vi har brukt ulike teknikker for å skape disse.

De har jobbet mye med å få filmens CGI-bilder til å føles som om de er ekte og integrerte.

– Elementer som er utviklet på data ser i utgangspunktet kunstige ut. Vi har jobbet mye med å kamuflere dette med kameravinkler, bevegelse, lys og teksturer. Vi har også brukt mye matte painting-teknikker som går ut på at vi tar detaljer fra gamle foto og integrerer disse i filmen. Dette kan være mer autentisk og enklere enn å utvikle tilsvarende på data. Jeg har sett gjennom mange gamle fotoarkiver.

– For eksempel er oljeplattformen som er med i en del scener gjort på denne måten. Vi har sett gjennom masse gamle fotoarkiver og laget collager av ulike gamle bilder. Disse animerer vi og lyssetter som om de skulle vært 3D-objekter. Dersom man finner de rette bildene fra de rette vinklene kan dette være et bra alternativ til å utvikle tilsvarende på data. Og det føles mer organisk – for det er jo ekte.

pioner 03 768

Selv om Pionér ikke hadde like mye penger til rådighet som store internasjonale produksjoner, er likevel de visuelle effektene imponerende.

– Visuelle effekter er tidkrevende og kostbart. Pionér er en storfilm i norsk målestokk, men vi har jo ikke de samme ressursene som de ofte har internasjonalt.

Det har vært et nært samarbeid med Skjoldberg.

– Jeg brukte mye tid sammen med Erik på å diskutere hvordan vi kunne løse de visuelle utfordringene mest mulig effektivt, med de budsjettene vi hadde. Erik er opptatt av autentisitet og detaljer, og han er flink til å få alle rundt seg til å strekke seg langt og deretter litt lengre.

Hva har så vært den største utfordringen med filmen?

– Den største utfordringen for meg har hele tiden vært å ha full oversikt over prosjektet og å passe på at alle som er involvert jobber på den samme filmen. Pionér har i overkant av 200 effektbilder så det er mye småting å huske på. Jeg har brukt en del esker med post-it lapper. Jeg måtte holde oversikt over hva alle til en hver tid holdt på med og gi kommentarer på det, samtidig som jeg selv laget effekter, grafikk og tittelsekvens, sier han og legger til:

– Det er krevende å hele tiden bytte roller og fokus mellom detaljer og helheten. Dette har vært et fantastisk og lærerikt prosjekt.

Trailer, Pionér:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Jakten på organiske bilder

Jakten på organiske bilder

– Elementer som er utviklet på data ser i utgangspunktet kunstige ut. Vi jobbet mye med å kamuflere dette med kameravinkler, bevegelse, lys og teksturer, forteller Mats Andersen, ansvarlig for digitalt etterarbeid på «Pionér».

Mats Andersen har opprinnelig bakgrunn fra grafisk design. Han har blant annet jobbet mye med å designe platecover. Etter hvert begynte han å lage musikkvideoer, og deretter ble han involvert i flere filmer og etterarbeid.

– Jeg ble involvert i Pionér på bakgrunn av at jeg jobbet med Erik SkjoldbjærgNokas. På den var jeg ansvarlig for visuelle effekter – og så laget jeg tittelsekvensen og plakaten. Jeg jobbet med Pionér i litt over et år.

Som ansvarlig for det digitale etterarbeidet er det viktig å få bildene til å se best mulig ut, samtidig som man må passe på å holde tidsfrister og budsjetter, forteller han.

– Dette er en co-produksjon og det har vært mange involverte. Arbeidet med visuelle effekter har foregått i Oslo, Bergen, London, Stockholm og flere steder i Tyskland. Alle som er med på dette har jo sine egne tanker og ideer. Min jobb handler mye om å få alle til å trekke i riktig retning.

Mats Andersen
Mats Andersen

I Rushprints intervju med Erik Skjoldbjærg beskriver han de digitale bildene i filmen som organiske. Andersen utdyper hvordan dette ble oppnådd:

– Filmen er skutt på Alexa, som er et helt moderne digitalkamera. Samtidig har vi vært på jakt etter en røff og organisk 1970-talls-estetikk. Her har filmens fotograf Jallo Faber gjort en fantastisk jobb. Det er en del elementer i filmens univers som ikke eksisterer i virkeligheten og vi har brukt ulike teknikker for å skape disse.

De har jobbet mye med å få filmens CGI-bilder til å føles som om de er ekte og integrerte.

– Elementer som er utviklet på data ser i utgangspunktet kunstige ut. Vi har jobbet mye med å kamuflere dette med kameravinkler, bevegelse, lys og teksturer. Vi har også brukt mye matte painting-teknikker som går ut på at vi tar detaljer fra gamle foto og integrerer disse i filmen. Dette kan være mer autentisk og enklere enn å utvikle tilsvarende på data. Jeg har sett gjennom mange gamle fotoarkiver.

– For eksempel er oljeplattformen som er med i en del scener gjort på denne måten. Vi har sett gjennom masse gamle fotoarkiver og laget collager av ulike gamle bilder. Disse animerer vi og lyssetter som om de skulle vært 3D-objekter. Dersom man finner de rette bildene fra de rette vinklene kan dette være et bra alternativ til å utvikle tilsvarende på data. Og det føles mer organisk – for det er jo ekte.

pioner 03 768

Selv om Pionér ikke hadde like mye penger til rådighet som store internasjonale produksjoner, er likevel de visuelle effektene imponerende.

– Visuelle effekter er tidkrevende og kostbart. Pionér er en storfilm i norsk målestokk, men vi har jo ikke de samme ressursene som de ofte har internasjonalt.

Det har vært et nært samarbeid med Skjoldberg.

– Jeg brukte mye tid sammen med Erik på å diskutere hvordan vi kunne løse de visuelle utfordringene mest mulig effektivt, med de budsjettene vi hadde. Erik er opptatt av autentisitet og detaljer, og han er flink til å få alle rundt seg til å strekke seg langt og deretter litt lengre.

Hva har så vært den største utfordringen med filmen?

– Den største utfordringen for meg har hele tiden vært å ha full oversikt over prosjektet og å passe på at alle som er involvert jobber på den samme filmen. Pionér har i overkant av 200 effektbilder så det er mye småting å huske på. Jeg har brukt en del esker med post-it lapper. Jeg måtte holde oversikt over hva alle til en hver tid holdt på med og gi kommentarer på det, samtidig som jeg selv laget effekter, grafikk og tittelsekvens, sier han og legger til:

– Det er krevende å hele tiden bytte roller og fokus mellom detaljer og helheten. Dette har vært et fantastisk og lærerikt prosjekt.

Trailer, Pionér:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY