Ti bud for bedre norsk film

Jon Inge Faldalen lanserer her ti bud for bedre (norske) bevegelsesbilder.

1. Husk at livet er viktigere enn film.
Men film kan være en viktig del av livet.

 

2. Møt mennesker.
a. I din umiddelbare nærhet.
b. Og langt unna. Løft blikket – det fins en hel verden å skildre.

 

3. Lag film fordi du .
Må du ikke, la det være. Det fins mye annet du kan gjøre. For å parafrasere filmskaper Erik Løchens kjerne:
a. Filmen må være viktig.
b. Filmen må være viktig for filmskaperen.
c. Det må være viktig at det gjøres nettopp på film; og jeg vil legge til:
d. Det må være viktig at det gjøres .

 

4. Risiker noe – privat, personlig eller politisk.

 

5. Fortell eller vis fram noe vi ikke har sett eller hørt. Ikke bekreft hva vi allerede vet.
a. Dersom du må bruke en mal, husk at også en sjanger er en diskusjon. Det samme er kunstfilmen.
b. Husk at et filmmanus ikke er en film.
c. Tenk menneske, ikke karakter. Både (norske) menn, kvinner og barn er uendelig mer interessante enn representasjonene av dem.
d. All menneskelig erfaring er av interesse, og det vonde og onde bør derfor også utforskes.
e. Alle levende vesener har også potensielt en seksualitet, som rettes mange steder.

 

6. Fortell eller vis fram noe på en måte som vi ikke har sett eller hørt. Tegn utenfor strekene.
a. Husk at bevegelsesbilder kan fremstilles gjennom mange slags materialitet (film, video, fil), mediering (kino, fjernsyn, galleri, computer, mobil) og modus (fiksjon, dokumentar, alternativ).
b. Unngå shot/reverse-shot.
c. Beveg kameraet kun når det du forteller eller viser fram krever det.
d. Klipp når du må.

 

7. Tenk over om all film er samtidig animasjon, fiksjon og dokumentar.
a. Animasjon, fordi bevegelsesbilder alltid består av mindre ubevegelige bilder.
b. Fiksjon, fordi et utvalg alltid gjøres og et perspektiv alltid anlegges.
c. Dokumentar, fordi det alltid fins spor av opprinnelse i verket.

 

8. Studer filmhistorie og filmteori. Det kan hende at det du tenker ikke er særlig originalt.
a. Se mye tidligfilm, der mediets og kunstformens regler stegvis stivner.
b. Se mye samtidsfilm og oppdag at vi ikke har kommet så langt.
c. Studer manifestene til Free Cinema-bevegelsen i England, Oberhausen fra Tyskland, Third Cinema fra Argentina og Dogme fra Danmark. Tenk over hvilke rammer de tenkte under, og sammenlign dem med dine.
d. Studer filmene til østerrikeren Ulrich Seidl, fjernsynsserien Six Feet Under og tekstene til Alf Prøysen, som med mening og motstand skildrer oss.

 

9. Husk at å lage film handler om å trekke det som fins ut fra skyggene av det vi vet (KO Knausgårds låsroman Min kamp parafrasert).

 

10. Husk at norsk film fins ikke – lag film.

 

Jon Inge Faldalen
Oslo, 2010

 

Jon Inge Faldalen er universitetslektor ved UiO, med filmteori, filmanalyse og filmhistorie som fagfelt. Han er også fast spaltist i Rushprint.

8 kommentarer til Ti bud for bedre norsk film

  1. «6b. Unngå shot/reverse-shot.»

    Hvorfor? Bare for å være annerledes? Hvorfor ikke lage regler som sier «aldri bruk totalbilder» «aldri bruk POV» «Aldri bruk en 50 mm linse». Shot/reverse/shot er en veldig god måte å vise samtaler mellom to mennesker på, det er derfor det blir brukt så mye. Husk, det er dialogen og skuespillet som teller når alt kommer til alt, ikke hvordan det er klippet sammen.

  2. Jesus. Det er tydelig å se at denne personen aldri har laget en profesjonell film i sitt liv. Tåpelige lister bestående av et oppkok av svada og ubegrunnede ‘gode råd’ hører hjemme i skoleaviser og Cosmopolitan. Six Feet Under? Ja, velkommen til 2001. Fast spaltist i Rushprint? LOL!

  3. Interessant å se at takhøyden ikke er stor i Rushprint. Den negative kommentaren skrev jeg i går, den ble lagt opp, og i dag er den vekke. Man kan tydeligvis ikke være uenig med Rushprints Offisielle Meninger. Disse 10 budene er tåpelige, ubegrunnede og viser tydelig at artikkelforfatteren ikke vet hva som er viktig når man lager en profesjonell film. At dette kommer fra en ‘fast skribent’ i Rushprint er overraskende. Skal en komme med De 10 Bud må en ha litt mere kjøtt på beina, istedenfor slike synsninger. Så får vi se om dette innlegget blir sensurert også. Tegn utenfor strekene ja.

  4. Godeste Per Bagge (om det er ditt virkelige navn): ingen har fjernet noe her, det må skyldes en feil. Meningen med slike 10 Bud er jo nettopp å få reaksjoner – vi fjerner ingenting. Så fortsett gjerne å skriv, men litt høyere saklighetsnivå hadde vært en fordel for mulig debatt.

  5. Godeste Kjetil Lismon (hvis det er ditt virkelige navn): Det sto på trykk i går, men ikke i dag. Forøvrig, å etterlyse høyere saklighetsnivå etter en så usakelig artikkel som 10 Bud bekrefter det meste. Over & Ut, Good Night & Good Luck.

  6. Selv om noen av underbudene kan tas med en klype salt er dette skrevet både med en imponerende refleksjon over filmmediet muligheter for og med en imponerende innsikt i de mekanikker ofte store kunstnere bruker når de lager film. Fantastisk og inspirerende.

    Å være uenig i budene er fordi man nok tar det litt for bokstavelig. Hvis man er åpen nok til å se det som en filosofisk inngangsvinkel til film tror jeg man kan få et helt nytt perspektiv på hva film er/kan bli, den kunsteriske prosess og… livet i all sin alminnelighet. Hurra!

    Jacob Jarek
    Norsk produsent-elev
    Den Danske Filmskole

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ti bud for bedre norsk film

Jon Inge Faldalen lanserer her ti bud for bedre (norske) bevegelsesbilder.

1. Husk at livet er viktigere enn film.
Men film kan være en viktig del av livet.

 

2. Møt mennesker.
a. I din umiddelbare nærhet.
b. Og langt unna. Løft blikket – det fins en hel verden å skildre.

 

3. Lag film fordi du .
Må du ikke, la det være. Det fins mye annet du kan gjøre. For å parafrasere filmskaper Erik Løchens kjerne:
a. Filmen må være viktig.
b. Filmen må være viktig for filmskaperen.
c. Det må være viktig at det gjøres nettopp på film; og jeg vil legge til:
d. Det må være viktig at det gjøres .

 

4. Risiker noe – privat, personlig eller politisk.

 

5. Fortell eller vis fram noe vi ikke har sett eller hørt. Ikke bekreft hva vi allerede vet.
a. Dersom du må bruke en mal, husk at også en sjanger er en diskusjon. Det samme er kunstfilmen.
b. Husk at et filmmanus ikke er en film.
c. Tenk menneske, ikke karakter. Både (norske) menn, kvinner og barn er uendelig mer interessante enn representasjonene av dem.
d. All menneskelig erfaring er av interesse, og det vonde og onde bør derfor også utforskes.
e. Alle levende vesener har også potensielt en seksualitet, som rettes mange steder.

 

6. Fortell eller vis fram noe på en måte som vi ikke har sett eller hørt. Tegn utenfor strekene.
a. Husk at bevegelsesbilder kan fremstilles gjennom mange slags materialitet (film, video, fil), mediering (kino, fjernsyn, galleri, computer, mobil) og modus (fiksjon, dokumentar, alternativ).
b. Unngå shot/reverse-shot.
c. Beveg kameraet kun når det du forteller eller viser fram krever det.
d. Klipp når du må.

 

7. Tenk over om all film er samtidig animasjon, fiksjon og dokumentar.
a. Animasjon, fordi bevegelsesbilder alltid består av mindre ubevegelige bilder.
b. Fiksjon, fordi et utvalg alltid gjøres og et perspektiv alltid anlegges.
c. Dokumentar, fordi det alltid fins spor av opprinnelse i verket.

 

8. Studer filmhistorie og filmteori. Det kan hende at det du tenker ikke er særlig originalt.
a. Se mye tidligfilm, der mediets og kunstformens regler stegvis stivner.
b. Se mye samtidsfilm og oppdag at vi ikke har kommet så langt.
c. Studer manifestene til Free Cinema-bevegelsen i England, Oberhausen fra Tyskland, Third Cinema fra Argentina og Dogme fra Danmark. Tenk over hvilke rammer de tenkte under, og sammenlign dem med dine.
d. Studer filmene til østerrikeren Ulrich Seidl, fjernsynsserien Six Feet Under og tekstene til Alf Prøysen, som med mening og motstand skildrer oss.

 

9. Husk at å lage film handler om å trekke det som fins ut fra skyggene av det vi vet (KO Knausgårds låsroman Min kamp parafrasert).

 

10. Husk at norsk film fins ikke – lag film.

 

Jon Inge Faldalen
Oslo, 2010

 

Jon Inge Faldalen er universitetslektor ved UiO, med filmteori, filmanalyse og filmhistorie som fagfelt. Han er også fast spaltist i Rushprint.

8 Responses to Ti bud for bedre norsk film

  1. «6b. Unngå shot/reverse-shot.»

    Hvorfor? Bare for å være annerledes? Hvorfor ikke lage regler som sier «aldri bruk totalbilder» «aldri bruk POV» «Aldri bruk en 50 mm linse». Shot/reverse/shot er en veldig god måte å vise samtaler mellom to mennesker på, det er derfor det blir brukt så mye. Husk, det er dialogen og skuespillet som teller når alt kommer til alt, ikke hvordan det er klippet sammen.

  2. Jesus. Det er tydelig å se at denne personen aldri har laget en profesjonell film i sitt liv. Tåpelige lister bestående av et oppkok av svada og ubegrunnede ‘gode råd’ hører hjemme i skoleaviser og Cosmopolitan. Six Feet Under? Ja, velkommen til 2001. Fast spaltist i Rushprint? LOL!

  3. Interessant å se at takhøyden ikke er stor i Rushprint. Den negative kommentaren skrev jeg i går, den ble lagt opp, og i dag er den vekke. Man kan tydeligvis ikke være uenig med Rushprints Offisielle Meninger. Disse 10 budene er tåpelige, ubegrunnede og viser tydelig at artikkelforfatteren ikke vet hva som er viktig når man lager en profesjonell film. At dette kommer fra en ‘fast skribent’ i Rushprint er overraskende. Skal en komme med De 10 Bud må en ha litt mere kjøtt på beina, istedenfor slike synsninger. Så får vi se om dette innlegget blir sensurert også. Tegn utenfor strekene ja.

  4. Godeste Per Bagge (om det er ditt virkelige navn): ingen har fjernet noe her, det må skyldes en feil. Meningen med slike 10 Bud er jo nettopp å få reaksjoner – vi fjerner ingenting. Så fortsett gjerne å skriv, men litt høyere saklighetsnivå hadde vært en fordel for mulig debatt.

  5. Godeste Kjetil Lismon (hvis det er ditt virkelige navn): Det sto på trykk i går, men ikke i dag. Forøvrig, å etterlyse høyere saklighetsnivå etter en så usakelig artikkel som 10 Bud bekrefter det meste. Over & Ut, Good Night & Good Luck.

  6. Selv om noen av underbudene kan tas med en klype salt er dette skrevet både med en imponerende refleksjon over filmmediet muligheter for og med en imponerende innsikt i de mekanikker ofte store kunstnere bruker når de lager film. Fantastisk og inspirerende.

    Å være uenig i budene er fordi man nok tar det litt for bokstavelig. Hvis man er åpen nok til å se det som en filosofisk inngangsvinkel til film tror jeg man kan få et helt nytt perspektiv på hva film er/kan bli, den kunsteriske prosess og… livet i all sin alminnelighet. Hurra!

    Jacob Jarek
    Norsk produsent-elev
    Den Danske Filmskole

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY