Lei inn eksterne krefter i kombinasjon med det som allerede fins av kompetanse på NRK Drama og TV-kvelden er reddet, mener fotograf Gaute Gunnari.

Lei inn eksterne krefter i kombinasjon med det som allerede fins av kompetanse på NRK Drama og TV-kvelden er reddet, mener fotograf Gaute Gunnari.
I Aftenposten onsdag 17 november under overskriften ”En bastion for fall” (senere publisert på Rushprint.no) refererer Kjetil Lismoen til filmfotograf John Christian Rosenlund som skal ha uttalt etter sine erfaringer med dramaproduksjonen «Størst av alt», at ”skal man vinne en Emmy, kan
man ikke stille med bedriftslaget og treski” – med henvisning til ett tungrodd NRK-system.
Det er både trist og feil at en slik uttalelse skal få stå uimotsagt og bli referert til som en slags sannhet på ghrunn av Rosenlunds dårlige erfaringer med NRK Drama. Det er en enkel metafor som sikkert klinger godt og høster stor latter blandt filmarbeidere. Grunnen til at jeg ikke ler er fordi den bygger opp under den skepsis frilansere har til NRK som ett uproft og tungrodd system, en skepsis som bygger på ren uvitenhet og en ovenfra og ned-holdning.
Våren 2010 fotograferte jeg en TV-serie for NRK Drama med arbeidstittel Taxi 123, regi Ulrik Imtiaz Rolfsen, en thriller om svindel i det pakistanske taxi- miljøet.
Da fikk jeg erfare at NRK Drama sitter med en betydelig kompetanse som ikke ligger tilbake for andre norske produksjonsmiljøer. I alle faser av det som kjennetegner en dramaproduksjon var mitt møte med NRK Drama en positiv opplevelse. Det er ganske enkelt en dedikert gjeng som ønsker å lage bra TV Drama og skulle det vise seg at Taxi 123 ikke innfrir forventningene, så skyldes ikke dette manglende kompetanse hos NRK.
Hvordan NRK drama skal styres i fremtiden skal jeg ikke legge meg opp i, men jeg tenker med glede tilbake på den gangen jeg var med i oppstarten av U-redaksjonen (1992) og fikk lov til å være med på å lage historisk bra Ungdoms TV. Det var ett miljø nesten utelukkende bestående av unge frilansere, som fikk lov til å boltre seg under vingene til Karin Julsrud, men i Regi av NRK.
Lei inn eksterne krefter i kombinasjon med det som allerede fins av kompetanse på huset og TV-kvelden er reddet.
Gaute Gunnari
Filmfotograf
Les de andre innleggene i debatten:
NRK Drama – et monster uten hode?
NRKs ansvar for fortellerkunsten
Lei inn eksterne krefter i kombinasjon med det som allerede fins av kompetanse på NRK Drama og TV-kvelden er reddet, mener fotograf Gaute Gunnari.
I Aftenposten onsdag 17 november under overskriften ”En bastion for fall” (senere publisert på Rushprint.no) refererer Kjetil Lismoen til filmfotograf John Christian Rosenlund som skal ha uttalt etter sine erfaringer med dramaproduksjonen «Størst av alt», at ”skal man vinne en Emmy, kan
man ikke stille med bedriftslaget og treski” – med henvisning til ett tungrodd NRK-system.
Det er både trist og feil at en slik uttalelse skal få stå uimotsagt og bli referert til som en slags sannhet på ghrunn av Rosenlunds dårlige erfaringer med NRK Drama. Det er en enkel metafor som sikkert klinger godt og høster stor latter blandt filmarbeidere. Grunnen til at jeg ikke ler er fordi den bygger opp under den skepsis frilansere har til NRK som ett uproft og tungrodd system, en skepsis som bygger på ren uvitenhet og en ovenfra og ned-holdning.
Våren 2010 fotograferte jeg en TV-serie for NRK Drama med arbeidstittel Taxi 123, regi Ulrik Imtiaz Rolfsen, en thriller om svindel i det pakistanske taxi- miljøet.
Da fikk jeg erfare at NRK Drama sitter med en betydelig kompetanse som ikke ligger tilbake for andre norske produksjonsmiljøer. I alle faser av det som kjennetegner en dramaproduksjon var mitt møte med NRK Drama en positiv opplevelse. Det er ganske enkelt en dedikert gjeng som ønsker å lage bra TV Drama og skulle det vise seg at Taxi 123 ikke innfrir forventningene, så skyldes ikke dette manglende kompetanse hos NRK.
Hvordan NRK drama skal styres i fremtiden skal jeg ikke legge meg opp i, men jeg tenker med glede tilbake på den gangen jeg var med i oppstarten av U-redaksjonen (1992) og fikk lov til å være med på å lage historisk bra Ungdoms TV. Det var ett miljø nesten utelukkende bestående av unge frilansere, som fikk lov til å boltre seg under vingene til Karin Julsrud, men i Regi av NRK.
Lei inn eksterne krefter i kombinasjon med det som allerede fins av kompetanse på huset og TV-kvelden er reddet.
Gaute Gunnari
Filmfotograf
Les de andre innleggene i debatten:
NRK Drama – et monster uten hode?
NRKs ansvar for fortellerkunsten
…“refererer Kjetil Lismoen til filmfotograf John Christian Rosenlund som skal ha uttalt etter sine erfaringer med dramaproduksjonen «Størst av alt», at ”skal man vinne en Emmy, kan ?man ikke stille med bedriftslaget og treski” – med henvisning til ett tungrodd NRK-system”
Er enig med deg Gaute. Det finnes folk med topp kompetanse innen for NRK drama. På ”Størst av Alt ” som du referer til hadde jeg topp lysmester , topp scenograf, imponerende bra dekor og snekkere for nå nevne noen. Det jeg henviste til – er et NRK system som ikke er bygget for å serve NRK drama slik jeg mener en drama-avdelig bør fungere i 2010.
For noen år tilbake –allerede før ”Størst av Alt” fikk jeg vite at det var ”bestemt” at NRK skulle legge ned NRK drama. Dette var da ikke offentlig uttalt – men det hele kom fra såkalte pålitelige kilder. Det jeg reagerte på etter ”Størst av Alt” – og som jeg fremedels reagere veldig på , er at det etter min mening ikke har eksistert en NRK politikk de siste 5-10 årene som vil drama avdelings beste.
Når det er folk i toppledelsen som ønsker at drama avdelingen skal legges ned uten å tørre å si det offentlig, uten å lage en helhetlig politikk med dette som utgangspunkt, da er det ikke å forvente annet enn at det blir vanskelig å drive avdelingen. Det tungrodde systemet jeg opplevde var ikke drama avdelingen i selv , men de avdelingene som dramaavdelingen måtte forholde seg til – som ikke hadde noen innlevelse til det vi skulle lage, (noe man kanskje heller ikke kan forvente i en såpass stor bedrift) Men innlevelse og engasjement med utgangspunkt i den historien vi ønsker å fortelle – er som du vet like godt som jeg – en forutsetning for å lykkes med drama produksjon.
Jeg tror som deg at vi er tjent med en NRK drama avdeling. Men da må den være ønsket av toppledelsen og fungere som en del av den virkeligheten som nå finnes utenfor NRK drama. De må gis de samme muligheter og spillerom som vi frilansere tar for gitt – når man skal sette sammen stab, velge teknikk og planlegge sin innspillingsplan.
U redaksjonen som du referer til var en liten satellitt i NRK universet som levde sitt egent liv og var banebrytende for sin tid. Hvis NRK drama ble drevet etter inspirasjon fra ”Karen Julsrud ´s nærmets anarkistisk ( i NRK målestokk) U redaksjon ” så tror jeg vi hadde hatt en veldig spennende drama avdeling.
Hilsen
John Christian Rosenlund
-for tiden på opptak i Dublin
…“refererer Kjetil Lismoen til filmfotograf John Christian Rosenlund som skal ha uttalt etter sine erfaringer med dramaproduksjonen «Størst av alt», at ”skal man vinne en Emmy, kan ?man ikke stille med bedriftslaget og treski” – med henvisning til ett tungrodd NRK-system”
Er enig med deg Gaute. Det finnes folk med topp kompetanse innen for NRK drama. På ”Størst av Alt ” som du referer til hadde jeg topp lysmester , topp scenograf, imponerende bra dekor og snekkere for nå nevne noen. Det jeg henviste til – er et NRK system som ikke er bygget for å serve NRK drama slik jeg mener en drama-avdelig bør fungere i 2010.
For noen år tilbake –allerede før ”Størst av Alt” fikk jeg vite at det var ”bestemt” at NRK skulle legge ned NRK drama. Dette var da ikke offentlig uttalt – men det hele kom fra såkalte pålitelige kilder. Det jeg reagerte på etter ”Størst av Alt” – og som jeg fremedels reagere veldig på , er at det etter min mening ikke har eksistert en NRK politikk de siste 5-10 årene som vil drama avdelings beste.
Når det er folk i toppledelsen som ønsker at drama avdelingen skal legges ned uten å tørre å si det offentlig, uten å lage en helhetlig politikk med dette som utgangspunkt, da er det ikke å forvente annet enn at det blir vanskelig å drive avdelingen. Det tungrodde systemet jeg opplevde var ikke drama avdelingen i selv , men de avdelingene som dramaavdelingen måtte forholde seg til – som ikke hadde noen innlevelse til det vi skulle lage, (noe man kanskje heller ikke kan forvente i en såpass stor bedrift) Men innlevelse og engasjement med utgangspunkt i den historien vi ønsker å fortelle – er som du vet like godt som jeg – en forutsetning for å lykkes med drama produksjon.
Jeg tror som deg at vi er tjent med en NRK drama avdeling. Men da må den være ønsket av toppledelsen og fungere som en del av den virkeligheten som nå finnes utenfor NRK drama. De må gis de samme muligheter og spillerom som vi frilansere tar for gitt – når man skal sette sammen stab, velge teknikk og planlegge sin innspillingsplan.
U redaksjonen som du referer til var en liten satellitt i NRK universet som levde sitt egent liv og var banebrytende for sin tid. Hvis NRK drama ble drevet etter inspirasjon fra ”Karen Julsrud ´s nærmets anarkistisk ( i NRK målestokk) U redaksjon ” så tror jeg vi hadde hatt en veldig spennende drama avdeling.
Hilsen
John Christian Rosenlund
-for tiden på opptak i Dublin