– NRK Drama er ikke et godt sted å være for eksterne aktører som kommer dit for å jobbe, skriver Kathrine Haugen i dette innlegget i debatten om NRK Drama.
– NRK Drama er ikke et godt sted å være for eksterne aktører som kommer dit for å jobbe, skriver Kathrine Haugen i dette innlegget i debatten om NRK Drama.
Det første som slo meg da jeg leste Jan Strande Ødegaardstuen og Margrete Kåsets innlegg i debatten rundt NRK Dramas mulige nedleggelse er at deres behov for oppklaring av hva NRK Drama TV egentlig er, virker overflødig. Bransjen, det være seg produsenter, forfattere, regissører, fotografer og klippere, vet hva NRK Drama er. Hvordan kulturen er der, nivået på kompetansen og behandlingen av eksterne aktører som samarbeider med avdelingen.
Det er rørende om Kåset og Ødegaardstuen tror den manglende støtten fra tidligere samarbeidspartnere og konkurrenter beror på for lite informasjon. Beklageligvis for avdelingen er det min kunnskap om, og erfaring med NRK Drama som gjør at jeg ikke kan gå ut og forsvare dens videre eksistens. NRK Drama er ikke et godt sted å være for eksterne aktører som kommer dit for å jobbe. Avdelingen har ikke høyere kompetanse på utvikling og gjennomføring av prosjekter enn andre norske produsenter. Tvert imot. Det vet jeg gjennom egen og andres erfaringer.
Denne kjensgjerning har ført til at ledelsen i NRK nå foreslår å legge avdelingen ned. Antageligvis fordi de føler seg sikre på at kanalens behov for norskprodusert drama blir ivaretatt av eksterne serieskapere.
At de som arbeider i NRK Drama lever og ånder for det de jobber med er unødvendig å poengtere. Det bør være en selvfølge. Det de kanskje ikke er klar over er at deres brennende interesse ikke er unik. Vi er mange i bransjen som har våre hjerter på samme sted, og som etter hvert har opparbeidet oss en kompetanse norske tv-seere vil kunne dra nytte av. Det eksterne miljøet består av mennesker som ikke bare lager spillefilm, men som i likhet med ansatte i NRK Drama har sitt hjerte i tv. Disse menneskene kommer til å fortsette å skape tv-drama selv om NRK Drama blir lagt ned. Jeg synes Ødegaardstuen og Kåset overvurderer betydningen av seg selv og sin egen avdeling i så måte, men tanken er vel at så lenge ingen andre sier hvor dyktige og viktige de er, så får de gjøre det selv.
Jeg tror frykten for forringelse av kvalitet er ubegrunnet. Norsk film og tv-bransje har aldri produsert så mye drama som den gjør nå. Det har ei heller før vært så mange utdannede og kvalifiserte filmfolk i dette landet som nå. Så lenge publikums behov for å identifisere seg med det norske er til stede, og så lenge det er serieskapere som lever og ånder for det de gjør, vil kontinuiteten i produksjonen holdes oppe.
NRK Drama har forsømt sine oppgaver i lang tid. De produserer for lite, de er lite nyskapende både når det gjelder såkalte smale serier, men ikke minst når det gjelder serier i Himmelblå-segmentet. En del av en allmennkringkasters oppgave er å lage serier for det brede publikum, men også her har NRK Drama sviktet. Det er en skam og et mysterium at man ikke før Himmelblå har klart å produsere en serie som har trukket mer enn 1 million seere. Kort sagt har avdelingen laget for få gode serier over for lang tid. De har ikke bidratt til å skape et godt fagmiljø, kanskje fordi rekrutteringen bærer preg av at man knytter til seg mennesker basert på vennskap og slektsforhold snarere enn kompetanse. Avdelingen har ikke satset langsiktig på originalskrevet norsk drama, men har en overvekt av adaptasjoner på sitt repertoar. Og her må jeg minne om at også Himmelblå var en omskrivning av en allerede eksisterende serie og at NRK Drama faktisk samarbeidet med en ekstern produsent, News On Request, som bidro sterkt til seriens suksess. NRK Drama har ikke hatt en klar visjon med sin virksomhet. Avdelingen har lidd under en leder uten fagkunnskap og retning, og i stedet for å være det lokomotivet og det solide fagmiljøet den kunne vært, har avdelingen utspilt sin rolle.
Symptomatisk er Ødegaardstuens og Kåsets innvending om at de har så mange å forholde seg til i NRK systemet når de skal bestemme hvilke serier de skal produsere. Dette vitner om svake produsenter som ikke er på tilbudssiden. Som mangler bredde i utviklingen av ideer og også en tydelig og klar visjon om hva de skal lage. De er passive, konforme og lar seg diktere. Jeg opplever at avdelingen ser seg forvirret om til naboland og spesielt til Danmark i håp om å knekke koden. Hvor nyskapende er det å kopiere? Hva med å definere selv hva som skal lages og på hvilken måte? En visjonær og kunnskapsrik dramasjef kunne muligens utgjort en forskjell, vært hodet på monsteret, men med NRK Dramas historikk i bakhodet, så ville det være vanskelig å rekruttere en som er sterk nok til å blåse liv i denne dinosauren. Forhåpentligvis blir avdelingen lagt ned og ressursene overført til et mer enn klart eksternt produksjonsmiljø.
Jeg er sikker på at i det eventuelle vakuumet som oppstår etter en eventuell nedleggelse av dramaavdelingen i NRK, så vil det oppstå et nytt miljø. Serieskapere vil søke sammen og dra nytte av hverandres erfaringer. Dette miljøet vil ikke bli holdt kunstig i live, men springe ut fra de brennende tv-seriehjerter.
Kathrine Haugen
Kathrine Haugen er utdannet manusforfatter fra Den Norske Filmskolen på Lillehammer, hun var norsk konseptutvikler og hovedforfatter av ”Himmelblå”. Haugen produserte sommeren 2010 sin første spillefilm i sitt eget produksjonsselskap Filimo Film AS.
Les de andre innleggene i debatten:
NRK Drama – et monster uten hode?
NRKs ansvar for fortellerkunsten
– NRK Drama er ikke et godt sted å være for eksterne aktører som kommer dit for å jobbe, skriver Kathrine Haugen i dette innlegget i debatten om NRK Drama.
Det første som slo meg da jeg leste Jan Strande Ødegaardstuen og Margrete Kåsets innlegg i debatten rundt NRK Dramas mulige nedleggelse er at deres behov for oppklaring av hva NRK Drama TV egentlig er, virker overflødig. Bransjen, det være seg produsenter, forfattere, regissører, fotografer og klippere, vet hva NRK Drama er. Hvordan kulturen er der, nivået på kompetansen og behandlingen av eksterne aktører som samarbeider med avdelingen.
Det er rørende om Kåset og Ødegaardstuen tror den manglende støtten fra tidligere samarbeidspartnere og konkurrenter beror på for lite informasjon. Beklageligvis for avdelingen er det min kunnskap om, og erfaring med NRK Drama som gjør at jeg ikke kan gå ut og forsvare dens videre eksistens. NRK Drama er ikke et godt sted å være for eksterne aktører som kommer dit for å jobbe. Avdelingen har ikke høyere kompetanse på utvikling og gjennomføring av prosjekter enn andre norske produsenter. Tvert imot. Det vet jeg gjennom egen og andres erfaringer.
Denne kjensgjerning har ført til at ledelsen i NRK nå foreslår å legge avdelingen ned. Antageligvis fordi de føler seg sikre på at kanalens behov for norskprodusert drama blir ivaretatt av eksterne serieskapere.
At de som arbeider i NRK Drama lever og ånder for det de jobber med er unødvendig å poengtere. Det bør være en selvfølge. Det de kanskje ikke er klar over er at deres brennende interesse ikke er unik. Vi er mange i bransjen som har våre hjerter på samme sted, og som etter hvert har opparbeidet oss en kompetanse norske tv-seere vil kunne dra nytte av. Det eksterne miljøet består av mennesker som ikke bare lager spillefilm, men som i likhet med ansatte i NRK Drama har sitt hjerte i tv. Disse menneskene kommer til å fortsette å skape tv-drama selv om NRK Drama blir lagt ned. Jeg synes Ødegaardstuen og Kåset overvurderer betydningen av seg selv og sin egen avdeling i så måte, men tanken er vel at så lenge ingen andre sier hvor dyktige og viktige de er, så får de gjøre det selv.
Jeg tror frykten for forringelse av kvalitet er ubegrunnet. Norsk film og tv-bransje har aldri produsert så mye drama som den gjør nå. Det har ei heller før vært så mange utdannede og kvalifiserte filmfolk i dette landet som nå. Så lenge publikums behov for å identifisere seg med det norske er til stede, og så lenge det er serieskapere som lever og ånder for det de gjør, vil kontinuiteten i produksjonen holdes oppe.
NRK Drama har forsømt sine oppgaver i lang tid. De produserer for lite, de er lite nyskapende både når det gjelder såkalte smale serier, men ikke minst når det gjelder serier i Himmelblå-segmentet. En del av en allmennkringkasters oppgave er å lage serier for det brede publikum, men også her har NRK Drama sviktet. Det er en skam og et mysterium at man ikke før Himmelblå har klart å produsere en serie som har trukket mer enn 1 million seere. Kort sagt har avdelingen laget for få gode serier over for lang tid. De har ikke bidratt til å skape et godt fagmiljø, kanskje fordi rekrutteringen bærer preg av at man knytter til seg mennesker basert på vennskap og slektsforhold snarere enn kompetanse. Avdelingen har ikke satset langsiktig på originalskrevet norsk drama, men har en overvekt av adaptasjoner på sitt repertoar. Og her må jeg minne om at også Himmelblå var en omskrivning av en allerede eksisterende serie og at NRK Drama faktisk samarbeidet med en ekstern produsent, News On Request, som bidro sterkt til seriens suksess. NRK Drama har ikke hatt en klar visjon med sin virksomhet. Avdelingen har lidd under en leder uten fagkunnskap og retning, og i stedet for å være det lokomotivet og det solide fagmiljøet den kunne vært, har avdelingen utspilt sin rolle.
Symptomatisk er Ødegaardstuens og Kåsets innvending om at de har så mange å forholde seg til i NRK systemet når de skal bestemme hvilke serier de skal produsere. Dette vitner om svake produsenter som ikke er på tilbudssiden. Som mangler bredde i utviklingen av ideer og også en tydelig og klar visjon om hva de skal lage. De er passive, konforme og lar seg diktere. Jeg opplever at avdelingen ser seg forvirret om til naboland og spesielt til Danmark i håp om å knekke koden. Hvor nyskapende er det å kopiere? Hva med å definere selv hva som skal lages og på hvilken måte? En visjonær og kunnskapsrik dramasjef kunne muligens utgjort en forskjell, vært hodet på monsteret, men med NRK Dramas historikk i bakhodet, så ville det være vanskelig å rekruttere en som er sterk nok til å blåse liv i denne dinosauren. Forhåpentligvis blir avdelingen lagt ned og ressursene overført til et mer enn klart eksternt produksjonsmiljø.
Jeg er sikker på at i det eventuelle vakuumet som oppstår etter en eventuell nedleggelse av dramaavdelingen i NRK, så vil det oppstå et nytt miljø. Serieskapere vil søke sammen og dra nytte av hverandres erfaringer. Dette miljøet vil ikke bli holdt kunstig i live, men springe ut fra de brennende tv-seriehjerter.
Kathrine Haugen
Kathrine Haugen er utdannet manusforfatter fra Den Norske Filmskolen på Lillehammer, hun var norsk konseptutvikler og hovedforfatter av ”Himmelblå”. Haugen produserte sommeren 2010 sin første spillefilm i sitt eget produksjonsselskap Filimo Film AS.
Les de andre innleggene i debatten:
NRK Drama – et monster uten hode?
NRKs ansvar for fortellerkunsten
NRK Drama må være et sted hvor regissører og manusforfattere får laget korte dramaer og animasjoner, novellefilmer hvor regissører – unge og eldre – fikk utfolde seg og hvor vi lager serier som reflekterer vår samtid og historie. Men når man skal skjære ned for å få plass til nettavis for å bli større enn Aftenposten og distriktskontorer, taper drama – internt og eksternt. Og det er et dramatisk slag. toreseverin
NRK Drama må være et sted hvor regissører og manusforfattere får laget korte dramaer og animasjoner, novellefilmer hvor regissører – unge og eldre – fikk utfolde seg og hvor vi lager serier som reflekterer vår samtid og historie. Men når man skal skjære ned for å få plass til nettavis for å bli større enn Aftenposten og distriktskontorer, taper drama – internt og eksternt. Og det er et dramatisk slag. toreseverin