-Tungrodd dramaavdeling

Det kan være en god idé å legge dramaproduksjon ut av NRK, mener to filmskapere som snart er aktuelle med hver sin tv-serie – for NRK.

Janic Heen har regissert dramaserien Brødre (som vises på NRK i 2011). Han mener det er en interessant tanke å flytte all produksjon av TV-drama ut i bransjen.

 

– Det oppleves som at NRK Drama som produksjonssted trekker med seg en del ballast som aktører ellers i bransjen ikke trenger å ta hensyn til. Produksjonsapparatet deres har en imponerende historikk – men det er tungrodd. Selv om intensjonene fra dramaledelsen er gode og nyskapende, står man hele tiden i fare for at disse ambisjonene strander i produksjonssystemet. Det handler om fleksibilitet. Produksjonsmiljøet ellers kan tilby en langt større grad av fleksibilitet og man kan i langt større grad skreddersy produksjoner til spesielle behov – for spesielle ideer.

 

Heen er ikke nødvendigvis enig i at NRK Drama mangler en strategi for å nå nye TV-seere.

 

– Da jeg laget Brødre, som var en ren NRK Drama-produksjon, så var nettopp dette med nye målgrupper en diskusjon ledelsen var veldig bevisst på. Man ville lage noe som var litt annerledes og som kunne nå andre seere. Ambisjonene om å eksperimentere og prøve ut nye produksjonsformer var helt klart til stede.

 

Kari Moen Kristiansen er produsent i Tordenfilm. Hun har produsert den snart tv-aktuelle serien Koselig meg peis. Som ekstern produsent så synes hun at det er en god ide å flytte produksjonen av TV-drama ut av NRK.

 

– Det forutsetter at den eksterne bransjen kan levere tilsvarende eller bedre drama, kostnadseffektivt og i like stort volum. Og det tror jeg vi kan. Den norske film og tv-bransjen har gjennom de senere år bygget seg opp stor kompetanse innen tv-produksjon, og i tillegg er det nå en stor interesse både blant unge talenter og erfarne manusforfattere og regissører for å lage TV-drama. Det forutsetter også at dette er en omfordeling av midler og ikke et stort kutt i den totale potten til produksjon av norsk TV-drama.

 

Hun mener det er viktig at NRK tilrettelegger de eksterne produksjonene på en måte som opprettholder kvaliteten.

 

– Det er en illusjon å tro at enhver ekstern produksjon kan skaffe til veie mye ekstern finansiering. Det er også viktig å jobbe for å sikre en kontinuitet og stabilitet i tv-drama produksjonen som kan videreføre nødvendig kompetanse.

 

Dramasjefen i NRK har sagt at det er avgjørende for NRK å ha en intern dramaproduksjon og at kvalitetsdrama best sikres ved stor intern dramaproduksjon. Moen Kristiansen er uenig.


– Det er veldig viktig at NRK som allmennkringkaster satser på utvikling og produksjon av norsk TV-drama slik at de kan gi sine seere et variert tilbud. Men jeg mener det ikke er en forutsetning at en intern avdeling skal stå for dette tilbudet, all den tid det finnes kompetanse og talent også eksternt.

 

Heen klarer ikke helt å se hvorfor kvalitetsdrama ikke kan skapes like lett på utsiden av NRK.

 

– Jeg mener ikke at man skal avskrive de ressursene NRK sitter på selv. Jeg opplever at det finnes mange svært dyktige mennesker med spennende visjoner der – men jeg tror disse menneskene vil kunne gjøre en like god jobb – kanskje bedre – som del av det eksterne produksjonsmiljøet.

 

Heen sier det vil være til stor fordel produksjonsmiljøet hvis NRK setter ut mer av dramaproduksjonene eksternt til de uavhengige produksjonsselskapene.

 

– Film- og TV-bransjen er en freelance-tung bransje. Det er et stadig tilbakevendende problem at fagfolk og kreative mangler kontinuitet i arbeidet sitt. Det skyldes at mengden av produksjoner er uforutsigbar og gjenstand for store svingninger. Hvis en større del av TV-drama ble produsert innenfor samme bransje som spillefilm og reklamefilm ville folk få et ekstra ben å stå på. Det ville sikre mer kontinuitet og trygghet i miljøet. Samtidig vil man i mye større grad kunne hente opp og bruke impulser fra andre produksjonsformer enn bare TV, og jeg tror det er dette som skal til hvis man skal få de virkelige innovative og spennende prosjektene.

 

Les mer:

En bastion for fall?

NRKs ansvar for fortellerkunsten

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

-Tungrodd dramaavdeling

Det kan være en god idé å legge dramaproduksjon ut av NRK, mener to filmskapere som snart er aktuelle med hver sin tv-serie – for NRK.

Janic Heen har regissert dramaserien Brødre (som vises på NRK i 2011). Han mener det er en interessant tanke å flytte all produksjon av TV-drama ut i bransjen.

 

– Det oppleves som at NRK Drama som produksjonssted trekker med seg en del ballast som aktører ellers i bransjen ikke trenger å ta hensyn til. Produksjonsapparatet deres har en imponerende historikk – men det er tungrodd. Selv om intensjonene fra dramaledelsen er gode og nyskapende, står man hele tiden i fare for at disse ambisjonene strander i produksjonssystemet. Det handler om fleksibilitet. Produksjonsmiljøet ellers kan tilby en langt større grad av fleksibilitet og man kan i langt større grad skreddersy produksjoner til spesielle behov – for spesielle ideer.

 

Heen er ikke nødvendigvis enig i at NRK Drama mangler en strategi for å nå nye TV-seere.

 

– Da jeg laget Brødre, som var en ren NRK Drama-produksjon, så var nettopp dette med nye målgrupper en diskusjon ledelsen var veldig bevisst på. Man ville lage noe som var litt annerledes og som kunne nå andre seere. Ambisjonene om å eksperimentere og prøve ut nye produksjonsformer var helt klart til stede.

 

Kari Moen Kristiansen er produsent i Tordenfilm. Hun har produsert den snart tv-aktuelle serien Koselig meg peis. Som ekstern produsent så synes hun at det er en god ide å flytte produksjonen av TV-drama ut av NRK.

 

– Det forutsetter at den eksterne bransjen kan levere tilsvarende eller bedre drama, kostnadseffektivt og i like stort volum. Og det tror jeg vi kan. Den norske film og tv-bransjen har gjennom de senere år bygget seg opp stor kompetanse innen tv-produksjon, og i tillegg er det nå en stor interesse både blant unge talenter og erfarne manusforfattere og regissører for å lage TV-drama. Det forutsetter også at dette er en omfordeling av midler og ikke et stort kutt i den totale potten til produksjon av norsk TV-drama.

 

Hun mener det er viktig at NRK tilrettelegger de eksterne produksjonene på en måte som opprettholder kvaliteten.

 

– Det er en illusjon å tro at enhver ekstern produksjon kan skaffe til veie mye ekstern finansiering. Det er også viktig å jobbe for å sikre en kontinuitet og stabilitet i tv-drama produksjonen som kan videreføre nødvendig kompetanse.

 

Dramasjefen i NRK har sagt at det er avgjørende for NRK å ha en intern dramaproduksjon og at kvalitetsdrama best sikres ved stor intern dramaproduksjon. Moen Kristiansen er uenig.


– Det er veldig viktig at NRK som allmennkringkaster satser på utvikling og produksjon av norsk TV-drama slik at de kan gi sine seere et variert tilbud. Men jeg mener det ikke er en forutsetning at en intern avdeling skal stå for dette tilbudet, all den tid det finnes kompetanse og talent også eksternt.

 

Heen klarer ikke helt å se hvorfor kvalitetsdrama ikke kan skapes like lett på utsiden av NRK.

 

– Jeg mener ikke at man skal avskrive de ressursene NRK sitter på selv. Jeg opplever at det finnes mange svært dyktige mennesker med spennende visjoner der – men jeg tror disse menneskene vil kunne gjøre en like god jobb – kanskje bedre – som del av det eksterne produksjonsmiljøet.

 

Heen sier det vil være til stor fordel produksjonsmiljøet hvis NRK setter ut mer av dramaproduksjonene eksternt til de uavhengige produksjonsselskapene.

 

– Film- og TV-bransjen er en freelance-tung bransje. Det er et stadig tilbakevendende problem at fagfolk og kreative mangler kontinuitet i arbeidet sitt. Det skyldes at mengden av produksjoner er uforutsigbar og gjenstand for store svingninger. Hvis en større del av TV-drama ble produsert innenfor samme bransje som spillefilm og reklamefilm ville folk få et ekstra ben å stå på. Det ville sikre mer kontinuitet og trygghet i miljøet. Samtidig vil man i mye større grad kunne hente opp og bruke impulser fra andre produksjonsformer enn bare TV, og jeg tror det er dette som skal til hvis man skal få de virkelige innovative og spennende prosjektene.

 

Les mer:

En bastion for fall?

NRKs ansvar for fortellerkunsten

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY