Den norske filmklipperen Zaklina Stojcevska ble tildelt årets Edith Carlmar-pris under Femmina Film Festival.
Den norske filmklipperen Zaklina Stojcevska ble tildelt årets Edith Carlmar-pris under Femmina Film Festival.
Edith Carlmarprisen er en pris som er opprettet for å hedre Norges første kvinnelige filmregissør Edith Carlmar (1911-2003). Det er første gang den deles ut under Femmina Film Festival i Verdal.
Prisen skal gå til en profesjonell filmkvinne, som har vist integritet, uredd evne til nytenkning og vilje til å bryte grenser. Årets jury består av Anne Gjelsvik (professor i filmvitenskap ved NTNU), Eli Gjerde (program- og markedssjef ved Trondheim kino) og Marit Bakken (festivalleder FiFF). Prisen deles ut med støtte fra Norsk filminstitutt , og er et stipend på kr. 20.000,- og en glasstatuett av kunstneren Cathrine Maske.
Juryens begrunnelse:
”Vinneren av årets Edith Carlmar tildeles en filmarbeider som raskt har markert seg som en talentfull og dyktig utøver av sitt fag. Hun framstår som en av landets dyktigste og mest allsidige innenfor et fag som tradisjonelt, og fremdeles, er svært mannsdominert, nemlig redigering eller klipping. Prisvinneren har, i løpet av de ti årene som har gått siden hun ble utdannet på det første kullet av filmklippere fra Den norske filmskolen, rukket å redigere ikke mindre enn seks langfilmer, innenfor ulike genre, alle av høy kvalitet.
Med denne prisen ønsker juryen å fremheve en dyktig filmarbeider som ikke bare er regissørens høyre hånd, men som setter sitt eget preg på filmens rytme, puls, detaljer, sammenhenger, fortellinger og følelser. Prisvinneren er allerede prisbelønnet for sitt virke med Kanonpris for redigering av Vinterkyss og med Amanda for Upperdog, men og har også filmer som Kunsten å tenke negativt og Nord på sin cv.
Med denne prisutdelingen ønsker vi i tråd med Edith Carlmars pionervirke innenfor et mannsdominert felt å framheve en kvinne, som både er håndverker og kunstner, og som vi er sikre på at vi vil se mer til, og flere filmer fra, i årene som kommer”
Les vårt intervju med Zaklina Stojcevska: Klipperen som upperdog
Den norske filmklipperen Zaklina Stojcevska ble tildelt årets Edith Carlmar-pris under Femmina Film Festival.
Edith Carlmarprisen er en pris som er opprettet for å hedre Norges første kvinnelige filmregissør Edith Carlmar (1911-2003). Det er første gang den deles ut under Femmina Film Festival i Verdal.
Prisen skal gå til en profesjonell filmkvinne, som har vist integritet, uredd evne til nytenkning og vilje til å bryte grenser. Årets jury består av Anne Gjelsvik (professor i filmvitenskap ved NTNU), Eli Gjerde (program- og markedssjef ved Trondheim kino) og Marit Bakken (festivalleder FiFF). Prisen deles ut med støtte fra Norsk filminstitutt , og er et stipend på kr. 20.000,- og en glasstatuett av kunstneren Cathrine Maske.
Juryens begrunnelse:
”Vinneren av årets Edith Carlmar tildeles en filmarbeider som raskt har markert seg som en talentfull og dyktig utøver av sitt fag. Hun framstår som en av landets dyktigste og mest allsidige innenfor et fag som tradisjonelt, og fremdeles, er svært mannsdominert, nemlig redigering eller klipping. Prisvinneren har, i løpet av de ti årene som har gått siden hun ble utdannet på det første kullet av filmklippere fra Den norske filmskolen, rukket å redigere ikke mindre enn seks langfilmer, innenfor ulike genre, alle av høy kvalitet.
Med denne prisen ønsker juryen å fremheve en dyktig filmarbeider som ikke bare er regissørens høyre hånd, men som setter sitt eget preg på filmens rytme, puls, detaljer, sammenhenger, fortellinger og følelser. Prisvinneren er allerede prisbelønnet for sitt virke med Kanonpris for redigering av Vinterkyss og med Amanda for Upperdog, men og har også filmer som Kunsten å tenke negativt og Nord på sin cv.
Med denne prisutdelingen ønsker vi i tråd med Edith Carlmars pionervirke innenfor et mannsdominert felt å framheve en kvinne, som både er håndverker og kunstner, og som vi er sikre på at vi vil se mer til, og flere filmer fra, i årene som kommer”
Les vårt intervju med Zaklina Stojcevska: Klipperen som upperdog
Legg igjen en kommentar