Frihet med skylappene på

Iram Haq regidebuterer med Skylappjenta, en moderne fabel inspirert av Rødhette og ulven, med det flerkulturelle samfunnet som bakteppe.

Haq er kanskje best kjent som skuespiller. Men hun er utdannet fra Westerdals reklameskole og er manusforfatter av kortfilmen Trofast, som ble tatt ut til Venezia film festival i 2004. I år var hun representert med to filmer under Kortfilmfestivalen, en musikkvideo og Skylappjenta.

 

Skylappjenta er en ganske stor kortfilmproduksjon. Filmen er produsert av SF Norge og Storm Studios, og den har kostet over tre millioner kroner å lage. Storm Studios har laget de visuelle effektene, som du kan lese mer om her. Filmen handler om den norsk-pakistanske Skylappjenta (Iram Haq) som forlater familien sin, og er så naiv at hun tror Nordmannen (Rolf Kristian Larsen) skal ta vare på henne. Den debuterende regissøren forteller at det har vært en lang prosess å finne frem til det universet hun ville ha.

 

Iram Haq

 

– Jeg har hatt utrolig mange dyktige og ikke minst engasjerte medarbeidere med meg som har hjulpet meg med å dyrke frem mitt utrykk og Skylappjentas verden. Allerede før opptak hadde flere fra Storm Studios og fotografen min, John Andreas Andersen, i samarbeid med meg kommet fram til ulike forslag på hvordan filmen kunne løses billedlig best mulig. Til slutt kom jeg frem til at jeg hadde lyst til å ha med skuespillere i et tegnet og animert univers.

 

– Skuespillerne er skutt foran et greenscreen, og universet er tegnet og animert, utenom den siste scenen hvor Skylappjenta beveger seg inn i et vanlig univers. Jeg har brukt farger for å forsterke forskjellene mellom de ulike miljøene. Det pakistanske miljøet har røde og gultoner, mens det norske har kalde farger. Jeg er veldig glad i Den fabelaktige Amelie fra Montmartre, og jeg ønsket å lage en film med lik stil, sier Haq.

 

Hun har brukt skylapplua for å markere det naive universet til Skylappjenta.

 

– Gjennom filmen ser vi hvordan Skylappjenta ser verden. Hun får ikke med seg det som skjer på utsiden av skylapplua, der det grilles gris, drikkes sprit og jenter kliner med hverandre.

 

DEN TOKULTURELLE UTFORDRINGEN

Skylappjenta handler om det å ha en fot i hver kultur og hva slags dilemmaer man står ovenfor som tokulturell.

 

– Jeg ønsket å finne ut hva som skjer dersom man velger utradisjonelt og hva det koster å ta et slikt valg. Temaet er alvorlig, derfor har jeg valgt å sette hele historien på spissen ved å fortelle det som en fabel. Jeg har lekt med klisjeer og fordommer fra begge kulturer.

 

Haq mener at det ikke er enkelt for en pakistansk jente å forlate familien.

 

– Skylappjenta bestemmer seg for å forlate familien sin for frihetens skyld. Dette er ingen enkel avgjørelse med tanke på at hun er nødt til å kutte alle de sterke båndene til familien. Nordmannen står med hjertet i hånden, bokstavelig talt, som den reddende prinsen. Det Skylappjenta ikke vet, er at hun brått kommer til å bli forlatt og dermed stå igjen alene. Dette blir fort et vanskelig valg da hun ikke lenger har verken familien eller Nordmannen i ryggen. Skylappjenta blir nødt til å finne ut av livet på egen hånd. Det finnes mange jenter med innvandrerbakgrunn som står igjen alene i samfunnet.

 

Regidebuten har gitt henne mersmak. Haq ønsker å lage en spillefilm, og hun er for kvotering.

 

– Jeg synes det er viktig å få frem ulike filmstemmer, og jeg tror at kvinner ser verden fra en annen synsvinkel noen ganger og dermed forteller historier på en annen måte. Dersom det er kvotering som må til for å få flere kvinnelige regissører på banen, så er ikke det meg imot.

 

– Jeg har en sønn på snart 13 år og klarer fint å kombinere privatlivet mitt med filmarbeidet. Det krever bare litt planlegging, sier Iram Haq.

 

Les mer om den tekniske prosessen som Storm Studios har stått for her.
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Frihet med skylappene på

Iram Haq regidebuterer med Skylappjenta, en moderne fabel inspirert av Rødhette og ulven, med det flerkulturelle samfunnet som bakteppe.

Haq er kanskje best kjent som skuespiller. Men hun er utdannet fra Westerdals reklameskole og er manusforfatter av kortfilmen Trofast, som ble tatt ut til Venezia film festival i 2004. I år var hun representert med to filmer under Kortfilmfestivalen, en musikkvideo og Skylappjenta.

 

Skylappjenta er en ganske stor kortfilmproduksjon. Filmen er produsert av SF Norge og Storm Studios, og den har kostet over tre millioner kroner å lage. Storm Studios har laget de visuelle effektene, som du kan lese mer om her. Filmen handler om den norsk-pakistanske Skylappjenta (Iram Haq) som forlater familien sin, og er så naiv at hun tror Nordmannen (Rolf Kristian Larsen) skal ta vare på henne. Den debuterende regissøren forteller at det har vært en lang prosess å finne frem til det universet hun ville ha.

 

Iram Haq

 

– Jeg har hatt utrolig mange dyktige og ikke minst engasjerte medarbeidere med meg som har hjulpet meg med å dyrke frem mitt utrykk og Skylappjentas verden. Allerede før opptak hadde flere fra Storm Studios og fotografen min, John Andreas Andersen, i samarbeid med meg kommet fram til ulike forslag på hvordan filmen kunne løses billedlig best mulig. Til slutt kom jeg frem til at jeg hadde lyst til å ha med skuespillere i et tegnet og animert univers.

 

– Skuespillerne er skutt foran et greenscreen, og universet er tegnet og animert, utenom den siste scenen hvor Skylappjenta beveger seg inn i et vanlig univers. Jeg har brukt farger for å forsterke forskjellene mellom de ulike miljøene. Det pakistanske miljøet har røde og gultoner, mens det norske har kalde farger. Jeg er veldig glad i Den fabelaktige Amelie fra Montmartre, og jeg ønsket å lage en film med lik stil, sier Haq.

 

Hun har brukt skylapplua for å markere det naive universet til Skylappjenta.

 

– Gjennom filmen ser vi hvordan Skylappjenta ser verden. Hun får ikke med seg det som skjer på utsiden av skylapplua, der det grilles gris, drikkes sprit og jenter kliner med hverandre.

 

DEN TOKULTURELLE UTFORDRINGEN

Skylappjenta handler om det å ha en fot i hver kultur og hva slags dilemmaer man står ovenfor som tokulturell.

 

– Jeg ønsket å finne ut hva som skjer dersom man velger utradisjonelt og hva det koster å ta et slikt valg. Temaet er alvorlig, derfor har jeg valgt å sette hele historien på spissen ved å fortelle det som en fabel. Jeg har lekt med klisjeer og fordommer fra begge kulturer.

 

Haq mener at det ikke er enkelt for en pakistansk jente å forlate familien.

 

– Skylappjenta bestemmer seg for å forlate familien sin for frihetens skyld. Dette er ingen enkel avgjørelse med tanke på at hun er nødt til å kutte alle de sterke båndene til familien. Nordmannen står med hjertet i hånden, bokstavelig talt, som den reddende prinsen. Det Skylappjenta ikke vet, er at hun brått kommer til å bli forlatt og dermed stå igjen alene. Dette blir fort et vanskelig valg da hun ikke lenger har verken familien eller Nordmannen i ryggen. Skylappjenta blir nødt til å finne ut av livet på egen hånd. Det finnes mange jenter med innvandrerbakgrunn som står igjen alene i samfunnet.

 

Regidebuten har gitt henne mersmak. Haq ønsker å lage en spillefilm, og hun er for kvotering.

 

– Jeg synes det er viktig å få frem ulike filmstemmer, og jeg tror at kvinner ser verden fra en annen synsvinkel noen ganger og dermed forteller historier på en annen måte. Dersom det er kvotering som må til for å få flere kvinnelige regissører på banen, så er ikke det meg imot.

 

– Jeg har en sønn på snart 13 år og klarer fint å kombinere privatlivet mitt med filmarbeidet. Det krever bare litt planlegging, sier Iram Haq.

 

Les mer om den tekniske prosessen som Storm Studios har stått for her.
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY