Mye er blitt sagt om 3D filmens fremtid. Nå har Sony skutt fart på 3D-utviklingen, med lanseringen av en enkel 3D-løsning for digitale kinoer. Og den er helt piratsikker.
Mye er blitt sagt om 3D filmens fremtid. Nå har Sony skutt fart på 3D-utviklingen, med lanseringen av en enkel 3D-løsning for digitale kinoer. Og den er helt piratsikker.
3D-brillene er tilbake.
Innen 2011 kan bransjen vinke farvel til nesten 100 år med analog film. Da vil nemlig alle kinosaler i Norge være digitale.
Nostalgisk for noen kanskje, men digital kino byr også på flere nye muligheter.
Den digitale kinorevolusjonen har allerede tatt steget over på 3D-filmen – for mange assosiert med 90-talls fenomenet IMAX, som fikk et kortvarig liv her hjemme.
– 3D har skutt fart i digitaliseringen, sier Dave Spilde fra Unique Cinema Systems, et norsk selskap som leverer og installerer digitalt kinoutstyr.
Pixar og Disney har de siste årene vist oss overbevisende eksempler på hvor fantastisk 3D-animert film kan se ut. Der grensen mellom hva som er tegnet og hva som er virkelige bilder til tider har vært syltynn. I går ble den nyeste filmen på Pixars suksessreportoar vist som en av de første på årets festival i Cannes. Up er første animasjonsfilm som noen sinne drar i gang Cannes-festivalen.
4K OPPLØSNING
På en pressekonferanse i Oslo igår viste Sony hvor raskt de er kommet i utviklingen av 3D-film. De lanserte nylig en 3D-løsning for digital kino, med verdens høyeste oppløsning. Sammen med 3D-eksperter i selskapet RealD har de utviklet en ny teknologi som kan gi 3D-fremvisning i den såkalte 4k projektoren. Fordi bildet i 3D deles i to (et for hvert øye) blir oppløsningen 2K på hvert øye. Tilsammen "megaformatet" 4k.
Flere norske kinoer har allerede investert i denne digitale fremvisereren. Med bare noen enkle grep kan de nå vise 3D-film. Ved hjelp av et optisk filter spesial designet for 4k-prosjektoren og et spesielt sølvlerret, kan du se 3D på et lerret i opptil 16 meters bredde. Det burde tilfredstille selv den mest kresne kinogjenger, og andre som er over gjennomsnittet filminteressert.
I dag finnes det i overkant av 50 digitale kinoer i Norge, av til sammen 500 saler. Disse holder til i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Kristiansand og Fredrikstad.
PIRATSIKKER
Man kommer nesten ikke unna bruken av 3D-briller, dersom du skal se en film i 3D i dag. Du ser fort hvorfor hvis du tar av deg brillene: Et uskarpt og tåkete bilde, som fort minner om alkoholfremkallende dobbeltsyn. Det nytter med andre ord ikke for "pirater" å dra med seg videokamera inn i kinosalen for å filme. Resultatet blir nærmest ubrukelig, og ikke bli overrasket om de finner deg heller, forklarer Dave Spilde.
– De digitale kopiene vil bli vannmerket. Hvis noen piratkopierer filmene vil det være mulig å finne ut hvilken kino og sal filmen er tatt fra, hvilket tidspunkt den ble spilt av og dato, sier han.
Digital kino er og på langsikt mer lønnsomt, ettersom kopiering og transportering av analog film koster kinoene mye. Finansieringen av 3D-film vil fungere som et spleiselag, der Hollywood gjennom de norske distributørene betaler en avgift per oppsetning. Kinoene betaler en årlig avgift. Film&Kino vil gå inn med offentlige midler fra Norsk kino- og filmfond. Totalt vil kostnadene komme opp mot 400 millioner kroner.
VOLUM
Etterhvert var det på med brillene og duket for en demo. Sony presenterte et par klipp fra animasjonsfilmer fra blant annet Pixar og Disney. Dybden og kvaliteten på bildene er knivskarpe, og gir en virkelighetsflukt utendom det vanlige. I tillegg fikk vi en lengre demo fra regissør James Camerons 3D-produksjonsselskap. Da bildene fra basketballkampen rullet over øynene, var det som å sitte et par meter unna spillerne. Imponerende, men samtidig en prøvelse for hjernen din, som stadig blir lurt.
Oliver Pasch, leder for Sonys digitalkinoavdeling i Europa, brukte en volumknapp som metafor under pressevisningen. Når du øker til maks på volumknappen målt i 3D-presentasjon, er du på randen til å kaste opp. Lenge etter å ha vært gjennom nivået hodepine.
Dersom regissørene klarer å begrense seg, vil kanskje ikke publikum føle seg utslitt etter filmen, og 3D-filmen kan fort bli en revolusjon på norske kinoer.
AVATAR
Oliver Pash mener James Camerons dyre 3D-film Avatar, som har premiere senere i år, vil bidra med å få opp stemingen rundt 3D-filmen.
– Alle jeg har snakket med som har sett klipp fra Avatar er kjempe entusiastiske. Den kommer til å bli veldig viktig for utviklingen av 3D, sier han.
Og du trenger ikke vente lenge før du får sett 3D-film i Norge. Ifølge Sony har de nye 3D-filmene gjort overgangen til digital kino mye raskere enn den ellers ville vært. I år kommer 15 filmer fra Hollywood i 3D-versjon, til neste år 25. Det er mer enn 10 prosent av det som totalt gis ut i Hollywood.
Mye er blitt sagt om 3D filmens fremtid. Nå har Sony skutt fart på 3D-utviklingen, med lanseringen av en enkel 3D-løsning for digitale kinoer. Og den er helt piratsikker.
3D-brillene er tilbake.
Innen 2011 kan bransjen vinke farvel til nesten 100 år med analog film. Da vil nemlig alle kinosaler i Norge være digitale.
Nostalgisk for noen kanskje, men digital kino byr også på flere nye muligheter.
Den digitale kinorevolusjonen har allerede tatt steget over på 3D-filmen – for mange assosiert med 90-talls fenomenet IMAX, som fikk et kortvarig liv her hjemme.
– 3D har skutt fart i digitaliseringen, sier Dave Spilde fra Unique Cinema Systems, et norsk selskap som leverer og installerer digitalt kinoutstyr.
Pixar og Disney har de siste årene vist oss overbevisende eksempler på hvor fantastisk 3D-animert film kan se ut. Der grensen mellom hva som er tegnet og hva som er virkelige bilder til tider har vært syltynn. I går ble den nyeste filmen på Pixars suksessreportoar vist som en av de første på årets festival i Cannes. Up er første animasjonsfilm som noen sinne drar i gang Cannes-festivalen.
4K OPPLØSNING
På en pressekonferanse i Oslo igår viste Sony hvor raskt de er kommet i utviklingen av 3D-film. De lanserte nylig en 3D-løsning for digital kino, med verdens høyeste oppløsning. Sammen med 3D-eksperter i selskapet RealD har de utviklet en ny teknologi som kan gi 3D-fremvisning i den såkalte 4k projektoren. Fordi bildet i 3D deles i to (et for hvert øye) blir oppløsningen 2K på hvert øye. Tilsammen "megaformatet" 4k.
Flere norske kinoer har allerede investert i denne digitale fremvisereren. Med bare noen enkle grep kan de nå vise 3D-film. Ved hjelp av et optisk filter spesial designet for 4k-prosjektoren og et spesielt sølvlerret, kan du se 3D på et lerret i opptil 16 meters bredde. Det burde tilfredstille selv den mest kresne kinogjenger, og andre som er over gjennomsnittet filminteressert.
I dag finnes det i overkant av 50 digitale kinoer i Norge, av til sammen 500 saler. Disse holder til i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Kristiansand og Fredrikstad.
PIRATSIKKER
Man kommer nesten ikke unna bruken av 3D-briller, dersom du skal se en film i 3D i dag. Du ser fort hvorfor hvis du tar av deg brillene: Et uskarpt og tåkete bilde, som fort minner om alkoholfremkallende dobbeltsyn. Det nytter med andre ord ikke for "pirater" å dra med seg videokamera inn i kinosalen for å filme. Resultatet blir nærmest ubrukelig, og ikke bli overrasket om de finner deg heller, forklarer Dave Spilde.
– De digitale kopiene vil bli vannmerket. Hvis noen piratkopierer filmene vil det være mulig å finne ut hvilken kino og sal filmen er tatt fra, hvilket tidspunkt den ble spilt av og dato, sier han.
Digital kino er og på langsikt mer lønnsomt, ettersom kopiering og transportering av analog film koster kinoene mye. Finansieringen av 3D-film vil fungere som et spleiselag, der Hollywood gjennom de norske distributørene betaler en avgift per oppsetning. Kinoene betaler en årlig avgift. Film&Kino vil gå inn med offentlige midler fra Norsk kino- og filmfond. Totalt vil kostnadene komme opp mot 400 millioner kroner.
VOLUM
Etterhvert var det på med brillene og duket for en demo. Sony presenterte et par klipp fra animasjonsfilmer fra blant annet Pixar og Disney. Dybden og kvaliteten på bildene er knivskarpe, og gir en virkelighetsflukt utendom det vanlige. I tillegg fikk vi en lengre demo fra regissør James Camerons 3D-produksjonsselskap. Da bildene fra basketballkampen rullet over øynene, var det som å sitte et par meter unna spillerne. Imponerende, men samtidig en prøvelse for hjernen din, som stadig blir lurt.
Oliver Pasch, leder for Sonys digitalkinoavdeling i Europa, brukte en volumknapp som metafor under pressevisningen. Når du øker til maks på volumknappen målt i 3D-presentasjon, er du på randen til å kaste opp. Lenge etter å ha vært gjennom nivået hodepine.
Dersom regissørene klarer å begrense seg, vil kanskje ikke publikum føle seg utslitt etter filmen, og 3D-filmen kan fort bli en revolusjon på norske kinoer.
AVATAR
Oliver Pash mener James Camerons dyre 3D-film Avatar, som har premiere senere i år, vil bidra med å få opp stemingen rundt 3D-filmen.
– Alle jeg har snakket med som har sett klipp fra Avatar er kjempe entusiastiske. Den kommer til å bli veldig viktig for utviklingen av 3D, sier han.
Og du trenger ikke vente lenge før du får sett 3D-film i Norge. Ifølge Sony har de nye 3D-filmene gjort overgangen til digital kino mye raskere enn den ellers ville vært. I år kommer 15 filmer fra Hollywood i 3D-versjon, til neste år 25. Det er mer enn 10 prosent av det som totalt gis ut i Hollywood.
Legg igjen en kommentar