Hvordan lanserer man en av vår tids viktigste filmer med knappe ressurser på et helkommersielt marked? Les Torstein Nybøs lanseringsdagbok om arbeidet med å sette opp Burma VJ på norske kinoer.

Hvordan lanserer man en av vår tids viktigste filmer med knappe ressurser på et helkommersielt marked? Les Torstein Nybøs lanseringsdagbok om arbeidet med å sette opp Burma VJ på norske kinoer.
Burma VJ – Reporting from a Closed Country har fått strålende kritikker av et unisont kritikerkorps som uten omsvøp har utpekt den til en av de viktigste filmene som går på kino dette året. Etter den britiske premieren i sommer ble filmen kun slått av Harry Potter i åpningshelgen, og den framstår som en favoritt til en rekke profilerte filmpriser, deriblant Oscar. Filmen er regissert av Anders Østgaard, en av Danmarks mest anerkjente dokumentarister (Gasolin, Tintin et moi) og er en co-produksjon mellom Danmark, Sverige og Norge, med Torstein Nybø (foto) i Mediamente som norsk co-produsent. I en rekke blogginnlegg på Rushblogg har Nybø skildret arbeidet med å lansere filmen på norske kinoer. På en både lærerik og tankevekkende måte skildrer han de utfordringer man står overfor med en politisk dokumentarfilm som skal konkurrere på et kommersielt og brutalt marked. Burma VJ er kanskje ”verdens viktigste film” akkurat nå, men det betyr ikke at publikum flokker seg foran kinosalene uten videre for å se den.
INNSPURTEN
La oss, om vi må, betale kinoene for å vise de filmene som bør gå på kino. Bare vi samarbeider.
I ETTERKLOKSKAPENS LYS
Et av dilemmaene var at filmen ikke fikk forhåndsstøtte fra Norsk filminstitutt, og at vi derfor heller ikke har hatt tilgang til lanseringssøtte og billettstøtte.
ETTER HAUGESUND
I mitt første blogginnlegg var jeg på vei til Haugesund for å bransjelansere Burma VJ. Det opplevdes nesten som en umulig oppgave å overtale kinoene til å ville vise den
Les mer
PÅ VEI TIL HAUGESUND
Jeg har selvfølgelig også tenkt tanken: hvorfor blir det ikke penger av “suksess i England” og i USA, og nå skal filmen til og med på kino her hjemme?
Les mer
Denne siden vil bli oppdatert etter hvert som Torstein Nybø skriver flere innlegg i ukene som kommer.
Hvordan lanserer man en av vår tids viktigste filmer med knappe ressurser på et helkommersielt marked? Les Torstein Nybøs lanseringsdagbok om arbeidet med å sette opp Burma VJ på norske kinoer.
Burma VJ – Reporting from a Closed Country har fått strålende kritikker av et unisont kritikerkorps som uten omsvøp har utpekt den til en av de viktigste filmene som går på kino dette året. Etter den britiske premieren i sommer ble filmen kun slått av Harry Potter i åpningshelgen, og den framstår som en favoritt til en rekke profilerte filmpriser, deriblant Oscar. Filmen er regissert av Anders Østgaard, en av Danmarks mest anerkjente dokumentarister (Gasolin, Tintin et moi) og er en co-produksjon mellom Danmark, Sverige og Norge, med Torstein Nybø (foto) i Mediamente som norsk co-produsent. I en rekke blogginnlegg på Rushblogg har Nybø skildret arbeidet med å lansere filmen på norske kinoer. På en både lærerik og tankevekkende måte skildrer han de utfordringer man står overfor med en politisk dokumentarfilm som skal konkurrere på et kommersielt og brutalt marked. Burma VJ er kanskje ”verdens viktigste film” akkurat nå, men det betyr ikke at publikum flokker seg foran kinosalene uten videre for å se den.
INNSPURTEN
La oss, om vi må, betale kinoene for å vise de filmene som bør gå på kino. Bare vi samarbeider.
I ETTERKLOKSKAPENS LYS
Et av dilemmaene var at filmen ikke fikk forhåndsstøtte fra Norsk filminstitutt, og at vi derfor heller ikke har hatt tilgang til lanseringssøtte og billettstøtte.
ETTER HAUGESUND
I mitt første blogginnlegg var jeg på vei til Haugesund for å bransjelansere Burma VJ. Det opplevdes nesten som en umulig oppgave å overtale kinoene til å ville vise den
Les mer
PÅ VEI TIL HAUGESUND
Jeg har selvfølgelig også tenkt tanken: hvorfor blir det ikke penger av “suksess i England” og i USA, og nå skal filmen til og med på kino her hjemme?
Les mer
Denne siden vil bli oppdatert etter hvert som Torstein Nybø skriver flere innlegg i ukene som kommer.
Legg igjen en kommentar